کد خبر: ۱۰۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵
پژوهشگر موسیقی نواحی ایران :

به دلیل نبود امکانات در جشنواره ترنم ، انتظار جریان سازی نداریم

پژوهشگر موسیقی نواحی ایران از مسئولین این امر در شورای مرکزی ترنم بیداری در خواست کرد: منابع مالی بخش موسیقی را قویتر کنند تا تکرار اجرایی چنین جشنواره ای را به طور ماهیانه و فصل به فصل انجام گیرد تا بتوان فرهنگ سازی لازم جهت ارائه موسیقی فاخر و حماسی را داشته باشیم.

به گزارش شیرازه هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی ایران و نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جشنواره سراسری سرودها و آواهای انقلابی و حماسی بسیج که اکنون در شیراز در حال برگزاری است نسبت به سال گذشته در همه ابعاد گسترده تر شده است و استقبال بی نظیری که امسال صورت گرفته را می توانیم تکامل یافته گام های قبلی بدانیم.

پژوهشگر موسیقی نواحی ایران به داوری جداگانه هر بخش اشاره کرد و افزود: در سومین جشنواره ترنم بیداری سازماندهی و نظارت خاصی در بخش داوری انجام شده به این شکل که بخش نواحی دارای داوری جداگانه است و بخش موسیقی، سرود، پاپ، ردیف و دستگاه ها کاملا جداگانه داوری می گیرد.

جاوید با اشاره به اینکه امسال فقط در قسمت داوری فعالیت میکند اظهار داشت: سه تیم داوری به طور تخصصی این جشنواره را داوری می کنند که این امر حکایت از نگاه تخصصی به موسیقی شده است که کاری بسیار موثر و با ارزشی است.

دعوت از جوانان جهت اجرای صحنه ای در خیابان

وی حضور گروه های موسیقی را نسبت به دوره های قبل بهتر دانست و ابراز کرد: طبق گزارشات رسیده حدود 170 اثر به دبیرخانه جشنواره ترنم بیداری ارسال شده که حدود 10 اثر آن منتخب برای بخش محلی است و چون هدف سازمان بسیج هنرمندان بخصوص در بخش موسیقی، پرورش دادن جوانانی است که بر طبق موازین جمهوری اسلامی ایران بتوانند فعالیت داشته باشند لذا جوانان مورد حمایت ویژه قرار می گیرند بطوریکه از آنها به حضور اجرای صحنه ای در خیابان دعوت شده است تا مردم و مخاطبین به شناخت اولیه‌ای از آنها داشته باشند و هدف این جشنواره سکوی پرتاپی در جهت شناساندن و ارتقای سطح فرهنگی جوانان هنرمند کشور می باشد.

جشنواره ترنم بیداری جهت کشف و شناساندن جوانان متعهد است

نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور هدف سازمان در جهت گام های بهتر و موثرتری دانست و افزود: سازمان بسیج هنرمندان با گذاشتن اتاق های فکر و با داشتن اختلاف آراء، در نهایت بدلیل حساسیت و در نظر قرار دادن آینده کشور به نتایج موثری میرسیم و چون آینده کشور به جوانان کشور سپرده می شود، به همین دلیل باید در چگونگی و درون مایه اوضاع جامعه قرار گیرند که خوشبختانه جوانان انقلابی این مرز و بوم دارای چنین آمادگی و توانایی هستند و نگاه سازمان به عنوان پناهجوی فرهنگی است که جشنواره ترنم بیداری در جهت کشف و شناساندن این جوانان با این توانایی ها است که آنها را مورد حمایت قرار دهد و این خود سبب عوض شدن نگاه جوان به این کشور می شود و همانطور که قدرت نظامی سرزمین ما در منطقه ثابت شده با برگزاری چنین برنامه هایی نیز می توانیم قدرت فرهنگی و تسلط مان بر نسل جوان نیز نشان دهیم.

 

به دلیل نبود امکانات، انتظار جریان سازی نداریم

جاوید با اشاره به ارزیابی این جشنواره افزود: سطح علمی در زمینه موسیقی در کشور تکمیل یافته نمی باشد بطوریکه بالاترین درجه علمی در رشته موسیقی کارشسناسی ارشد است و جوانان نیز با چنین امکاناتی وارد عرصه شده اند لذا ما انتظار بالا و حرکت جریان سازی از آنها نداریم.

وی حضور مردم نسبت به سال گذشته را بی سابقه دانست و این امر بدلیل اطلاع رسانی خوب مسئولین است و امیدواریم هرساله روند رو به رشدی را داشته باشیم.

پژوهشگر موسیقی نواحی ایران از مسئولین این امر در شورای مرکزی ترنم بیداری در خواست کرد: منابع مالی بخش موسیقی را قویتر کنند تا تکرار اجرایی چنین جشنواره ای را به طور ماهیانه و فصل به فصل انجام گیرد تا بتوان فرهنگ سازی لازم جهت ارائه موسیقی فاخر و حماسی را داشته باشیم.

جاوید در پایان به تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره ها افزود و اذعان داشت: جشنواره ترنم بیداری که زیر نظر بسیج هنرمندان می باشد نسبت به جشنواره های بزرگ و دائمی مثل جشنواره فجر این است که هر ساله تنوع موضوعی و کارهای جدیدتری را شاهد هستیم در صورتی که در جشنواره های دیگر شاهد تکرار کارهای قبلی می باشیم.

منبع:  پایگاه تحلیلی خبری موج ما

نظرات بینندگان