کد خبر: ۱۰۳۱۱۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۵
کلامی چند با متولیان فرهنگ در استان؛

هنر متعهد در اسارت سیاست/ تحریم یک جشنواره ملی از سوی مدیران فرهنگ و ارشاد فارس

در این وانفسای فرهنگی، اگر اثری فاخر تولید شود انتظار این است که همه متولیان فرهنگی که دوست دارند موسیقی نیز در سبد فرهنگی جامعه قرار داشته باشد، فارغ از تفاوت نگاه ها و سلایق سیاسی پای کار بیایند و آن را به رسمیت بشناسند.
هنر متعهد در اسارت سیاست/ تحریم یک جشنواره ملی از سوی مدیران فرهنگ و ارشاد فارس
به گزارش شیرازه،  مظلومیت عرصه فرهنگ، دردی دیرین و غیر قابل انکار است که تداوم آن، موجب می شود حال و روز سرمایه معنوی نسل های جوان هر روز کمتر و کمتر شود.

کافی است یک خواننده پاپ اراده کند در شیراز یا هرکجای دیگر کشور کنسرت برگزار کند. فارغ از غنای موسیقایی اثر و میزان فرهنگی بودن آن، بسیاری از متولیان امر فرهنگ دست به کار می شوند تا این اتفاق رخ بدهد. اینکه اثر تولید شده تا چه حد دربرگیرنده فرهنگ و مفاهیم ناب ایرانی و یا اسلامی است و یا اینکه اثر تولید شده چه بار مفهومی مناسبی را به مخاطب منتقل می کند، معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد و همه چیز پشت سر مجوز داشتن یا نداشتن اثر و بزرگی اسم صاحب اثر گم می شود.

در این وانفسای فرهنگی، اگر اثری فاخر تولید شود انتظار این است که همه متولیان فرهنگی که دوست دارند موسیقی نیز در سبد فرهنگی جامعه قرار داشته باشد، فارغ از تفاوت نگاه ها و سلایق سیاسی پای کار بیایند و آن را به رسمیت بشناسند و مردم را دعوت به دیدن و تماشای آن کنند.
در روزهایی که گذشت، شیراز میزبان "سومین جشنواره ملی آواها و سرودهای حماسی بسیج" بود.

اتفاقی مهم که کمتر برای شهری غیر از پایتخت رخ می دهد و میزبانی شیراز می توانست دستاوردهای فراوانی برای شهر شعر و ادب داشته باشد اما این بار هم مظلومیت فرهنگ، کار دست هنر متعهد داد و این جشنواره، با عدم همراهی و سردی برخی متولیان فرهنگ همراه شد.
این نوشتار پایان نمیابد جز در اعتراض به مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دیگر معاونان محترم که علیرغم آنکه انتظار می رفت، با این جشنواره ملی موسیقایی که هم در برگیرنده هنر متعهد بود و هم می توانست نیازهای فرهنگی نسل جوان را به خوبی پوشش دهند همراهی نکردند و تنها به در اختیار دادن یک تالار هنری اکتفا کردند تا جایی که در برخی محافل فرهنگی این سوال مطرح بود که آیا دکتر بهزاد مریدی این جشنواره را تحریم کرده است؟!

به راستی وقتی نگاه ها و دسته بندی های سیاسی و جناحی و دلخوری های مرسوم عالم سیاست، پایش را به ساحت فرهنگ باز می کند و بر روی مناسبات آن تاثیر می گذارد آیا انتظار این که اوضاع فرهنگی جامعه روز به روز بهتر شود انتظار گزافه ای نیست؟
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵
0
هر کجا تعهد است مریدی آن را تحریم خواهد کرد
از اینکه همان سالن هم داده است جای تعجب است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵
0
شما جشنواره موسیقی پاپ با قیافه های آنچنانی برگزار کنید حتما خودشان که هیچ خانوادهایشان هم خدمت می رسند البته با معاون هنرمند و صاحب سبک و ایده های درست و حسابی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵
0
واقعیت اینه که اگه یه کنسرت بود مسولای شیراز تا پای جون سر برگزاریش میرفتن همین که شد موسیقی بسیج همه عقب نشستن
بهزاد
United States of America
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵
0
اگر چه این سئوال برای خودم هم پیش آمد. اما باید بدانیم ، 1- ایشان تحریم نکردند و در حد و اندازه ای نیستند که تحریم کنند، بلکه حضور در این مراسم ارزشی ، لیاقت می خواهد. 2- تالار حافظ ملک شهر است و نه اداره ارشاد.پس به دلخواه آقای مریدی یا شخص دیگی نیست که تالار را در اختیار بگذارند یانه. 3- گیرم آقای مریدی و یا معاونین بی نان و نشان او در این مراسن حضور می داشتند، آیا این حضور ، گذشته و کارنامه ناموفق را پاک می کرد؟؟ همان بهتر که نیامدند .اگر می آمدند به اندازه تمام جشنواره سرودهای حماسی موج سواری می کردند.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵
3
به کارنامه خودتان در تقابل با مریدی و به کارنامه مریدی در برگزاری برنامه های ارزشی و متعهدانه مراجعه کنید تا بدانید که مریدی با ارزش ها و تعهد مخالف نیست با بداخلاقی های شما مخالف است که از هر راهی بود ایشان را تخریب کردید اما همانطور که می بینید به قول شما تنها از راه مقاومت می توان نتیجه گرفت ایشان هم با هر روز کار و تلاش و مقاومت متعهدانه نتیجه گرفت.
و اما بعد، اینکه ایشان در کنسرتی حضور داشته باشند همراه با خانواده شان به ندرت دیده شده است و من یکی دو بار بیشتر ندیده ام که آن هم به اقتضای مصلحت استان بود مانند کنسرت رضا صادقی ... مریدی در انجا درسی به رضا صادقی داد که فکر نکنم هیچوقت این درس از ذهن صادقی پاک بشه ... بگذارید برایتان بگویم: بعد از کمپین رضا صادقی در خصوص روستاهای الحاقی در هرمزگان.. رضا صادقی کنسرت داشت در شیراز.. امد و گفت به احترام مردم فارس ایستاده کنسرتم را اجرا می کنم و اما جواب مریدی دیدنی و درس ادب بود.. مریدی گفت فرهنگ و ادب مردم مهربان و میهمان نواز فارس هیچ گاه اجازه نمی دهند به میهمانشان بد بگذرد و بر خود سختی بگیرد...
این ادب و درس را نمی بینید و حالا اینکه به هر دلیلی ایشان نیامدند را برای اهداف سیاسی و جناحی و حذفی خود دستمایه قرار می دهید ...
اینکه تا اسم بسیج اومد مسئولین عقب نشستند را بهتره بروید و ببینید چه کردید با ابین شجره طیبه که مسئولین از شما و نه از بسیج در میرن