کد خبر: ۱۰۳۴۵۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۵
خسارت سنگین بولدوزرهای خودسر به جنگل های داراب:

فرماندار داراب:هیچ کس نمی تواند طرح احداث« جاده تنگ کتویه» را متوقف کند!/ شورای حفاظت از اراضی ملی: مسئولان محلی که به منابع طبیعی خسارت زده اند تحت تعقیب کیفری قرار ‌گیرند

به گفته کارشناسان امر علاوه بر خسارات مالی به طرح های اجرا شده در منطقه و خسارات جبران ناپذیری که به طبیعت وارد شده، به دلیل سست بودن خاک مسیر احداث شده و عدم توانایی تحمل آسفالت و از طرفی از بین بردن پوشش گیاهی بکر منطقه ، خطر سیلاب شهر داراب را تهدید می کند.
احداث راه دسترسی بین شهرها، روستاها و باغات و مزارع یکی از وظایف مسئولان است که همواره در جمهوری اسلامی جاده های زیادی در جای جای کشور ایجاد شده است. هیچ عقل سلیمی با احداث جاده و سهولت دسترسی مردم از مبدا به مقصد مخالفت نمی کند مگر آنکه اصول کارشناسی و قانونی زیر پا گذاشته شود.اهمیت اجرای قانون در حدی است که بزرگان کشور بارها در فرمایشاتشان بر اجرای قانون تاکید کرده اند. امام خمینی (ره) می فرمایند همه بايد مقيد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد ،‌ ولو برخلاف راي شما باشد.

به گزارش شیرازه، از نیمه دوم سال گذشته عملیات احداث جاده ای از روستای تنگ کتویه داراب تا منطقه ی سردسیری برفدان این شهرستان توسط اعضای شورای این روستا کلید خورده که مناقشاتی نیز در پی داشته است.

مسیر مطالعه نشده و جهاد و اداره راه مسئولیتش را نپذیرفته اند!
بر اساس گفته فعالان محیط زیست، پس از چندین ماه کار کردن بلدوزرها (با چراغ سبز مسئولین شهرستان) در ارتفاعات تنگ کتویه داراب و اعتراضات دوستداران طبیعت و محیط زیست و کوهنوردان، مدیر کل منابع طبیعی در 17 خرداد ماه 95 اولین واکنش رسانه ای خود را نشان داد و در مصاحبه با تسنیم گفت: مسیری که در حال ساخت است مسیری مطالعه نشده است و اداره راه و شهرسازی و سازمان جهادکشاورزی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته‌اند.

مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در مورد مشکلات پیش روی ادامه احداث این جاده اظهار داشت: مسئله اول این است که چون این مسیر مطالعه نشده به دلیل بافت زمین و شیب آن احتمال رانش زمین وجود دارد و مسئله دوم نیز آسیبی است که به پوشش جنگلی و مرتعی این منطقه وارد می‌شود.

فرماندار داراب:هیچ کس نمی تواند این طرح را متوقف کند!/شورای حفاظت از اراضی ملی: مسئولان محلی که به منابع طبیعی خسارت زده اند تحت تعقیب کیفری قرار ‌گیرند
جمعه سوم دی ماه 95

با تقاضای مردم، در جلسه ای احداث جاده را تصویب کردیم

اما حجت الاسلام موسوی رییس دادگستری داراب نیز در همان روز (17 خرداد ماه 95) در خصوص این خبر گفت: مردم برای دسترسی به باغات خود در این منطقه تقاضای احداث جاده داده بودند بنابراین در جلسه‌ای که رئیس منابع طبیعی، مدیر جهاد کشاورزی، فرماندار داراب، رئیس امور اراضی، امام جمعه داراب، دادستان و بنده حضور داشتیم مقرر شد که جاده‌ای برای دسترسی مردم به باغات در تنگ کتویه احداث شود.

رئیس دادگستری داراب با بیان اینکه با توجه موافقت اولیه مردم اقدام به احداث جاده در این منطقه کردند اما بعد از مدتی انجمن‌های دوستدار منابع طبیعی و محیط زیست با این موضوع مخالفت کردند افزود: بعد از بررسی مسیر جاده توسط هیئتی از سوی منابع طبیعی مقرر شد تا زمان انجام کارشناسی‌های دقیق این پروژه متوقف شود و دادستان داراب نیز به محض اطلاع از موضوع دستور توقف عملیات ساخت این جاده را داده است.

وی با بیان اینکه تا زمان اعلام نظر قطعی کارشناسان این پروژه متوقف می‌شود خاطرنشان کرد: مسیر در حال احداث بهترین مسیر دسترسی به باغات است و کمترین آسیب را به منابع طبیعی و پوشش گیاهی آن منطقه وارد می‌کند.

فرماندار داراب:هیچ کس نمی تواند این طرح را متوقف کند!/شورای حفاظت از اراضی ملی: مسئولان محلی که به منابع طبیعی خسارت زده اند تحت تعقیب کیفری قرار ‌گیرند
جمعه سوم دی ماه 95

احداث راه چنار برفدان از نظر رییس کل دادگستری فارس بلامانع است!

تصویر نامه ای که در فضای مجازی شهرستان داراب منتشر شده است، نشان می دهد در پی تجمع جمعی از اهالی تنگ کتویه، علیرضا قاسمی سرپرست منابع طبیعی شهرستان داراب در تاریخ سوم تیر ماه 1395  در نامه ای خطاب به شورای تامین شهرستان نوشته است: در پی تماس تلفنی با رییس منابع طبیعی استان و بنا به دستور رییس کل محترم دادگستری فارس کار کردن جهت احداث راه چنار برفدان بلا مانع می باشد لذا این اداره هیچ گونه مسئولیتی در قبال اراضی مذکور و تخریب پوشش جنگلی ندارد!
نامه ای که در آن زمان تکذیب نشد و همچنان احداث جاده غیر قانونی چنار برفدان با استناد به آن توسط شورا ادامه یافت.

فرماندار داراب:هیچ کس نمی تواند این طرح را متوقف کند!/شورای حفاظت از اراضی ملی: مسئولان محلی که به منابع طبیعی خسارت زده اند تحت تعقیب کیفری قرار ‌گیرند
احداث راه با تشخیص شورای تامین داراب بوده است
بوستانی مدیر کل منابع طبیعی فارس در تاریخ 14 مرداد ماه 95 در پی حضور در جلسه مشترک با اعضای شورای تامین داراب و جمعی از اهالی روستای تنگ کتویه، احداث جاده تنگ کتویه بدون کار کارشناسی و خلاف قانون دانست.
رییس دادگستری داراب نیز با دفاع مجدد از احداث کنندگان جاده گفت: سال 92 ما پیشنهاد دادیم که  اهالی در آن منطقه سرویس بهداشتی درست کنند بلافاصله منابع طبیعی مخالفت کرد که غیر قانونی است غیر قانونی کار نشود اما فکری به حال مردم کنید چند درخت و درختچه از بین برود مشکلی پیش نمی آید و هر چه اهالی پیگیری کردند بعد از سه سال هیچ نتیجه ای نگرفتند.
رییس دادگستری داراب گفت: شورای تامین شهرستان تشخیص داده اند که این راه باید احداث شود و مجوز هم صادر کردیم. چند نفر در فضای مجازی نوشتند که در آن مکان درختان از بین رفته است و منابع
طبیعی نابود شده است و در یک جاده 15کیلومتری چند درخت هم از بین برود طبیعی است.

فرماندار داراب:هیچ کس نمی تواند این طرح را متوقف کند!/شورای حفاظت از اراضی ملی: مسئولان محلی که به منابع طبیعی خسارت زده اند تحت تعقیب کیفری قرار ‌گیرند
جمعه سوم دی ماه 95
 هیچ کس نمی تواند این طرح را متوقف کند
قاسم پور فرماندار شهرستان داراب نیز در این جلسه گفت: ما مصوب کردیم که جاده احداث گردد و محکم ایستادگی می کنیم این در حالی است که بارها دستور توقف کار داده شده است. اما اهالی شروع به کار کردند هیچ کس نمی تواند این طرح را متوقف کند که در سال پایانی دولت بدبینی نسبت به دولت ایجاد کند!

تا زمانی که کار کارشناسی نشود مخالف هستم
در پایان این جلسه بوستانی بار دیگر با تاکید بر غیر قانونی بودن جاده گفت: بدون هیچ گونه کار کارشناسی جاده احداث شده است و شورای تامین اجازه صادر کردند در حالی که کارشناسی نشده و من مخالف هستم، تا زمانی که کارشناسی نشود و مجوز قانونی صادر نگردد از نظر این اداره هر گونه اقدامی انجام شود خلاف قانون است.

ورود شورای پیشگیری از تخریب و حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی به پرونده
سر انجام در 14 آذر ماه 95 بر اساس مصوبه شورای پیشگیری از تخریب و حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان فارس  ادامه عملیات جاده سازی در این منطقه متوقف و مقرر شد افراد متخلف و مسئولان محلی که موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های منابع طبیعی بوده‌اند تحت تعقیب کیفری قرار ‌گیرند.
بوستانی گفت: این مصوبه با تاکید دستگاه قضایی، رئیس کل دادگستری و دادستان استان و نیروی انتظامی صادر شده و با این دستور هرگونه اقدام و دخل و تصرف در طبیعت و قطع درخت و بوته کنی ممنوع و دستگاه‌های زیربط موظف به برخورد با متخلفین است.
بوستاني اضافه کرد: پس از انجام تحقیقات و مطالعات گسترده بازرسان و کارشناسان منابع طبیعی و نیروهای حقوقی و قضایی استان مشخص شد شورای اسلامی تنگ کتویه داراب بدون کسب هیچ گونه مجوزی، اقدام به احداث جاده در این منطقه کرده است.
وی یادآور شد: هم‌اینک جلوی تخریب طبیعت در این منطقه گرفته شده و از دست اندازی‌های بی‌رحمانه به اراضی ملی در این منطقه پیشگیری شده است.
اما علی رغم اعلام توقف احداث جاده توسط دستگاه قضایی و منابع طبیعی استان، عملیات اجرایی توسط جمعی از اهالی و شورای این روستا ادامه یافت و تصاویر دریافتی روز جمعه سوم دی ماه 95 نشان می دهد بلدوزرها همچنان در منطقه حضور دارند و مشغول احداث جاده هستند.

مدیر کل منابع طبیعی در تماس تلفنی مجوز احداث راه را داده است
حجت الاسلام سید محسن موسوی رئیس دادگستری داراب در گفتگو با نشریه محلی منشور داراب، ضمن گلایه از خبرنگاران شهرستان به دلیل عدم پوشش خبری مشکلات مردم گفت: دهها مورد کار کارشناسی از طرف اداره راه و منابع طبیعی بر روی این مسیر انجام داده اند، با این حال با دستور خود من و دادستان محترم روند احداث راه متوقف شد اما شخص مدیر کل، طی تماس تلفنی با رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان عنوان نمودند که بروند کار کنند واحداث راه هیچ مشکلی ندارد، حال چرا شجاعت ندارد که بگوید خودم مجوز احداث داده ام.
موسوی با دفاع از احداث جاده در جهت رفع مشکلات مردم گفت: برای بنده سئوال وجود دارد که کدام گونه گیاهی ژنتیکی در این مسیر بوده است که عنوان گردیده شده از بین رفته است، چندین کیلومتراز مسیر از بین باغات و خانه های مردم که در آن منطقه باغ دارند عبور کرده است.

اگر جاده احداث نشود محصولات مردم خراب می شود
رئیس دادگستری شهرستان با اشاره به معضل بیکاری و مشکلاتی که برای مردم به سبب عدم راه دسترسی به باغات به وجود آمده است، گفت: بسیاری از مردم به سبب نبود راه دسترسی از این کوه پرت و فلج  شده اند، چرا نباید راه جهت دسترسی مردم به باغاتشان ایجاد شود؟ با این شرایط امکان برداشت از باغات برای آنها بسیار مشکل است و همین عامل سبب می شود که محصولات باغی آنها خراب گردد و مردم مجبور می شوند به مشاغل کاذب روی بیاورند.

درهیچ یک از مراحل بدون هماهنگی و کسب مجوز لازم از مسئولین اقدامی انجام نداده ایم
اهالی شورای روستای تنک کتویه در گفتگو با منشور داراب با اشاره به نامه نگاری چند دهه ای خود مبنی بر احداث راه بین باغات جهت دسترسی اهالی این روستا به باغات خود گفتند: از سال 79 طی مکاتباتی که داشته ایم از اداره منابع طبیعی شهرستان و همچنین اداره کل درخواست احداث راه جهت دسترسی مردم به بیش از هزار هکتار از باغات آن منطقه را داشته ایم و به غیر از مسیر فعلی دو راه دیگر ( مسیر چشمه تنگ کتویه معدن گاه و بو ساقی مروارید) نیز را پیشنهاد کردیم اما مورد موفقت کارشناسان و کمیته فنی قرار نگرفت و خودشان نیز راهی را پیشنهاد نکردند.برخی ها بیان می کنند که در این منطقه باغ وجود ندارد این در حالی است که طی نامه شماره 12246 از طرف جهاد کشاورزی شهرستان داراب اعلام گردیده است که در این منطقه 1050 هکتار باغات مردم قرار دارد.

خطر سیلاب داراب را تهدید می کند
به گفته کارشناسان امر علاوه بر خسارات مالی به طرح های اجرا شده در منطقه و خسارات جبران ناپذیری که به طبیعت وارد شده، به دلیل سست بودن خاک مسیر احداث شده و عدم توانایی تحمل آسفالت و از طرفی از بین بردن پوشش گیاهی بکر منطقه ، خطر سیلاب شهر داراب را تهدید می کند.

آیا باغات چنار برفدان 1050 هکتار است؟!
نامه دیگری که در فضای مجازی منتشر شده است نشان می دهد سید عبداله سیدی رییس جهاد کشاورزی داراب در پاسخ به استعلام فرمانداری این شهرستان میزان باغات منطقه چنار برفدان را 1050 هکتار و متعلق به 210 نفر اعلام کرده است که بررسی نقشه های منطقه توسط خبرنگار شیرازه نشان می دهد زمین های مورد اشاره کمتر از 300 هکتار است.

فرماندار داراب:هیچ کس نمی تواند این طرح را متوقف کند!/شورای حفاظت از اراضی ملی: مسئولان محلی که به منابع طبیعی خسارت زده اند تحت تعقیب کیفری قرار ‌گیرند

فرماندار داراب:هیچ کس نمی تواند این طرح را متوقف کند!/شورای حفاظت از اراضی ملی: مسئولان محلی که به منابع طبیعی خسارت زده اند تحت تعقیب کیفری قرار ‌گیرند
نقشه هوایی زمین های مورد اشاره در منطقه برفدان
حال باید منتظر ماند که آیا اولا ادامه احداث جاده غیر قانونی و غیر کارشناسی مورد اشاره متوقف می شود و ثانیا مسئولان استان چه برخوردی با عامل یا عاملان تخریب طبیعت و در خطر انداختن جان مردم داراب می کنند؟

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
جمال
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵
0
با تشکر از انعکاس خبر این فاجعه زیست محیطی و فساد مشهود اداری در برخی از دستگاههای دولتی این شهرستان
به عقیده حقیر چه خوب بود که‌ تحقیق می شد که این باغات مورد ادعا چگونه به دست آمده حالا یک هکتار با هزار هکتار ،آنچه چه پیداست آقایون در برهه ای از زمان دست به تصرف اراضی ملی. زده و غیر قانونی برای خودشان باغ درست کرده اند .حالا باز همان افراد با ابنائشان برای همان اراضی غیر قانونی و تخریبی میخواهندبه زور و غیر قانونی جاده هم ببرند .و حمایت هم می شوند . ببینید ما دچار چه مصیبت هایی هستیم اعم از قانون شکنان و مجریان قانون .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵
1
متاسفانه تاکنون بارها خبر توقف کار و برخورد با متخلفان چه از شورای محل و چه مسئولین محلی حامی، منتشر شده اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده.
معلومه آقایون خیلی بُرد دارن که حتی مصوبه شورای حفاظت از اراضی استان که با درایت و هوشمندی و آینده نگری رئیس کل محترم دادگستری استان و سایر عزیزان از جمله مدیرکل محترم منابع طبیعی صادر شده رو به سُخره گرفتن و با توجه به مستندات این گزارش، هنوز مشغول کار هستن و هیچ برخوردی هم انجام نشده.
لازمه مسئولین کشوری هم به این موضوع ورود کنن.
باید دید گره کار کجاست.
فرماندار
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵
1
این آقایون که صریحا گفتن ما دستور جاده دادیم دیگه نمیخواد دنبال مقصر بگردی
دارابی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵
0
یه چند وقتی هست که سیستم مدیریتی داراب دچار بی قانونی شده و اونایی که خودشون باید از قانون پاسداری کنند فرمان بی قانونی میدن از استاندار میخواهیم پیگیری کنند
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵
0
مردم نیاز به راه دارند .