کد خبر: ۱۰۳۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۵
بدبوهای ارزان نامطمئن؛

ظروف پلاسكو 2 هزار توماني از مواد بازیافتی؛ شایعه یا واقعیت؟

این روزها بازار شایعه پیرامون ظروف پلاستیکی 2 هزار تومانی داغ است، ظروف کوچک و بزرگی که هیچ تفاوتی در قیمت ندارند.
به گزارش شیرازه، چه نمك پاش كوچك برداري و چه لگن و سبدهاي بزرگ، همه 2 هزار تومان. قيمتي عجيب و غريب كه عمده مردم با ديده شك به آن نگاه ميكنند و بوي نامطبوعي كه در برخي از واحدهاي عرضه كننده اين اقلام به مشام ميرسد هم شك مردم را به يقين نزديك ميكند كه اين ظروف از مواد بازيافتي تهيه شده است.


چند وقتي است كه ظروف پلاسكو 2 هزار توماني در فروشگاه هايي با متراژ بالا و در نقاط مختلف شهر حتي در بالاي شهر عرضه ميشود و اين سوال را در ذهن به وجود مي آورد كه آيا فروش اين ظروف ميتواند حتي كفاف اجاره سنگين مغازه ها را تامين نمايد؟!
در متني كه در فضاي مجازي دست به دست ميچرخد، اين ظروف را ناقل بيماريهاي مختلفي مي داند و هنوز هيچ مسئولي، پيرامون آن اظهار نظر قطعي نكرده است. اگر قرار بر نگاه منطقي به اين ظروف باشد، شايد نتوان پاسخ قابل قبولي به سوالات ايجاد شده در ذهن مردم داد. شهروندان اغلب اين سوال را ميپرسند كه با گران شدن مواد پتروشيمي كه عمده مواد اوليه ظروف پلاستيكي را تشكيل ميدهد، همچنين هزينههاي حمل و نقل، دستمزد كارگران و ... چگونه ممكن است اين ظروف با قيمت پائين 2 هزار توماني به فروش برسد.

در متن انتشار يافته در فضاي مجازي، آمده است كه از سال 91 قرار بود با بازيافت مواد پلاستيكي، گلدان، كيسه زباله، سطل آشغال و ... توليد گردد اما پس از مدتي كارخانههاي مبدل بازيافت در استان هاي ايلام، همدان و كرمانشاه با جمع آوري مواد پلاستيكي از درب منازل، خوابگاهها، مجتمع هاي مسكوني و ... آن را تبديل به ظروفی ميكنند كه مردم براي غذا از آن استفاده كرده و يا تبديل به اسباب بازي كودكان ميشود. مردم هم ناآگاهانه با خريد اين ظروف، انواع بيماريها را به منزل خود ميبرند.

رئيس اتحاديه سازندگان و توزيع كنندگان ظروف ملامين و اسباب بازي فروشان شيراز در اين خصوص گفت: مدتي است ظروف پلاسكو 2 هزار توماني به وفور در بازار عرضه ميشود كه به دليل قيمت پائين، عمده مردم از آن استقبال كرده اند.
عبدالمحمد شرقي افزود: با وجود تكذيب مقامات وزارت بهداشت در خصوص استفاده از ضايعات بيمارستاني در توليد اين ظروف، همچنان شائبه استفاده از مواد بازيافتي و پلاستيك كهنه در توليد اين وسايل وجود دارد.

وي اضافه كرد: از دو ماه پيش بررسي نحوه توليد اين ظروف در دستور كار اتحاديه سازندگان و توزيع كنندگان ظروف ملامين و اسباب بازي قرار گرفته و چندي پيش، از اتاق اصناف درخواست تشكيل تيمي كارشناسي با حضور نماينده وزارت بهداشت و اداره استاندارد را كرده ايم كه اميدوارم با تشكيل سريعتر اين تيم، بتوانيم پاسخ شفافي به مردم بدهيم.

شرقي با بيان اين كه هنوز مستنداتي در خصوص آن كه اين ظروف از مواد بازيافتي توليد شده يا خير، در دست نيست ادامه داد: در توليد ظروف پلاسكو از مواد پتروشيمي همچون پلي اتيلن و پلي استايرن استفاده مي شود و در كارخانجات توليدي بر روي آن آزمون فول گريد براي تعيين مقاومت پليمرها و محلول هاي مشابه انجام ميشود كه بديهي است عرضه ظروف پلاسكو 2 هزار توماني در مقايسه با هزينه ايجاد چنين آزمايشگاهي و تهيه مواد پتروشيمي مقرون به صرفه نيست و قيمت 2 هزار توماني جوابگوي هزينه هاي كارخانه نخواهد بود.

وي گفت: قيمت منطقي اين ظروف حداقل 3 برابر قيمت عرضه شده ظروف پلاسكو 2 هزار توماني است.

رئيس اتحاديه سازندگان و توليدكنندگان ظروف ملامين و اسباب بازي فروشيهاي شيراز با تاكيد بر اين كه اين اتحاديه تا يكي دو ماه ديگر تكليف اين ظروف را مشخص و نتيجه را به مردم اطلاع خواهد داد افزود: اين ظروف از خارج از استان تهيه مي شود و كارخانجات آن در فارس نيست كه بتوانيم در زمان محدودتري پاسخي قاطع به مردم بدهيم.

شرقي با بيان اين كه ظاهر برخي از ظروف و همچنين بوي نامطبوع آن حاكي از آن است كه اين ظروف از مواد بازيافتي تهيه شده، به مردم توصيه كرد در صورتي كه نسبت به بازيافتي بودن اين ظروف شك دارند از خريد آن خودداري كنند و فعلا دست نگه دارند تا نتيجه بررسيهاي صورت گرفته معلوم شود.

در اين ميان مدير كل استاندارد فارس هم در برابر اين سوال خبرنگار ما كه آيا اين ظروف 2 هزار توماني، بهداشتي است يا نه؟ گفت: متاسفانه استاندارد اين ظروف اجباري نيست و ما نميتوانيم در خصوص اين ظروف نظر قاطعي بدهيم.

مرتضي رهنما با تاكيد بر اين كه براي دو بخش ظروف پلاستيكي شفاف و رنگي، استانداردهاي تشويقي مجزايي تدوين شده است افزود: بر اساس بند 24 اقتصاد مقاومتي، مردم بايد اجباري بودن استاندارد تمامي ظروف پلاستيكي را براي حفظ سلامتي خودشان مطالبه كنند و اين رويه در همه دنيا مرسوم است.

وي با تاكيد بر اين كه مواد بازيافتي و حتي قطعات پلاستيكي كه در خط توليد دچار مشكل ميشود نبايد در توليد ظروف پلاستيكي كه به عنوان ظروف نو فروخته ميشود، استفاده گردد اضافه كرد: اين مواد نه تنها نبايد در توليد ظروف پلاستيكي كه با غذاي مردم سر و كار دارد مورد استفاده قرار گيرد بلكه نبايد در ظروفي كه مردم با آن مستقيماً در تماس اند، استفاده شود و تنها بايد در ظروف دور از دسترس مردم همچون سطلهاي زباله غير دسترس و خارج از مناطق مسكوني و يا جعبه هاي ميوه در مزارع با رعايت موارد بهداشتي استفاده شود.

رهنما در خصوص مواردي كه مردم ميتوانند براي خريد ظروف استاندارد مدنظر داشته باشند گفت: اين ظروف بايد حاوي آدرس دقيق توليد كننده و نام كارخانه توليدي باشد. بوي نامطبوع، رنگ غيريكنواخت، لكه لكههاي سياه، وجود خلل و فرج و سوراخ هاي مختلف بر روي اين ظروف حاكي از توليد با مواد بازيافتي است.

وي ادامه داد: همچنين نايلكسهاي دستهدار بايد رنگ شفاف داشته باشند و نبايد زماني كه آن را در نور ميگيريم رنگ غيريكنواخت داشته باشد و يا در آن لكه هاي مختلف به چشم بخورد.

وي با توصيه به مردم نسبت به آن كه تنها ظروفي را بخرند كه نام و آدرس توليد كننده بر روي آن درج شده باشد افزود: ما در برابر كالايي كه استاندارد اجباري نداشته باشد وظيفه اي براي بررسي سالم و يا ناسالم بودن آن كالا نداريم اما اگر گزارشي به دست ما برسد كه حاكي از به خطر افتادن سلامت مردم باشد، به آن ورود جدي خواهيم كرد.

وي از واحدهاي صنفي هم درخواست كرد در زمان خريد اقلام قابل عرضه، سلامت مردم را در نظر بگيرند و با اطمينان از آن كه ظروف پلاستيكي از مواد غيربازيافتي توليد شده، نسبت به خريد و عرضه آن اقدام كنند.

منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
وصال
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵
0
سلام حالا ما پلاستيك ٢هزار توماني بخريم يانه تكليف ما چيه