کد خبر: ۱۰۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۵

کلاهبردارانی که اعتقادات مذهبی افراد را نشانه گرفته اند

سودجویان در فضای‌مجازی با سوء استفاده از اعتقادات و باورهای مذهبی مردم اقدام به اخاذی می‌کنند.
به گزارش شیرازه، اخیرا یک باند کلاهبرداری با پیش شماره های شهرستان‌های مختلف، اقدام به فرستادن پیام‌هایی با مضمون و محتوای یکسان در شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان کرده اند که قصد آن ها جز اخاذی چیز دیگری نیست. کلاهبرداران با ارسال پیامک به شماره هایی با کد شهرهای بزرگ و یا با کمک نرم افزارهای پیام رسانی چون تلگرام اعلام می کنند به گنجی دست پیدا کرده اند و قصد فروش آن را دارند. متن این پیامک ها مانند نمونه زیر است:

"سلام من سید کریم بختیاری هستم عشایر چادر نشین از خوزستان کنار شهر شوش دانیال چند وقت پیش عموم با گوسفندای پایین تپه مقداری وسیلع طلا داخل کوزه پیدا کردیم دوتا مجسمه با 812 سکه مادرم سید است  شماره شما را با قرآن استخاره کردیم خوب  آمده اگر می تونید کمک کنید برایمان بفروش خودت هم شریک اما تورابه امام حسین قسم به کسی چیزی نگویید،این پیامک و امثالاش روشی از کلاهبرداری است که به وسیله آن مردم شهر را به مکان های دور افتاده بکشانند و از آن ها اخاذی کنند."



این کلاهبرداران با شگردهایی مانند: معرفی خود به عنوان فردی سید، مومن و ساده  و نیز با به کارگیری الفاظی خاص و نسبت دادان قومیت خاصی به خود سعی می کنند اعتقادات قربانیان خود را تحت تاثیر قرار داده تا از این طریق به اهداف شوم خود دست پیدا کنند. در این پیام ها که اغلب از طریق پیام رسان های مختلف و با متن هایی متفاوت اما مضمونی یکسان ارسال می شود فرد را قسم می دهند که درباره این پیام با کسی صحبت نکند و تنها با همان شماره ای که پیام را دریافت کرده اند تماس بگیرند. در قسمت دیگری از این پیام ضمن اعلام پیدا کردن گنج، عنوان شده که شماره فرد مورد نظر را از طریق استخاره به قرآن پیدا کرده اند! این کلاهبرداران ضمن معرفی خود به عنوان چوپان و یا با آوردن نام قرآن سعی می کنند تا اعتماد طرف مقابل را جلب کنند. بسیاری از افراد نیز با شنیدن این کلمات ناخوداگاه به فرد اعتماد کرده و با خود می گویند: "شخص فرستنده چوپان هست و ساده و شاید اطلاعی ندارد که چه کار کند." حال اگر شماره هایی که به وسیله آنها پیام موردنظر فرستاده شده اند، با هویت جعلی ثبت شده باشد مالک حقیقی آن ها ناخواسته گرفتار می شود.



با وجود نظارت های فراوان و پیگیری های متعدد از سوی مسئولان امر باز هم هستند افرادی که با ترفندهای گوناگون سعی در فریب افراد نا آگاه دارند تا بتوانند به منافع شوم خود دست پیدا کنند؛ امیدواریم کاربران فضای مجازی با تحقیق بیشتر و افزایش آگاهی خود از رخ دادن اتفاقات تلخ اینچنینی جلو گیری کنند.


انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان