کد خبر: ۱۰۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۵

نصب و راه اندازی آبگرمکن های خورشیدی در بین جنگل نشینان فارس

داره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تعدادی آبگرمکن خورشیدی در بین روستاییان و دامداران جنگل نشین شهرستان پاسارگاد توزیع شد.
به گزارش شیرازه، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی وجنگلهای استان فارس تعدادی آبگرمکن خورشیدی در بین روستاییان و دامداران جنگل نشین شهرستان پاسارگاد توزیع شد.

حسن خسروانیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد با اشاره به نصب و راه اندازی آبگرمکن های خورشیدی در بین خانوارهای محروم در مناطق جنگلی کوهستانی و صعب العبور این شهرستان گفت: در حال حاضر این آبگرمکن ها در روستاهای ابوالوردی جنگلهای تنگ خرسی ،شهرک وحدت جنگلهای سرپنیران،طرح کشکولی، انجیر و بلاغی کوچک ،جوجری جنگلهای بلاغی بزرگ شهرستان پاسارگاد بصورت رایگان و بعضا کم بها نصب و راه اندازی شده است.

وی افزود: این اقدام با همکاری و حمایت سازمان جنگلها و مسئولان اداره کل منابع طییعی استان و باهدف جلوگیری از قطع و بوته کنی بی رویه درختان و جنگل های منطقه و پوشش گیاهی در ارتفاعات محدوده های جنگلی و مرتعی درغالب طرح صیانت از جنگلهای زاگرس ونیز ترویج فرهنگ حفاظت ازمنابع طبیعی به بهره برداران عرصه های منابع طبیعی مرتعداران و دامداران جنگل نشین انجام شده است.

وی یاد آور شد: اقدام اداره منابع طبیعی پاسارگاد و اهالی روستاهای این شهرستان می تواند به عنوان الگویی مثبت از همکاری مردم و مسئولان در فرهنگسازی منابع طبیعی انجام شده وبه سایر نقاط استان تسری یابد چرا که با این حرکت مردم خود را حافظ منافع جنگلها و طبیعت می دانند واجازه تخریب و صدمه رساندن به این سرمایه خدادادی را نمی دهند.

خسروانیان با اشاره به اینکه نصب آبگرمکن های خورشیدی بخشی از نیاز انرژی جنگل نشینان وابستگی آنان را در استفاده از چوب و هیزم کاهش می دهداظهار امیدواری کرد: با نصب این آبگرمکن ها در این مناطق واستفاده از انرژی های خورشیدی، ضمن جلوگیری از قطع درختان، الگوی مصرف سوخت جنگل نشینان نیز تغییر می کند.

رئیس اداره منابع طبیعی پاسارگاد نیز با اشاره به محاسن این آبگرم کنها در مناطق مختلف گفت:این نوع آبگرم کنها بدون نیاز به هیزم،نفت وگاز طبیعی است و میتواند به مدت 48 ساعت حتی در صورت ابری بودن هوا انرژی ذخیره کرده و قابل اتصال به شبکه برق سراسری نیز باشد. وی ادامه داد:با توجه به اینکه جنگلهای زاگرس از زمان و زاویه تابش خورشید بسیار مناسبی برخوردار است ، با نصب این آبگرمکن ها ضمن کاهش آلودگی و از این انرژی پاک،ارزان قیمت و خدادادی استفاده و استقبال بیشتری صورت خواهد گرفت و در نهایت موجب جلوگیری از تخریب منابع طبیعی به ویژه جنگل های با ارزش می شود.

سطح جنگلهای شهرستان پاسارگاد بالغ بر 140 هزار هکتار و پوشیده از گونه های جنگلی بنه،بادام،تنگرس کیکم، و..میباشد.
نظرات بینندگان