کد خبر: ۱۰۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
مدیرکل حفظ آثار نهاجا

۲۴ نفر از ۲۱۳ شهید خلبان کشور اهل استان فارس هستند/ مردم شهدای خلبان را نمی‌شناسند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نهاجا گفت: ۲۴ نفر از شهدای خلبان کشور در استان فارس هستند که مردم آنها را نمی‌شناسند.
به گزارش شیرازه، امروزه دولت‌ها به این نتیجه‌ رسیده‌اند که در یک جنگ کشوری برنده است که نیروی هوایی قدرتمندی داشته باشد، بنابراین دست به تقویت نیروی هوایی و ساخت تجهیزاتی هوایی پیشرفته‌تر مانند جنگ‌های فوق سریع زده‌اند.

در جنگ 8 ساله ایران و عراق نیروی هوایی ایران نقش بسیار پررنگی را ایفا کرد و قدرت خود را به نمایش گذاشت که یکی از کارهای ارزشمند خلبانانی که جانشان را فدای این خاک و آرمان‌هایشان کردند، شجاعتی بود که شهید خلبان عباس دوران در حمله به ساختمان برگزاری اجلاسیه عدم تعهد در بغداد انجام داد و به شهادت رسید.

رشادت‌های این جان بر کفان ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی با سرهنگ هادی توکلی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نهاجا، در راستای کارهایی که برای معرفی شهدای خلبان انجام دادند، داشته باشیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

** چند خلبان شهید در استان فارس داریم؟

سرهنگ هادی توکلی: استان فارس 24 خلبان شهید را تقدیم حفاظت از این مرز و بوم در سال‌های دفاع مقدس کرده است.

** کمتر کسی از این آمار اطلاع دارد، چرا برای معرفی آنها تاکنون اقدامی صورت نگرفته است؟

سرهنگ توکلی: خب باید اعتراف کرد در این مورد کم‌کاری شده و ما این را می‌پذیریم اما موانعی نیز وجود دارد، ما برای خلبان شهید عباس دوران که به عنوان شهید ملی از استان فارس محسوب می‌شود برنامه‌هایی در نظر گرفتیم تا این شهید گرانقدر را در شان و منزلتش به جامعه معرفی کنیم.

** برای شناساندن عباس دوران تاکنون چه کارهایی انجام شده است؟

سرهنگ توکلی: در تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس امضا شد، در ابتدا ساخت یک المان در یکی از میادین ورودی شهر در دستور کار گرفته شد. ساخت یادمان برای قبر این شهید و نامگذاری خیابان و ایستگاه قطار شهری از دیگر کارهایی بود که در برنامه خود قرار دادیم.

** مواردی که ذکر کردید در چه مرحله‌ای قرار دارند؟

سرهنگ توکلی: برای ساخت المان این شهید در انتخاب میدان با مخالفت‌های تعدادی از مسئولان مواجه شدیم، دروازه قرآن که اصلی‌ترین ورودی شهر شیراز است به دلیل بناهای تاریخی موجود امکان ساخت المان در آنجا وجود نداشت. پیشنهاد میدان «الله» که دومین ورودی مهم شهر است را به شورای شهر و شهرداری دادیم اما نام این میدان را بهانه‌ای قرار دادند تا این انتخاب را رد کنند اما همچنان بر این انتخاب خود اصرار داریم و در حال پیگیری هستیم.

** آیا سایر برنامه‌ها نیز با همین بروکراسی اداری مواجه شد؟

سرهنگ توکلی: در مورد نامگذاری ایستگاه، مسئولان قطار شهری از طرح استقبال کردند و ایستگاه دوم قطار شهری در درب دوم پایگاه به نام این شهید نام گرفت که قرار شد که نقش برجسته این شهید در ایستگاه کار شود که هزینه‌ای بین 40 تا 50 میلیون تومان را شامل می‌شود.

** رهبر انقلاب در سفر به شیراز نخستین جایی که بازید کردند، قبر این شهید بود، تعمیر مزار مطهر این شهید در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

سرهنگ توکلی: طرح تصویب شده و مجری کار شهرداری منطقه 5 است، این کار با نظارت مستقیم نیروی هوایی و اداره حفظ آثار استان فارس انجام می‌شود.

** ما شاهد المان‌های دفاع مقدس زیبا اما با فضاسازی نامناسب هستیم، نهاجا تا چه حد المان‌های خود را مهندسی‌سازی می‌کند؟

سرهنگ توکلی: نه تنها نهاجا بلکه دیگر نهادها نیز به سمت مهندسی‌سازی و استفاده از کارشناسان در این زمینه رفتند، اما شهرداری‌ها نقش مهمی دارند، به طور مثال طرح زیبایی از شهید دوران در پارک کنار پل غدیر در تقاطع مدرس وجود دارد که به دلیل مکان نامناسب دیده نمی‌شود و در حال رایزنی هستیم تا آن را جا‌به‌جا کنیم.

** در کل کشور ما چند شهید خلبان داریم؟

سرهنگ توکلی: در کل کشور 213 شهید خلبان داریم و با توجه به اینکه 24 نفر آن از استان فارس است، این استان در رتبه‌های نخست در این زمینه است.

** خلبانی آرزوی کودکی خیلی از افراد بوده، چرا قهرمانان خلبان ما در جامعه شناخته شده نیستند؟

سرهنگ توکلی: کم‌کاری‌هایی در زمینه شده که سعی در جبران آن هستیم، سریال "شوق پرواز" یکی از حرکت‌های خوب و تاثیرگذار در این زمینه بود که مورد استقبال قرار گرفت و مردم خلبان شهید عباس بابایی را شناختند، همچنین تئاتر "مهنا" در مورد زندگی شهید دوران نیز در استان فارس مورد استقبال مردم قرار گرفته و امیدواریم باز هم شاهد کارهای فاخری در این زمینه باشیم.

** چه کارهای دیگری در زمینه معرفی خلبانان شهید در سطح کشور انجام شده است؟

سرهنگ توکلی: تا کنون در ورودی 15 شهر یادمان شهدای خلبان را نصب کردیم که آخرین آن دلیجان بود که سالانه 18 میلیون نفر از این ورودی وارد شهر دلیجان می‌شوند و 23 شهر دیگر نیز در دستور کاری ما قرار دارد. اما این درخواست باید از سوی شهرداری انجام شود و ما نمی‌توانیم در مبلمان شهری، شهرها ورود کنیم.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان