کد خبر: ۱۰۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۵

دلبری غذاهای ایرانی از گردشگران خارجی/ استان فارس برند گردشگری خوراک می‌شود؟

هر گردشگر خارجی ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در حوزه خوراک‌ هزینه می‌کند، استان فارس با ۲۵۰ هزار گردشگر در ۸ ماه امسال و تنوع غذایی و قومی باید می‌تواند یکی از برندهای گردشگری خوراک در ایران باشد.
به گزارش شیرازه، گردشگری صنعتی است که با همه وجوه زندگی مردم در آمیخته و می‌توان از تمامی جنبه‌ها برای استفاده از این صنعت درآمدزا بهره برد، غذا و خوراک‌های سنتی هر منطقه یکی از وجوهی است که امروزه نقش مهمی در  صنعت گردشگری دارد. 

گردشگری غذا، نوعی از گردشگری است که برخی آن را زیرمجموعه گردشگری فرهنگی، برخی گردشگری کشاورزی و برخی دیگر از کارشناسان آن را زیرمجموعه گردشگری پزشکی می‌دانند اما می‌توان گردشگری خوراک را گردشگری میان‌ رشته‌ای دانست چراکه در این گردشگری گردشگران هم با آداب و رسوم کشورها آشنا می‌شوند و هم راهی برای شناخت خوراک‌ها و نوشیدنی‌های مناطق مختلف است. 

لزوم تبدیل گردشگری به کالای با ارزش افزوده 

کارشناسان گردشگری سه نوع آموزش آشپزی، شکم‌گردی و گردشگری فرهنگی خوراک را برای این نوع گردشگری ذکر کرده‌اند. در نوع نخست که بسیار عادی و معمولی است گردشگران در سفر غذای مخصوص یک منطقه را می‌خورند و دستور پخت آن را فرامی‌گیرند تا خود نیز بتوانند آن را بپزند. 

در نوع دوم که شکم‌گردی است خوردن غذای معروف و خوشمزه آن محل است نه آموزش و یادگیری و سومین نوع گردشگری خوراک هم گردشگری فرهنگی خوراک است. در این نوع گردشگری که بیشتر مورد علاقه پژوهشگران است بیشتر به آداب و رسومی که حول پخت غذا انجام می‌شود، می‌پردازند نظیر آداب خاصی که برای پخت غذای نذری در ایران وجود دارد. 

جعفر خیرخواهان، کارشناس اقتصادی گردشگری را مانند نفت می‌داند و می‌گوید:« در واقع مانند نفت اگر گردشگری به کالاهای با ارزش افزوده تبدیل نشود و خام فروخته شود، ارزش اندکی برایمان خواهد داشت». به عبارتی باید زیرساخت‌ها و شرایط بهره‌وری از این صنعت به وجود آید تا بتوان درآمد بیشتری از آن کسب کرد.

هزینه 200 دلاری برای غذاهای ایرانی 

علی باقر نعمتی مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری در مراسم افتتاحیه سفره ایرانی فرهنگی گردشگری در شیراز از هزینه‌کرد 150 تا 200 دلاری هر گردشگر خارجی در حوزه غذا و خوراک خبر داده است، این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری برای شناساندن و معرفی خوراک‌های سنتی تا چه اندازه می‌تواند در درآمدزا بودن صنعت گردشگری موثر باشد. 

نعمتی با این استدلال که گردشگران خارجی در سفر به ایران به دنبال فست فود نیستند بلکه بیشتر به دنبال آشنایی با فرهنگ، تاریخ، پوشش و غذاهای محلی هستند از مسئولان حوزه گردشگری خواسته تا تلاش کنند گردشگران از غذاهای محلی و خوراک‌های سنتی بیشتر بهره ببرند. 

آن طور که مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفته است با توجه به اینکه استان فارس به همراه استان‌های گیلان و آذربایجان در حوزه غذا و خوراک جزء استان‌های غنی به حساب می‎آیند می‌توانند در این حوزه یک برند اقتصادی و تجاری برای کسب درآمد بیشتر در کشور باشد.

درآمد 50 میلیون دلاری استان فارس از عرضه خوراک‌های سنتی

با توجه به صحبت‌های مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس مبنی بر ورود 250 هزار گردشگر خارجی در 8 ماه امسال به استان فارس و با یک محاسبه سرانگشتی در این مدت باید 50 میلیون دلار از این گردشگران در حوزه غذا و خوراک به استان فارس وارد شده باشد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از مکان‌ها برای توسعه گردشگری خوراک هستند چراکه در این اقامتگاه‌ها غذاهای سنتی طبخ شده و در اختیار گردشگران خارجی قرار می‌گیرد. مصیب امیری در گفت‌وگو با تسنیم از راه‌اندازی 10 اقامتگاه بوم‌گردی در فارس خبر می‌‌دهد.  

تنوع قومی استان فارس سبب وجود فرهنگ و غذاهای متنوع شده و این برای گردشگران خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید اهتمام بیشتری برای معرفی خوراک‌های سنتی و توسعه اقامتگاه‌های بومگردی انجام شود. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان