کد خبر: ۱۰۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۵

حرکتی هدفمند برای خدمت به انسان‌های دربند

رئیس شورای اسلامی شهرستان لارستان در کنار رئیس اداره زندان لارستان از ساختمان و محوطه زندان جدید شهرستان بازدید کردند و برای تسریع در تکمیل این ساختمان مجهز و بزرگ تصمیماتی گرفتند.

به گزارش شیرازه مقصد جایی است که نام آن معمولاً حس خوبی به انسان نمی‌دهد و آن را محل حضور افرادی می‌دانیم که بسیاری از ما از دیدن و ارتباط با آنها دوری می‌کنیم!؛ جایی که همواره از آن ترس خاصی داریم و تصورمان از فضای آن، محلی تاریک و مشمئزکننده است.

«زندان» یا همان «محبس»، به واقع جایی است که از گذشته‌های دور برای تأدیب و اصلاح افراد بزهکار، خاطی و برهم‌زنندگان امنیت جامعه در نظر گرفته شده، اما روشن است که همه افرادِ درون آن، از جهت خطا و جُرم، یکسان نیستند و نوع مجازات و برخورد با آنان قطعاً متفاوت خواهد بود. اما موازین شرعی و انسانی این را تصریح می‌کنند که ساکنان این حصار هم حقوقی دارند که انکار آن به معنای انکار کرامت ذاتی انسان (مورد تأکید در قرآن کریم) است.

ماجرا از این قرار بود که در یک روز پاییزی، یعقوب موحدی مسئول شورای اسلامی شهرستان به پیشنهاد رئیس و معاون اداره زندان لارستان، سفری ۲۵ دقیقه‌ای را آغاز کردند تا از ساختمان جدید زندان مرکزی این شهرستان بازدید کنند. این سفر با جمله‌ای زیبا از زبان آقای موحدی آغاز شد که: «بسیاری از مردم تنها به فکر کمک به افراد عادی و آزاد هستند و از خدمت به انسان‌های محصور و دربند غافل‌اند.» جمله‌ای که آغاز حرکتی شد برای پیگیری تکمیل ساختمان این زندان جدید در ۶ کیلومتری شهر اوز.

تا رسیدن به مقصد، آقای جواد بهزادی رئیس اداره زندان لارستان و حجت‌الاسلام حسینی (که به جز معاونت، مسئولیت بخش حفاظت و امور فرهنگی را هم به عهده دارد) از شرایط زندان و زندانیان گفتند و تنها نگرانی و دغدغه‌شان، تأمین زیرساخت‌های اصلی این مجموعه بود؛ زیرساخت‌هایی همچون برق و جاده دسترسی که با بودن آن‌ها خیلی از کارهای باقی‌مانده سریع‌تر پیش می‌رود.

معاون زندان نیز از برخی مشکلات و کمبودهای زندان کنونی برایمان گفت و مهم‌ترین مشکل را کمبود فضا و برخی امکانات برای خدمات‌رسانی به زندانیان و ملاقات‌کنندگان بیان کرد. البته به گفته حسینی هم‌اکنون فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و فنی-حرفه‌ای در زندان در حال انجام است اما در محل جدید- در صورت تکمیل و ساخت همه بخش‌ها- فعالیت‌های این‌چنینی رونق می‌گیرد و از توانمندی‌های مختلف ساکنان این «ندامتگاه» استفاده مناسب خواهد شد.

با رسیدن به مقصد، جمع دیگری نیز به ما اضافه شدند؛ رئیس اداره راه و شهرسازی اوز، دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر اوز به همراه آقای محمودی یکی از معتمدین و خیران این شهرِ نیک‌اندیش و فرهنگ‌دوست، هم به دعوت رئیس شورای اسلامی شهرستان در محل زندان مرکزی جدید لارستان حاضر شدند تا از نزدیک روند ساخت آن را مشاهده کنند.

ابتدا در دفتر رئیس این مرکز، یعقوب موحدی ضمن خوشامدگویی به همه حاضران و تقدیر و تشکر از آقایان بهزادی و حسینی، ساخت این مجموعه مجهز و بزرگ را ستود و از همه مسئولان، خیران و مردم خواست تا با کمک و همیاری آنان، در تکمیل و بهره‌برداری از این زندان تسریع شود.



موحدی همچنین با اشاره به نزدیکی زندان به شهر اوز، که می‌تواند سبب رونق آن شهر شود، بر لزوم کمک و همکاری بیشتر مسئولان و شورای اسلامی این شهر تأکید کرد. وی مهم‌ترین نیاز فعلی مجموعه‌ی در حال ساخت را «برق، راه ارتباطی و تکمیل محوطه» عنوان و خاطرنشان کرد: بنا به گفته ریاست محترم زندان تاکنون دولت در اینجا هزینه خوبی صرف کرده؛ از این پس نیز باید ما و دیگر مسئولان و معتمدین شهرستان دست به دست هم دهیم تا این مجموعه به بهره‌برداری برسد و زندانیان عزیزی که به هر علت در فضای کوچک زندان فعلی هستند از امکانات مطلوب‌ترِ محیط جدید بهره‌مند شوند.

بهزادی هم با تقدیر ویژه از همه حاضران به‌ویژه موحدی که بانی جلسه شده بود، به فعالیت‌های مختلف فنی- هنری، فرهنگی و اعتقادی درون زندان اشاره کرد و آن‌ها را در اصلاح و تأدیب زندانیان بسیار مؤثر دانست.

وی با ابراز رضایت از وضعیت امنیتی لارستان و تعداد نسبتاً کمِ زندانیان این شهرستان، در مورد اقدامات خوب و حمایتیِ «انجمن حمایت از زندانیان» هم توضیحاتی کوتاهی داد. به گفته رئیس اداره زندان لارستان، بیش از ۷۰ هزار مترمربع (۷ هکتار) مساحت قسمت اصلی و محصورِ این ندامتگاه است اما کل مجموعه که شامل محیط حفاظتی و امنیتی اطراف زندان و چند ساختمان و کارگاه جنبی می‌شود به حدود ۲۰ هکتار می‌رسد.

بر اساس گفته‌های مسئولان زندان، تا کنون ۱۲ میلیارد تومان در ساختمان جدید هزینه شده و بیش از یک میلیارد تومان دیگر لازم است تا بخش‌های داخلی ساختمان تکمیل شود. پس از این صحبت‌ها قرار شد برق زندان توسط خیرین و مردم تأمین، و نیز محیط داخلی و حیاط زندان نیز با کمک شهرداری و شورای شهر اوز تکمیل شود.

مهندس عباسی رئیس اداره راه و شهرسازی اوز هم در این جلسه برای ساخت جاده دسترسی به این زندان قول مساعد داد اما آن را منوط به موافقت و دستور مدیرکل راه و شهرسازی لارستان دانست.

وی ضمن اذعان به بالا بودن هزینه ساخت این راه ارتباطی تأکید کرد: مهندس باقری‌فرد اگر از این مجموعه دیدن کنند و ضرورت موضوع را دریابند، قطعاً با این کار موافقت خواهند کرد.

بخش جالب این نشست کاری و صمیمانه، بیان خاطرات آقای محمودی نیک‌اندیش اوزی بود که در مورد ساخت اولین زندان لارستان در سال‌های رژیم شاه، با بیانی ساده و شیوا مطرح شد.

وی از کمک‌های خود در آن سال‌ها برای ساخت زندان گفت و تأکید کرد: اکنون هم تا آنجا که بتوانم برای تکمیل این ساختمان شکیل و درخور شأن شهرستان کمک خواهم کرد. خانم طیبه نامی و آقای محمود محبی اعضای شورای اسلامی شهر اوز هم ضمن تمجید از فعالیت‌های تأثیرگذار و اصلاحی مسئولان زندان لارستان، بر پیگیری جدی برای تکمیل این ساختمان تأکید کردند.

پس از نشست صمیمانه شوراییان و رئیس راه و شهرسازی اوز با مسئولان زندان، همه حاضران از بخش‌های مختلف داخلی زندان مرکزی لارستان دیدن کردند و از روند خوب پیشرفت ساختمان آگاه شدند.




بخش‌هایی همچون قرنطینه، بند نوجوانان و بانوان، آشپزخانه، محل کلاس‌های فنی و حرفه‌ای، استراحتگاه سربازان، سوئیت‌های اسکان و استراحت همراهان زندانیان، سالن‌های ورزشی و نمازخانه‌ی بزرگ مجموعه، قسمت‌های مختلفی است که در این ساختمان جدید قرار گرفته که البته تعداد اندکی از آن‌ها نیاز به تأمین بودجه و تکمیل دارد.

اما بخش‌های تکمیل شده همچون نمازخانه و محل خواب و استراحت زندانیان، با امکانات کامل و بسیار مناسب ساخته شده بود که مورد تقدیر و ستایش بازدیدکنندگان قرار گرفت و البته نظرمان را هم نسبت به محیط زندان تغییر داد.

گفتنی است که زندان جدید لارستان در فاز نخست آن ظرفیت حضور ۵۰۰ نفر را دارد که رئیس و دیگر مسئولان آن اظهار امیدواری کردند تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد. جهت تسریع در راه‌اندازی این زندان، جلسات دیگری نیز برگزار خواهد شد تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود.

نظرات بینندگان