کد خبر: ۱۰۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۵

سیمای خسته نماد ورودی شیراز

شهروندان و گردشگران شیراز این روزها با نگاه های نگران از کنار دروازه قرآن به عنوان نماد ورودی شمالی این شهر عبور می کنند.
به گزارش شیرازه، شهر شیراز در گذشته 6 دروازه ورودی داشته است که از میان آنها، دروازه قرآن به یادگار مانده است اما امروز ظاهر و سیمای این نماد ورودی شهر حکایت از حرکت پرشتاب در مسیر فرسایش دارد.

ساکنان قدیمی شهر شیراز دروازه قرآن، دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون، دروازه شاه داعی الی اله را از گذشته های دور این شهر در ذهن دارند، دروازه هایی که امروز جز دروازه قرآن، اثر دیگری از آنها نمانده است.
دروازه قرآن در ورودی شمال شیراز و مسیر ارتباطی این شهر به سمت شهرهای مرودشت، آباده و اصفهان قرار دارد.
این اثر تاریخی ثبت شده به شماره 1800 در فهرست آثار ملی همچنین در فاصله کمتر از 10 متری مقبره خواجوی کرمانی و همچنین فاصله کمتر از 500 متری باغ جهان نما و همچنین فاصله کمتر از هزار متری مقبره شاعر نامدار پارسی زبان حافظ شیرازی قرار دارد.
دروازه قرآن که به دستور عضد الدوله دیلمی بنا نهاده شد و بارها در طول تاریخ تخریب و تجدید بنا شد، سال ها محل عبور مردم و گردشگران شیراز برای ورود به این شهر بود که با ساخته شدن مسیر ارتباطی در مجاورت آن، این محل به نمادی از شیراز قدیم و محل عبور عابران پیاده تبدیل شد.
در بالای طاق بزرگ این دروازه اطاقی تعبیه شده که 2 قرآن کتابت شده به دست سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری در آن نگهداری می‌شده است.
مردم شیراز قدیم، اول هر ماه قمری با عبور از زیر قرآن که آن را به حضرت علی (ع) منتسب می‌دانستند خود را در برابر خطرها و بلاها بیمه می‌کردند.
آنها عقیده داشتند که کلام‌الله مجید تا پایان ماه آنان را از هر بلایی حفظ می‌کند.
این 2 قرآن که در اصطلاح آن را قرآن هفده‌ منی می‌نامیدند هم اینک در موزه پارس شیراز در معرض دید علاقه مندان قرار دارد و یکی از شاهکارهای نگارش کتاب آسمانی مسلمانان جهان به شمار می‌رود.
این روزها گردشگران و شهروندان شیرازی که از کنار دروازه قرآن عبور می کنند با چشم نگران به ظاهر و سیمای خسته آن می نگرند.
عباس فهندژ سعدی شهروند شیرازی می گوید: ظاهر بیرونی دروازه قرآن از رخنه کردن جدی رطوبت بر روی این بنای تاریخی حکایت دارد و این موضوع می طلبد که مسئولان شهر فکری برای این اثر تاریخی داشته باشند.
این نگرانی میان شهروندان به شبکه های مجازی نیز راه یافته است و آنها نگرانی خود را با دست به دست کردن مطلبی در این شبکه ها با یکدیگر به اشتراک می گذارند.
در یکی از این مطالب با انتشار عکسی از دروازه قرآن شیراز با تیتر 'حال و روز ناخوش زیباترین ورودی شهرهای ایران' آمده است: دروازه قرآن، نمادی از شیراز است که شیرازی ها همیشه از این مکان خاطره داشته اند و به آن افتخار می کنند و گردشگران نیز به محض ورود به شیراز چشمشان به دروازه ی قران می افتد.
در این مطلب آمده است: دیوارهای دروازه قرآن امروز کثیف شده است و رنگ دیوارها رو به سیاهی می رود؛ در و پیکر هایی که یا کنده شده،یا شکسته و یا مثل مکانی بی ارزش به در ها ضد زنگ زده شده و به حال خود رها شده است.
محمد عسگری از گردشگران تهرانی نیز بر این باور است: دروازه قرآن با دروازه ای که در ذهن داشتم بسیار متفاوت است، نمادی زیبا از یک شهر زیبا را در تصور خویش داشتم اما با حضور در این محل، آن را نمادی خسته یافتم که از بی توجهی ها رنج می برد.
خبرنگار ایرنا این دغدغه شهروندان و گردشگران شیراز را با یکی از مدیران شهری شیراز در میان گذاشت.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در این باره گفت: با توجه به آسیب هایی که در اثر گذر زمان و بارش ها و سرما و گرما به بنای تاریخی دروازه قرآن وارد شده، این بنا بهسازی کلی خواهد شد.
سعید معصومی در گفت و گو با ایرنا افزود: البته در گذشته نیز تعمیراتی در این بنا انجام شده اما در اثر گذر زمان باز هم دچار آسیب شده است.
وی ادامه داد: همچنین این بنا چون در مجاورت دره ساخته شده بوده امروز پی و شالوده آن نیز نیازمند استحکام بخشی است
او اظهار کرد: برای انجام این کار، شهرداری اقدام به انتخاب مشاور کرد و مشاور نیز مطالعات خود را انجام داده و با هماهنگی میراث فرهنگی طرح تصویب شده است و هم اینک عملیات استحکام بخشی پی و شالوده آن در حال انجام است.
معصومی گفت: پس از استحکام پی بنای دروازه قرآن بلافاصله بحث مرمت بنا آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز افزود: می کوشیم تا عملیات بهسازی و مرمت پی بنا و خصوصا نمای بیرونی آن تا پایان سال و قبل از آغاز تعطیلات نوروزی به اتمام برسد.
معصومی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه در داخل بنای دروازه قرآن فضاهایی نیز وجود دارد می کوشیم تا از این فضاها به عنوان موزه قرآنی استفاده کنیم تا مردم بتوانند بازدید کنند.
هم اینک دور تا دور دروازه قرآن حفاری شده است و گویای این است که مدیران شهری اراده کرده اند تا این مکان را بهسازی کنند و این موضوعی امیدبخش است که در عیدنوروز، دروازه قرآن با ظاهر و سیمای درخور و در شان شهر شیراز پذیرای مسافران نوروزی باشد.


انتهای پیام /
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان