کد خبر: ۱۰۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵
فرماندار ویژه لارستان در سمینار وحدت حوزه و دانشگاه:

وحدت حوزه و دانشگاه باید در جامعه نهادینه شود

فرماندار ویژه لارستان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه نه در شعار و نه در حرف، بلکه باید در عمل و در محتوا نیز در جامعه نهادینه شود.

به گزارش شیرازه ؛به  جلیل حسنی در سمینار وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه پیام نور اوز در سخنانی اظهار داشت: واقعیت این است که دکترین اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر وحدت حوزه و دانشگاه و همراهی علم و دین در تمامی عرصههای زندگی بوده است.

وی ادامه داد: از همان زمانی که جرقه‌ی حرکت‌های اسلامی در ایران زده شد و برای مقابله با نظام ستم‌شاهی حرکت‌هایی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها ایجاد شد، بحث تئوری وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مؤلفه‌های اساسی و تأثیرگذار در این راستا بوده است که بتوانند با هماهنگی هم و با تکمیل کردن فعالیت خودشان، به‌خصوص در بین اقشار مختلف دانشجویی و آن هم دانشجویان مسلمان و همچنین حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی که محور حرکت‌های اسلامی بودند این وحدت ایجاد بشود و در راستای رسیدن به اهداف انقلاب حرکت کنند.

فرماندار ویژه لارستان تصریح کرد: وقتی به قبل از پیروزی انقلاب نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که هرجا دانشگاه به تنهایی کار کرده است، آن فعالیت‌ها و تأثیرگذاری‌هایش ناقص بوده و سرکوب شده است و یا از راه خودش منحرف گردیده است.

حسنی اظهار داشت: همه خوب می‌دانیم از زمان مشروطه به بعد هم که حرکت‌هایی در دانشگاه‌ها ایجاد شد، بیشتر این حرکت‌ها تا قبل از ورود حضرت امام(ره) به این عرصه، نشأت‌گرفته از جنبش‌های دانشجویی مارکسیستی، لیبرالیستی‌ و جنبشی‌های وارداتی بود و از زمانی که امام این حرکت را در دست گرفتند و به‌عنوان رهبر کبیر انقلاب و منادی مبارزه با رژیم طاغوت و ستم‌شاهی قلمداد شدند، نقش اساسی را هم برای دانشگاه و هم برای حوزه‌های علمیه ایفا نمودند و این حرکت‌ها منسجم‌تر و همگراتر شد و به‌عنوان حرکت‌های تکمیلی هم توانستند انسجامی را در جامعه ایجاد کنند که منتج به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شد.

وی افزود: انقلاب فرهنگی، انقلاب دوم و همه حرکت‌هایی که باز در بعد از پیروزی انقلاب در جامعه ما شکل گرفت، می‌بینید که حوزه و دانشگاه منشاء تأثیرگذاری در این راستا داشته است. اما این فراز و نشیب‌هایی که پیش آمد بعضاً این برداشت را در اذهان متبلور می‌کند که شاید آن‌طوری که نظام اسلامی انتظارش از یک جامعه است این وحدت در محتوا و در این پیوند عمیق ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که ما از نظر شکلی و از نظر ظاهری، اقدامات همگرایانه و با هدف خاصی به حوزه و دانشگاه نیاز داریم. همانطوری که در ابعاد مختلف دیگر بدنه اجتماعی ما نیاز به آن هماهنگی و همگرایی‌ها و وحدت رویه و شکل‌دهی اقدامات خودمان دارد از نظر محتوا و از نظر اینکه بتوانیم پیوند عمیق بین جامعه دانشگاهی و حوزه‌های علمیه ایجاد کنیم هم نیاز است.

حسنی بیان کرد: همانطوری که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری فرموده‌اند؛ پیوند یک پیوند صرفاً شکلی و تئوری نباشد. طبیعی است که در این راستا باید برای نهادینه کردن ارزش‌های دینی، اصول اعتقادی خودمان را در دانشگاه‌ها این بستر فراهم شود که علوم روز ما از آن اهداف اولیه انقلاب منحرف نشود.

معاون استاندار فارس گفت: اگر صرفاً بخواهیم بر آموزه‌های علمی خودمان تکیه کنیم و به ارزش‌های اعتقادی بی‌توجه باشیم یقیناً خروجی چنین نظامی سکولاریسم خواهد بود و خروجی آن نظام سرمایه‌داری و آن موارد متعددی از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه خواهد بود که امروزه در بیشتر کشورها ما با آن مواجه هستیم و در جنبه‌ی مقابل آن هم اگر صرفاً‌ بخواهیم تکیه‌گاه ما به ارزش‌های دینی، اعتقادات خودمان باشد و همه فعالیت‌ها و توان خودمان را در این طرف قضیه مصرف کنیم، باز طبیعی است که نیاز جامعه به علم جدید از ضروریاتی است که از صدر اسلام تا الآن همیشه مورد تأکید بوده است و امروزه اکثر جهت‌گیری علمای دینی ما از رهبر معظم انقلاب تا حوزویان در برنامه‌ها و حرکت‌هایشان تأکید به علم جدید و نوین و عقب‌نیفتادن از قافله علم و تکنولوژی در دنیا مورد تأکید است. پس به هر دو بال مهم آموزه‌های علمی و ارزش‌های اعتقادی و دینی نیاز است.

حسنی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه تا الآن نتایج خیلی خوبی برای جامعه ما داشته است؛ افزود: امیدواریم با این حرکتی که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای رسیدن به هدف مشترک شکل می‌گیرد، هم از جهات علمی متناسب با مقتضیات زمان و مقتضیات جامعه امروزی‌مان برخوردار باشد و هم ارزش‌های دینی که به علم و تکنولوژی و فعالیت‌ها جهت می‌دهد نیز بی‌بهره نباشیم.

وی بار دیگر بر وحدت حوزه و دانشگاه و به وحدت هرچه بیشتر بین دانشجویان و طلاب در کشور و در سطح شهرستان لارستان تأکید کرد و اظهار داشت: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب بایستی کرسی‌های آزاداندیشی مشترک در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود و با استقبالی که دانشجویان از این کرسی آزاداندیشی می‌کنند و با برگزاری جلسات مشترک با حضور طلاب و دانشجویان، اساتید حوزوی و دانشگاهی نسبت به اختلافات در تضادهایی که احیاناً در بدنه‌های علمی و معنوی جامعه وجود دارد، گام برداشت.

نماینده عالی دولت در شهرستان در پایان گفت: حتی در کنار این کرسی آزاداندیشی اگر بتوان در دانشگاه‌ها و در مدارس علوم دینی و حوزه‌های علمیه اتاق فکر مشترکی ایجاد کرد که در طول هفته، ماه و یا سال چندین جلسه طلاب و دانشجویان و اساتید این مراکز علمی در کنار هم بنشینند و نقاط ضعفی را که احیاناً در این بدنه‌های علمی ایجاد می‌شود برطرف کنند و نقاط قوتی را که هم وجود دارد، تقویت کنند تا در راستای این هم‌اندیشی بتوان در کنار آن وحدت شکلی که نیاز جامعه‌ی امروزی ما است، وحدت محتوایی را هم جامه عمل بپوشانیم.

پیش از این نیز حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمختار موسوی امام جمعه لارستان و شیخ صالح انصاری مدیر مجتمع علوم دینی امام شافعی اوز نیز در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به ایراد سخن پرداختند.

منبع: لادستان

نظرات بینندگان