کد خبر: ۱۰۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۵
وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد:

فاصله 17 برابری درآمد ثروتمندان و فقرا در ایران

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر در کشور بیشتر شده است.

به گزارش شیرازه، کامران باقری لنکرانی در کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی در این شهر اظهار داشت: شکاف طبقاتی در چند سال اخیر در کشور بیشتر شده است.

وی که به عنوان رئیس کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت در این همایش سخن می‌گفت، افزود: در کشور ما در بحث مقابله با بی‌عدالتی در سلامت اقدامات خوبی شده اما هنوز با شرایط مناسب فاصله بسیار داریم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت استان فارس خاطرنشان کرد: با توجه به شاخص جینی در سال 1354 بیشترین شکاف طبقاتی را در کشور داشتیم که بعد از انقلاب اسلامی این روند رو به بهبودی گذاشته است.

لنکرانی افزود: بر اساس شاخص جینی در سال 1354 شکاف طبقاتی به 50 صدم درصد رسید که پس از انقلاب روند بهبود را سپری کرد و از سال 1393 دوباره این شکاف بیشتر شده و به 39 صدم درصد رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: فاصله درآمد 10 درصد ثروتمند نسبت به 10 درصد فقیر جامعه در گذشته 10 برابر بود که این میزان نیز در حال حاضر به 17 برابر افزایش پیدا کرده است.

وزیر اسبق بهداشت گفت: این شکاف طبقاتی درنهایت منجر به بی‌عدالتی در حوزه سلامت خواهد شد و حتی گاهی میزان دسترسی به خدمات سلامت و بهداشت برای افراد غنی نیز امکان‌پذیر نیست.

لنکرانی در توضیح حرف خود اظهار داشت: ما علاوه‌بر فقر مالی با فقر قابلیتی نیز روبه‌رو هستیم و اگر عدالت سلامت در جامعه وجود نداشته باشد، افراد پولدار نیز از دسترسی به خدمات بهداشتی محروم خواهند بود.

رئیس کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت در شیراز همچنین گفت: فقر با سلامت رابطه مستقیمی دارد و شوربختانه فاصله طبقاتی در دنیا روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود: در سه دهه گذشته، 20 درصد افراد ثروتمند دنیا، 70 درصد منابع را در اختیار داشتند که این میزان در سال‌های اخیر به 85 درصد رسیده و این نشان می‌دهد که فاصله دارا و ندار در دنیا بیشتر شده است.

لنکرانی در ادامه گفت: باید به نابرابری‌های موجود در کشور توجه جدی داشته باشیم چراکه این موضوع آینده مملکت را به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این مقام مسؤول همچنین اظهار داشت: در دولت یازدهم اقدامات خوبی را در حوزه نظام سلامت اجتماعی شاهد بودیم و ایجاد معاونت اجتماعی در وزارتخانه حرکت به‌جا و مناسبی بود.

وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی و رابطه آن با سلامت مسئله بسیار مهمی است و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در زمینه کاهش آسیب‌ها می‌تواند نقش ارزنده‌ای را ایفا کند.

لنکرانی در پایان نیز گفت: کنگره مطالعات اجتماعی سلامت در شیراز در راستای تبیین اهمیت مطالعات اجتماعی در این حوزه شکل گرفت و با مقالات خوبی که به دبیرخانه همایش ارسال شد، مورد استقبال جدی اهل علم قرار گرفته است.

وی افزود: نکته مهم در این کنگره حضور فعال دانشجویان پزشکی در این همایش بود که پژوهش‌های ارزنده‌ای را در مورد موضوع سلامت اجتماعی ارائه می‌کنند.

به گزارش فارس، کنگره مطالعات اجتماعی سلامت صبح امروز با حضور مسؤولان کشوری و استانی و چند میهمان خارجی از دانشگاه دوسلدورف آلمان و... در شیراز گشایش یافت و تا سوم دی ماه 1395 ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

نظرات بینندگان