کد خبر: ۱۰۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

آش های مخصوص کازرونی ها ملی می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون گفت: هم اینک پرونده ثبتی آش های کارده و آخرک که از خوراک های سنتی شهرستان کازرون است، تهیه شده و به زودی در فهرست ملی جای می گیرد.
به گزارش شیرازه، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون از تهیه پرونده ثبت ملی آش های سنتی این شهرستان خبر داد و گفت: هم اینک پرونده ثبتی آش های کارده و آخرک که از خوراک های سنتی شهرستان کازرون است، تهیه شده و به زودی در فهرست ملی جای می گیرد.

محمدرضا معيني در حاشيه برگزاري جشنواره خوراك هاي سنتي فارس گفت: در پخت اين دو آش سنتي كازرون، فرآوري صورت مي گيرد و اين مسئله يكي از معيارها و شاخصه هاي ثبت ملي خوراك ها مي باشد.به گفته وي، به رغم قدمت اين دو آش سنتي همچنان در شهرستان طبخ مي شود و به نوعي جزو خوراك هاي اصلي مردم كازرون به شمار مي رود.

معيني تصريح كرد: به دليل وجود سبزي كارده در منطقه زاگرس جنوبي به ويژه شهرستان كازرون، آش كارده يكي از آش هاي سنتي شهرستان محسوب مي شود؛ آشي كه در آن سبزي فرآوري مي شود.
وي همچنين اضافه كرد: تهيه آش آخرك نيز داراي مراحل مختلفي است كه يكي از اصلي ترين مراحل پخت آن، شيرين كردن ميوه آخرك است.
بادام کوهی - اَلوک - آخرک - پاسورک از جمله نامهای این دانه روغنی است. برای پختن آش مجک ، آخرک شیرین نشده را به همان صورتی که از درخت چیده اند با یک سنگ روی سطح تمیزی می کوبند تا مغز و پوستش در هم شود سپس آن را در یک هاون تمیز و بزرگ می ریزند و آنقدر می کوبند تا کاملا نرم و پوست و مغز آن چنان خرد و مخلوط شود تا اگر در دست فشار دهند، روغن مغز آخرک از آن بچکد.
هرچه آش بیشتر بجوشد، روغن آخرک بیشتر بیرون آمده و چرب تر میشود. این آش احتیاج به هیچگونه چاشنی، ادویه و حتی نمک ندارد، چون با خرما و شکر می خورند. آش مجک بیشتر در زمستان پخته می شود و هر چند روز که بماند ، روز به روز خوشمزه تر می شود.

منبع: خبرجنوب

برچسب ها: آش کارده ، آش آخرک
نظرات بینندگان