کد خبر: ۱۰۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۵

گردشگری روستایی، ظرفیتی برای گردشگری فارس

گردشگری روستایی یکی از انواع گردشگری و ظرفیت جدید در صنعت گردشگری است که به دلیل داشتن جاذبه های برگرفته از آداب، فرهنگ و رسوم مختلف در هر روستا مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است و فارس از این نظر می تواند از این ظرفیت استفاده کند.
به گزارش شیرازه، استان فارس با داشتن بیش از سه هزار اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و چهار اثر جهانی یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی است که این مهم بیانگر لزوم ایجاد افق های جدید برای گردشگران در این استان است.
گردشگری روستایی شامل تمام فعالیت های گردشگری در محیط روستایی با توجه به بافت سنتی و فرهنگی روستایی، هنرهای سنتی و صنایع دستی، آداب و رسوم سنتی و غذاها است که روز به روز بر طرفداران این نوع گردشگری افزوده می شود.
گردشگری روستایی جنبه های مختلفی دارد که یکی از جنبه های آن تعیین روستاهایی به عنوان روستاهای هدف گردشگری برای توسعه گردشگری پایدار در هر منطقه است.
در چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی با هدف توسعه گردشگری روستایی، روستاهایی در کشورمان که قابلیت های ویژه ای برای جذب گردشگر و معرفی فرهنگ بومی داشته اند انتخاب و به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی کرده است که در این میان فارس با برخورداری از روستاهای بکر و ویژه با آب و هواهای مختلف از استان های بالقوه و مستعد در این زمینه است.
آنچه از روستای هدف گردشگری به ذهن می آید، غلبه عناصر طبیعی بر دیگر عناصر در مقوله گردشگری است و می توان گفت روستاهای هدف گردشگری، تاریخ و تمدن، فرهنگ و هنر و طبیعت را در معرض دید گردشگران قرار می دهند.

** توجه ویژه گردشگران خارجی به گردشگری روستایی فارس
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر به دلایل صنعتی شدن زندگی در جوامع، بسیاری از گردشگران به ویژه گردشگران خارجی استان متقاضی گردشگری روستایی هستند و به روستاهای ما گرایش دارند.
مصیب امیری افزود: در گردشگری روستایی، گردشگران علاوه بر بازدید از محیط طبیعی منحصر به فرد این روستاها می توانند از فرهنگ و آداب و سن و نحوه زندگی مردم ساکن در آن و آب و هوای مطبوع آن ها استفاده کنند.
وی بیان کرد: استان فارس با داشتن بیش از سه هزار روستا که در حال حاضر تعداد 46 روستا به عنوان روستای هدف گردشگری مصوب شده است، دارای ظرفیت بسیار بالایی در توسعه این گونه از بوم گردشگری است.
امیری اظهارداشت: در حال حاضر بیشتر روستاهای گردشگری استان فارس دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی و مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی هستند که بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و سایر روستاهای هدف گردشگری استان نیز برای ارتقای زیرساخت های آنها اولویت بندی شده اند.
وی اضافه کرد: جاذبه های هر یک از روستاهای هدف گردشگری استان فارس شناسایی شده است که هر روستا بر اساس ویژگی توسعه می یابد که به عنوان مثال روستای قلات شهرستان شیراز بخش مرکزی دارای جاذبه های طبیعی – تاریخی، روستای مارگون شهرستان سپیدان بخش مرکزی دارای جاذبه های طبیعی، روستای دشتک شهرستان مرودشت بخش درودزن دارای جاذبه های طبیعی و بافت با ارزش، روستای جیزرزار شهرستان مرودشت بخش کامفیروز، دارای جاذبه های طبیعی و بافت با ارزش است.
امیری عنوان داشت: همچنین هم اکنون در 10 روستای این استان پروژه های اقامتگاه های بوم گردی در حوزه گردشگری روستایی و عشایری در حال طی مراحل قانونی دریافت مجوز هستند که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، حداقل پنج واحد از این تأسیسات تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه تلاش ما در گردشگری روستایی بر حفظ اصالت روستایی است افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال 95 تعداد اقامتگاه های بوم گردی دارای مجوز در استان فارس به 25 واحد افزایش می یابد.
او بیان کرد: امکانات و زیرساخت های گردشگری عامل مهمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در روستاهای هدف گردشگری به شمار می رود.
امیری اظهارداشت: یکی از اولویت های ما برای توسعه گردشگری روستایی و جذب گردشگر به روستاهای هدف گردشگری استان، توسعه زیر ساخت های مناسب در روستاهای مشخص شده در این زمینه است که نیاز است نیازهای زیر ساختی روستاهای هدف گردشگری در استان توسعه و افزایش یابد.
امیری اظهارداشت: در بیشتر روستای هدف گردشگری استان شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به ویژه در مناسبت های مختلف سال از جمله ایام نوروز و تابستان هستیم.
** ظرفیت فوق العاده فارس در گردشگری روستایی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: استان فارس در بخش گردشگری جایگاه ویژه ای در کشور دارد که در بخش گردشگری روستایی نیز از ظرفیت های قوق العاده ای برخوردار است که مورد توجه گردشگران داخل و خارج ازکشور است .
سید موید محسن نژاد با اشاره به استفاده مطلوب از گردشگری روستایی فارس افزود: دهیاران روستاهای هدف گردشگری باید با قابلیت های این روستاها آشنا شوند تا بتوانند از وجود این ظرفیت ها برای توسعه گردشگری استان و منطقه به نحو مطلوب استفاده کنند.
وی بیان کرد: توسعه گردشگری روستایی با هدف افزایش اقامتگاه های بوم گردی در استان فارس مد نظر است و با همین رویکرد، برنامه ریزی برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی به عنوان یک اولویت در دستور کار است و از ابتدای سال 95 تا کنون سه مجوز اقامتگاه بوم گردی در این استان صادر شده است.
محسن نژاد اظهارداشت: به زودی تاسیس اقامتگاه های بوم گردی در فارس با جهش رو به رو خواهد شد به طوری که هم اینک بیش از 40 نفر متقاضی ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در این استان هستند.
این مسئول اضافه کرد: اقامتگاه بوم گردی با هدف توسعه صنعت گرشگری روستایی و معرفی آداب و سنن هر منطقه ایجاد شده است که خدمات خود را با کیفیت مشخص و قابل قبول به گردشگران در محیط های طبیعی ارائه می کند.
او ادامه داد: اقامتگاه های بوم گردی در روستاهایی که ظرفیت گردشگری دارند یک پتانسیل ویژه است زیرا این اقامتگاه ها متناسب با بافت فیزیکی و فرهنگی هر منطقه است و زمینه اشتغال و رونق اقتصاد مردم بومی منطقه را فراهم می کند لذا این مهم فرصتی مناسب برای معرفی فرهنگ و آداب رسوم هر منطقه و یک جاذبه منحصر به فرد برای گردشگران است.
محسن نژاد عنوان داشت: اقامتگاه بوم گردی اقامتگاهی برای گردشگران است که ساختار بومی خدمات، محصولات و فعالیت های گردشگری، ساختار محیطی بوم گرا، ساختار مالکیت و مدیریت خانوادگی و مشارکت جامعه بومی و در نهایت داشتن ساختارهای مناسب زیربنایی گردشگری، که ارکان و هسته های اصلی یک اقامتگاه است، آن را از دیگر الگوهای اقامتی مانند هتل ها و مهمان پذیرها متمایز می کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس افزود: طراحی داخلی و خارجی تمام اقامتگاه های بوم گردی باید با رویکرد بهره برداری از تجهیزات سنتی و بومی صورت گیرد تا ضمن تامین رفاه برای گردشگران، فرصت آشنایی و درک فرهنگی منطقه فراهم شود.
او بیان کرد: علاوه بر اقامتگاه های بوم گردی روستاهای هدف گردشگری نیز یکی از زیرساخت های مهم در توسعه گردشگری به ویژه گردشگری روستایی این استان محسوب می شود از این رو لازم است با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، نسبت به تامین و فراهم سازی امکانات و زیرساخت ها در آنها اقدام شود.
محسن نژاد اظهارداشت: هم اینک 46 روستای هدف گردشگری دراین استان وجود داردکه هریک ازآنها دارای ویژگی های خاص تاریخی، طبیعی و گردشگری است.
وی اضافه کرد: روستاهایی از جمله روستای دوسیران ازتوابع شهرستان کازرون، روستای امامزاده بزم ازتوابع شهرستان بوانات، روستای دوان از توابع شهرستان کازرون، روستای کهنویه ازتوابع شهرستان لامرد، روستای دادین ازتوابع شهرستان کازرون،روستای دوبنه ازتوابع شهرستان سروستان، روستای آسپاس ازتوابع شهرستان اقلید، روستای ارژن ازتوابع شهرستان شیرازاز روستاهای هدف گردشگری فارس هستند.
محسن نژاد ادامه داد: روستای لایزنگان ازتوابع شهرستان داراب، روستای احمد محمودی ازتوابع شهرستان ممسنی، روستای سیمکان ازتوابع شهرستان بوانات،روستای رودبال ازتوابع شهرستان استهبان، روستای رودبال ازتوابع شهرستان سپیدان، روستای پاقلعه ازتوابع شهرستان ممسنی، روستای بهرغان ازتوابع شهرستان سپیدان و روستای آتشکده ازتوابع شهرستان فیروزآباد به عنوان روستاهای هدف گردشگری مطرح هستند.
وی ادامه داد: روستای کهکران ازتوابع شهرستان سپیدان، روستای بندامیر ازتوابع شهرستان شیراز، روستای کمهرازتوابع شهرستان سپیدان، روستای تنگ براق ازتوابع شهرستان اقلید، روستای کندازی ازتوابع شهرستان مرودشت، روستای جیدرزارازتوابع شهرستان مرودشت، روستای فاروق ازتوابع شهرستان مرودشت،روستای دشتک ازتوابع شهرستان مرودشت، روستای روزبدان ازتوابع شهرستان فیروزآباد، در این فهرست هستند.
هم چنین به گفته او روستای ده کهنه ازتوابع شهرستان سپیدان،روستای موشگان ازتوابع شهرستان فیروزآباد،روستای مارگون ازتوابع شهرستان سپیدان، روستای خرمایی ازتوابع شهرستان کوار، روستای سرمشهد ازتوابع شهرستان کازرون، روستای قصریعقوب ازتوابع شهرستان خرمبید و روستای قوام آبادازتوابع شهرستان پاسارگاد از دیگر روستاهای معرفی شده استان به عنوان روستاهای هدف گردشگری هستند.
این مقام گفت: روستای قلات ازتوابع شهرستان شیراز، روستای کمجان ازتوابع شهرستان خرامه، روستای قنات ابراهیم ازتوابع شهرستان بوانات، روستای چنارازتوابع شهرستان آباده، روستای هفت آسیاب ازتوابع شهرستان قیروکارزین، روستای مهارلو ازتوابع شهرستان سروستان، روستای دهمورد ازتوابع شهرستان نیریز، روستای سرآب بهرام ازتوابع شهرستان نورآباد، روستای نوایگان ازتوابع شهرستان داراب، روستای کوهنجان ازتوابع شهرستان سروستان روستای گردشگری هستند.
محسن نژاد گفت: روستای اسلام آباد ازتوابع شهرستان ارسنجان، روستای کاریان ازتوابع شهرستان لار، روستای خورجان ازتوابع شهرستان خرم بید و روستای کریشکی ازتوابع شهرستان لار را از دیگر روستاهای هدف گردشگری فارس هستند.
محسن نژاد عنوان داشت: در حال حاصر تمام روستای هدف گردشگری استان با تلاش مضاعف برای اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب، شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بسیاری هستند .
وی افزود: برخی از روستاهای هدف گردشگری در استان از جمله روستاهای شهرستان سپیدان، نورآباد ممسنی جزو روستاهای پر بازدید گردشگران داخلی و خارجی در استان هستند.
محسن نژاد بیان کرد: همراهی مردم ساکن در روستاها برای تسهیل حضور گردشگران از عوامل موثر در جذب و ماندگاری و سفر دوباره آنان است و شاهد هستیم که فرهنگ مهمان نوازی بخوبی در روستاهای ما وجود دارد که این فرهنگ باید به فرهنگ گردشگر پذیری همه گیر تبدیل شود.
وی با بیان اینکه گردشگران به ویژه گردشگران خارجی به دنبال گردشگری روستایی هستند اظهارداشت: این روستاهای هدف گردشگری علاوه بر گردشگری، در بعد صنایع دستی نیز دارای ظرفیت های ویژه ای هستند که به عنوان سوغاتی بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.
او اضافه کرد: روستاهای هدف گردشگری دستاوردها و آثار و برکات بسیار مثبت و موثری به ویژه در بحث اشتغالزایی، درآمد افزایی و رونق فرهنگی برای مردم هر منطقه دارد که مردم روستاها بیش از دولت خواهان تبدیل مناطق روستایی خود به روستاهای هدف گردشگر و گردشگری پذیری هستند.
** رونق روستاها در گرو صنعت گردشگری
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز به ایرنا گفت: انعقاد تفاهم‌نامه بین بنیاد مسکن و میراث فرهنگی برای ایجاد کانون گردشگری و بوم‌گردی نوید های تازه دارد و رونق بخش اقتصاد و معیشت روستاها خواهد بود .
عطا الله زمانی با بیان اینکه برای 300 روستای هدف گردشگری کشور این تفاهم نامه به امضا رسیده است ادامه داد: هنوز توزیع سهمیه استان‌ها در این زمینه انجام نشده اما به طور قطع استان فارس سهم خوبی در این زمینه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ایجاد مراکز بوم گردی و گردشگری به ایجاد اشتغال روستاییان کمک می کند افزود: هر دستگاه در این طرح اعتبارات مشخصی دارد ، بنیاد مسکن اعتبارات خوبی خواهد داشت و به نظر می رسد زمینه تحول جدی در موضوع ایجاد اشتغال روستاها فراهم شود .
زمانی بابیان اینکه اکنون فقط در2 روستای استان فارس طرح های هدف گردشگری اجرا می شودگفت: گردشگران به ویژه گردشگران خارجی، علاقه مندی بالایی نسبت به اقامت در این فضاهای روستایی از خود نشان داده اند و به نظر می رسد ایجاد این مراکز بوم‌گردی بتواند تحولی قابل توجه در توسعه صنعت گردشگری در این مناطق ایجاد کند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس بیان کرد: برنامه ما، توسعه گردشگری روستایی در روستاهای استان در کنار محرومیت زدایی است به طور قطع ایجاد مراکز بوم‌گردی و گردشگری می‌تواند در این زمینه بسیار اثرگذار عمل کند.
زمانی بابیان اینکه هر یک از شهرستان های استان فارس از ظرفیت های قابل توجهی بهره مند است که می توان از این پتانسیل ها و توانمندی های در جهت توسعه هر منطقه استفاده کرد ادامه داد : هم اکنون اغلب مناطق روستایی استان فارس قابلیت ایجاد مراکز بوم‌گردی و توسعه گردشگری در روستاها را دارد و براساس برنامه ریزی‌های حوزه گردشگری قرار است این مراکز در شهرستان‌هایی که قابلیت بیشتری دارند به ویژه در مناطق روستایی ییلاقی گسترش پیدا کنند.
