کد خبر: ۱۰۲۸۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

درخواست رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از استاندار فارس/تصمیم گیری برگ ارجاع در پزشک خانواده به بیمه ها واگذار شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: وزیر رفاه تصمیم گیری در باره برگ ارجاع در پزشک خانواده را به بیمه ها واگذار کرد و مسوولان بیمه سلامت ایران و تامین اجتماعی و سازمان های بیمه گر دراین زمینه تصمیم گیری خواهند کرد.
به گزارش شیرازه، محمد هادی ایمانیه از مدیریت ارشد استان فارس خواست تا پیگیری این موضوع را از مسئولان کشوری بیمه های سلامت ایرانیان و تامین اجتماعی مطالبه کند.

وی ادامه داد:باید با این پیگیری ها، نامه وزارت بهداشت به وزارت رفاه و موکول شدن موضوع به تصمیم گیری سازمان های بیمه گر به سرانجام مطلوب برسد و استان فارس نیز در موضوع اجرای پزشک خانواده مانند استان مازندران اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را دنبال کند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای از وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی تعیین تکلیف استفاده از برگه ارجاع در طرح پزشک خانواده را خواستار شده بود.
پیش از این نیز در سال 93 چنین نامه ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده بود و اکنون نیز بار دیگر این موضوع مطرح شده است.
در صورت موافقت سازمان های بیمه گر و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، مهمترین موضوع پزشک خانواده یعنی لزوم داشتن برگ ارجاع که دراستان فارس موجب نارضایتی برخی از مردم شده است، تعیین تکلیف می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: این پیگیری ها با هدف افزایش رضایتمندی مردم در طرح پزشک خانواده صورت می گیرد.

ایمانیه گفت: با تعیین تکلیف شدن برگ ارجاع، فضا را برای رضایت طیفی از جامعه که از ارائه برگ ارجاع نارضایتی دارند باز می کنیم، هر چند اعتقاد داریم که همچنان طیف بزرگتری از جامعه از گرفتن برگ ارجاع غافل نخواهند شد و آن را دستاوردی برای حوزه سلامت در استان فارس و مردم شیراز می دانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: باتعیین تکلیف برگ ارجاع و تصمیم گیری سازمان های بیمه گر، طرح پزشک خانواده در این استان مشابه این طرح در استان مازندران اجرا می شود و در صورت عدم ارائه برگ ارجاع از سوی بیماران هزینه درمان و سلامت به صورت 30 درصد بیمه شده و 70 درصد سازمان بیمه گذار هزینه و پرداخت شود.

درروند اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری استان فارس،مسئولان اجرایی با تایید و تاکید ستاد اجرایی کشوری پزشک خانواده اقدام به اجباری کردن حرکت مردم در مسیر ارجاع و اخذ برگه ارجاع برای دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی کرده اند، این موضوع در نظر سنجی هایی که به عمل آمده بیشترین عامل نارضایتی مردم از برنامه پزشک خانواده شناخته شده است.
این در حالی است که در استان مازندران که همزمان با استان فارس برنامه پزشک خانواده را اجرایی کرد، با وجود برقراری مسیر ارجاع و امکان برخورداری از مزایای حرکت در این مسیر، مسئولان از اجباری کردن ارائه برگه ارجاع خودداری کردند و در صورت عدم ارائه برگ ارجاع خدمات تخصصی و فوق تخصصی با همان نسبت 30 به 70 که قبلا سازمان های بیمه گر تعهد کرده بودند ارائه می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: بزودی طرح پزشک خانواده در سایر شهرهای کشور نیز اجرایی می شود و احتمالا وزارت بهداشت در این شهرها نیز با همین رویه اختیاری بودن برگ ارجاع طرح را شروع می کند از این رو ما معتقدیم که اختیاری بودن طرح در استان فارس و شیراز نیز باید دنبال شود.

ایمانیه گفت: طرح پزشک خانواده مزایا و مواهب فراوانی دارد و با نگاه منصافانه این مواهب قابل رویت است ، این اقدام ما هر چند نوعی عقب نشینی تاکتیکی و برای اصلاح امور است اما در صورت موافقت و اجرا ارزش آن را دارد که به خاطر اشکالات موجود در برگ ارجاع همه مواهب و امتیازات پزشک خانواده را فدا نکنیم.

وی با بیان اینکه ممکن است لازم باشد سازمان های بیمه گر در این میان فشار بیشتری تحمل کنند گفت:در هر حال اجرایی شدن این پیشنهاد بستگی به موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان های بیمه گر دارد و مسئولان ارشد استان فارس و مسئولان وزارت بهداشت همه تلا ش خود را خواهند کرد که مردم استان فارس از این مزیت در طرح پزشک خانواده بهره مند شوند.
بررسی های میدانی انجام شده در استان های فارس و مازندران حاکی است که میزان مقبولیت برنامه پزشک خانواده در بین مردم دو استان و میزان رضایت آنان تا حد زیادی وابسته به اجباری بودن یا اجباری نبودن ارائه برگه ارجاع برای استفاده از خدمات تخصصی است.
تجربه کشورهای دیگر از جمله کشور ترکیه نیز که از نظر ارائه خدمات سلامت شباهت بسیاری به کشور ما دارد نیز حاکی از این است که در سال های نخست اجرای برنامه پزشک خانواده ، بیشتر از سازو کارهای تشویقی و ترغیبی برای حرکت در مسیر ارجاع استفاده شده است بر این اساس اجباری بودن ارائه برگه ارجاع در نظام پزشک خانواده نیاز به تجدید نظر دارد.

در نامه وزیر بهداشت و درمان به وزیر رفاه که در سال 93 نگاشته شد و اکنون نیز بر آن تاکید شده آمده است: به نظر می رسد چنانچه فرایند اجباری بودن ارائه برگه ارجاع برای دریافت خدمات تخصصی تا اجرایی شدن کامل برنامه پزشک خانواده شهری در تمام کشور ملغی و به افزایش سیاست های تشویقی و انگیزشی تبدیل شود، نه تنها فشاری های ناشی از نارضایتی مردم کاهش خواهد یافت بلکه به دست اندرکاران اجرایی برنامه پزشک خانواده نیز کمک می کند در فضایی آرام به استقرار گام به گام این برنامه در چارچوب مورد قبول مردم اهتمام ورزند.
به استناد این نامه، سازمان های بیمه گر که مدیریت کلان آن با وزارت رفاه است،ضمن همراهی با پیشنهاد وزارت بهداشت موضوع اجباردر ارائه برگه ارجاع را دراستان فارس فعلنا کان لم یکن تلقی کنند و ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی دراستان فارس هم مانند استان مازندران با ارائه برگه ارجاع با پرداخت 10 درصد هزینه و بدون ارائه برگه ارجاع با پرداخت 30 درصد هزینه عملی شود.
نارضایتی برخی ازشهروندان شیرازواستان فارس ازاجباری بودن ارائه برگه ارجاع به خاطرآن است که شهروندانی که به دلایل مختلف قادر نبوده اند برگه ارجاع را اخذ کنند اکنون می بایست همه هزینه های مراجعه به پزشک متخصص و فوق تخصص را بپردازند و سازمان های بیمه گر در مقابل این افراد تعهدی ندارند.
هدف از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری چیدمان خاص واحدهای تامین کننده خدمات سلامت می باشد به نحوی بهره مندی یکسان کلیه افراد جامعه از سرانه سلامت و اجراء اصل عدالت در سلامت ، حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت، انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری ، دسترسی سریع وآسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت، بهبود و ارتقای نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم محقق شود.
با نگاهی به این اهداف که برای برنامه پزشک خانواده ترسیم شده است،‌انتظار می رود با بررسی کارشناسی و آینده نگر نامه وزیر بهداشت به وزیر رفاه و تقاضای رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تلاش مسئولان استان فارس برای اجرایی شدن این پیشنهاد زمینه رضایت بیشتر شهروندان شیراز و مردم استان از برنامه پزشک خانواده فراهم شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: پزشک خانواده ، شیراز
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵
1
لطفاسریعتر