کد خبر: ۱۰۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵

از قیمت اجناس در بازار شب یلدا چه خبر ؟

قیمت هر کیلو انار درجه یک امروز در بازار میدان تره بار جهرم 2500 تومان و هندوانه 1200 تومان به فروش رسید .

به گزارش شیرازه واژه ی یلدا ریشه ی سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است. یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. 

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبه ی نمادی دارند و نشانه ی برکت،  تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، . در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده گویی می کنند.

اما از همه اینها بگذریم در چند روز گذشته نگاهی به بازار مصرف میوه و اقلام اساسی مورد نیاز مردم برای شب یلدا داشته ایم .

اسداله کارگر رئیس اتاق اصناف جهرم در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تغییرات قیمت میوه و اقلام اساسی نیاز مردم در شب یلدا گفت : اساس قیمت گذاری ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بازار است و همواره سعی در به تعادل کشیدن بازار داشته ایم .

وی با اشاره به اینکه تقاضای خرید برخی محصولات مانند هندوانه در شب یلدا افزایش می یابد و افزایش قیمت آن اجتناب ناپذیر است بیان داشت : خانواده ها خرید های خود را به دقایق نود موکول نکنند .

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی شهرستان جهرم با بیان اینکه افزایش قیمتی در دستور کار اتحادیه برای شب یلدا نیست گفت : در حال حاضر هیچ گونه کمبودی در بازار وجود ندارد .

کارگر خاطرنشان کرد : مردم می توانند تخلفات اصناف مختلف را به شماره تماس های 124 و 54449600 اعلام کنند تا با خاطیان برخورد شود .

قیمت هر کیلو انار درجه یک امروز در بازار میدان تره بار جهرم 2500 تومان ، هندوانه 1200 تومان ، پرتقال نافی 3000 تومان ، نارنگی 2000 تومان ، سیب 3000 تومان ، گوجه 500تومان و سیب زمینی 1000 تومان به فروش می رسید .

این قیمت ها در حالیست که در برخی میوه فروشی های سطح شهر شاهد افزایش 100 درصدی قیمت ها بودیم و این روند افزایشی قیمت ها تا شب یلدا ادامه خواهد داشت .

ابراهیم قناعتیان یکی از همشهریان جهرمی در گفتگو با خبرنگار ما با گلایه از افزایش بی رویه قیمت ها ، نبود نظارت کافی را دلیل این هرج و مرج در بازار عنوان کرد و بیان داشت : در طول سال قیمت ها به دلیل نزدیک شدن به ایامی خاص دستخوش تغییر می شود و تنها به دلیل نیاز مردم و ناچار بودن آنها برای خرید مایحتاج قیمت اجناس چندین برابر می شود .

مهران صحرائیان رئیس اتحادیه صنف مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار ما گفت : در چندماه گذشته قیمت برخی حبوبات از جمله نخود به یکباره بالا رفته و کسی پاسخگوی این افزایش قیمت نیست .

وی با اشاره به دیگر اقلامی که با افزایش قیمت همراه شده است بیان داشت : لبنیات ، انواع شوینده ها، کنسرو و حبوبات افزایش قیمت داشته است اما کمبودی با اقلام اساسی در شب یلدا نخواهیم داشت  .

بازار پر تلاطم آجیل هم این روزها بسیار داغ است  و به کلاف درهم پیچیده ای تبدیل شده است و قیمت مشخصی ندارد.

در تماسی که با اتحادیه صنف آجیل و خشکبار جهرم داشتیم برای باخبر شدن از اوضاع بازار آجیل و قیمت انواع آجیل در آستانه ی شب یلدا متاسفانه از ارائه ی تلفنی قیمت خودداری کردند تا مهر تاییدی باشد بر بازار پر نوسان آجیل .

طی روزهای آتی گزارشات تکمیلی را درخصوص قیمت انواع محصولات در بازار جهرم را در سایت خبری تحلیلی پسین جهرم دنبال کنید .

منبع: پسین جهرم

نظرات بینندگان