زمانی توسعه گردشگری و بوم گردی روستایی را بهترین مراکز اقامتی برای گردشگرانی دانست که علاقه مند به کسب اطلاع از فرهنگ، آداب، رسوم و شیوه های زندگی مردم مناطق مختلف استان فارس از گذشته های دور تاکنون هستند.
وی معتقد است: یکی از راه های مطلوب بهره مندی از ظرفیت گردشگری هر منطقه ایجاد مناطق نمونه گردشگری با هدف جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری است که به طور مستقیم اشتغال و اقتصاد را برای مردم آن منطقه به همراه دارد.
** گردشگری روستایی یکی از اشکال توسعه پایدار روستاها
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس هم به خبرنگار ایرنا گفت: ﮔﺮدﺷﮕﺮی روﺳﺘﺎﻳﻲ، ﻳﻜﻲ از ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ و اﺷﻜﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳـﺪار روﺳـﺘﺎﻳﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ در آن از ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟـﻮد در ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﻳﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷﻮد.
شاپور رستمی با بیان اینکه اگر روستاهای ما به توسعه پایدار دست یابند آثارمثبت فراوانی از جمله کاهش مهاجرت و حاشیه نشینی را به دنبال دارد افزود: گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخش های مهم فعالیت های اقتصادی محسوب می شود که مباحث اقتصادی و اشتغال در توسعه پایدار روستاهای ما حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: یکی از راه های رونق و توسعه گردشگری روستایی، توجه به روستاهای هدف گردشگری است که روستاهای هدف گردشگری، روستاهایی هستند که قابلیت های بالایی در زمینه گردشگری و جذب گردشگر نسبت به روستاهای دیگر دارند که با توجه به قدرت و زمینه مساعد برای سرمایه گذاری در این روستاها باید از این ظرفیت ها استفاده مناسب شود.
رستمی با تاکید برلزوم برنامه ریزی مناسب برای بهره مندی ازظرفیت های بالقوه و قابلیت های موجود درروستاها و مناطق عشایری استان فارس، اظهار داشت: با بررسی آداب، سنن، باورها، اعتقادات و فرهنگ مردم مناطق روستایی و عشایری، می توان برای ایجاد زیرساخت های لازم گام برداشت و با تبلیغات گسترده و متنوع در عرصه های ملی و بین المللی، این عامل بالقوه را معرفی کرد.
وی با اشاره به نقش توسعه گردشگری روستایی در ایجاد تنوع در اقتصاد جوامع روستایی اضافه کرد: با هدف توسعه گردشگری در روستاها، توجه به ساختار و شکل سنتی هر منطقه و الگوهای ساخت بسیار حائز اهمتی است و به همین دلیل ساخت و ساز هایی که در روستاها انجام می شود نباید متفاوت با شکل سنتی هر روستا و منطقه باشد.
او ادامه داد: در شرایط کنونی امکانات و زیر ساخت های موجود در روستاهای هدف گردشگری فارس مطلوب و در شان این استان نیست لذا نیاز است که با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، نسبت به تامین و فراهم سازی امکانات و زیرساخت های مناسب در این روستاها در استان اقدام شود.
رستمی عنوان داشت: در بخش گردشگری روستایی در استان باید فضایی فراهم شود تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این مناطق اهتمام ویژه ای داشته باشند که یکی از الزامات این مهم معرفی مناسب این ظرفیت ها به سرمایه گذاران است.
وی افزود: باید از ایجاد ساختمان هایی بانماهای ناهمگون دربافت روستایی جلوگیری کرد و با استفاده از طرح هادی روستایی، برای زیباسازی فضاهای روستایی گام برداشت.
رستمی بیان کرد: حمایت از صنایع دستی باید در کنار حمایت از گردشگری باشد و باید در روستاها و خانه های روستایی خانه های صنایع دستی تشکیل شود و صنعتگران آنها مردان و زنان روستایی باشند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان