کد خبر: ۱۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰

واکنش مهدی هاشمی به یک خبر انگلیسی

مهدی هاشمی در بیانیه‌ای خطاب به بی بی سی اتهام تقلب خود را \"بی احترامی به موقعیت دانشگاه آکسفورد\" توصیف و عنوان کرده است \"سوژه تحقیق را خودم نوشتم.\"

دانشگاه آکسفورد انگلیس برخلاف اقدام فوری‌اش در پاسخ یک روزه‌ای که درباره مدرک دکترای مرحوم کردان داد، از سال گذشته حاضر به دادن پاسخ به سوالی درباره حضور مهدی هاشمی در این دانشگاه نشد اما از چند روز پیش و به یکباره موضوع "تقلب" این شخصیت جنجالی درباره رساله دکترایش را رسانه ای کرده است.
روزنامه انگلیسی گاردین هفته گذشته به نقل از مسئولان آکسفورد مهدی هاشمی را که به طراحی ادعای تقلب و هدایت آشوب ها در ایران متهم است به "تقلب در پایان نامه دکترای" هم متهم کرد.
این خبر با بازتاب گسترده و متفاوتی در رسانه های داخلی و خارجی همراه شد.
با این حال پسر چهارم آقای هاشمی رفسنجانی این اتهام را که «طرح پژوهشی» دوره دکترایش به کمک افرادی در دانشگاه آکسفورد نوشته شده، رد کرد.

سوژه تحقیق را خودم نوشتم

وی در بیانیه ای که خطاب به بی بی سی صادر کرده، گفته است سوژه تحقیق را خودش نوشته است.
سوژه تحقیق مهدی هاشمی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
وی اتهام تقلب را "بی احترامی به موقعیت دانشگاه آکسفورد" توصیف و عنوان کرده است که "شرایط لازم را برای حضور در دوره دکترای دانشگاه آکسفورد دارم."
به گفته مهدی هاشمی آکسفورد در هنگام پذیرش با وی مصاحبه کرده است.
بی بی سی فارسی که از حامیان پنهان مهدی هاشمی در دو سال گذشته به شمار رفته، از روزهای گذشته با پوشش گسترده اخبار مربوط به رساله دکتری وی به جمع منتقدانش پیوسته است.
رسانه دولتی انگلیس امروز با انتشار بخشی از بیانیه مهدی هاشمی، وی را "خبرسازترین فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی" خواند و به نقل از شخصی که "محقق در دانشگاه آکسفورد" نامید، نوشت: هر فرد خارجی که متقاضی حضور در دانشگاه آکسفورد باشد یاید امتحان آی اس در سطح هفت و نیم را داده باشد اما مهدی هاشمی این مدرک را ندارد. همچنین سابقه علمی و فرهنگی وی با سوژه ارتباطی ندارد.
در همین حال کریم زارع معاون پارلمانی دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا اطلاعی از روند تحقیق دانشگاه آکسفورد انگلستان در خصوص ماجرای تحصیل مهدی هاشمی دارد یا خیر، گفت: در این زمینه به هیچ عنوان اطلاعی ندارم.
 معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه مهدی هاشمی مسئول دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد بوده آیا دانشگاه آزاد اقداماتی را در این خصوص انجام داده یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در این خصوص هم من هیچ اطلاعی ندارم.
اما تغییر موضع بی بی سی درباره مهدی هاشمی در شرایطی صورت می گیرد که کار‌شناسان معتقدند رسانه‌ای کردن موضوع تقلب مهدی هاشمی از سوی دانشگاه آکسفورد یکی دیگر از اقدامات تبلیغاتی دولت انگلیس برای ایجاد شکاف در ایران است؛ رویکردی که در ماجرای مرحوم کردان هم به دانشگاه آکسفورد سپرده شد.

هرچند هر دو اقدام آکسفورد درباره کردان و مهدی هاشمی از یک جنس و با هدف تفرقه افکنی توصیف شده اما شیوه کار در درباره کردان متفاوت بود.

اگرچه بخشی از فعالان سیاسی تحصیل مهدی هاشمی را مساله ای انحرافی به منظور ادامه حضور وی در انگلیس و فرار از محاکمه ارزیابی می کنند اما به نظر می‌رسد اعلام خبر تقلب وی در رساله دکتری اش نیز در راستای این دیپلماسی انگلیس صورت گرفته؛ مساله‌ای که انتظار می رود در روزهای آینده پشت پرده آن مشخص شود.
انتهای پیام/85

برچسب ها: مهدی هاشمی
نظرات بینندگان