کد خبر: ۱۰۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۵
بررسی موانع ازدواج و عوامل افزایش طلاق؛

اژدهای مخوف طلاق، در حال بلعیدن اخلاق و شرف جامعه است/ازدواج دانشجویی لازم ولی ناکافی

تأثیر منفی استفاده از فناوری و آلودگی فضای مجازی و ماهواره‌ای، ترویج برهنگی و برهم خوردن حریم‌ها و تضعیف حیا در جامعه از طریق پخش سریال‌های مبتذل و صحنه‌های مهیج جنسی از جمله عوامل بی‌رغبتی جوانان به امر ازدواج است.
به گزارش شیرازه، حضور تعداد زیادی زوج‌های جوان در دادگاه‌ها که درصدد جدایی از یکدیگر هستند و نیز برگزاری مراسم جشن بعد از طلاق نشان از بی‌توجهی به ارزش‌ها و اخلاق اسلامی است. در این مورد چرایی‌های کاهش ازدواج و افزایش طلاق باید موردبررسی و بازنگری قرار گیرد.

مخارج دوران ازدواج و ایجاد ترس از بین جوانان

یکی از دستورات مؤکد اسلام تشکیل خانواده است، آمارها نشان‌دهنده متزلزل شدن بنیان خانواده در جامعه اسلامی است و باید یادآور شد که افزایش اعتیاد، نبود اشتغال و مهريه بالا از ديگر عوامل افزايش طلاق است.

افزون بر آن متأسفانه مخارج دوران ازدواج، در بين جوانان ترس ايجاد کرده و سبب كاهش ازدواج می‌شود. همچنین نداشتن تمايل جوانان به زندگى زناشويى و روى آوردن به زندگى مجردي فاجعه بزرگ و جبران‌ناپذیر دیگری در جامعه اسلامی ایجاد کرده که باید مورد توجه قرار گیرد.

شیرازه برای واکاوی این موضوعات و نیز استقبال نکردن جوانان به‌ویژه دانشجویان از ازدواج با دو تن از آنان به گفت‌وگو نشسته است.

حسینی دانشجوی رشته مهندسی دانشگاه شیراز دراین‌باره می‌گوید: مهم‌ترین سنت در اسلام ازدواج است که متأسفانه در جامعه ما از سوی متولیان فرهنگی کمتر به آن توجه شده است، چراکه زمینه ازدواج نیاز به زیرساخت‌ها و تسهیلات مالی و معنوی دارد که دسترسی نداشتن به این‌گونه موارد زوج‌ها جوان را با چالش روبرو می‌کند.

وی ادامه می‌دهد، دانشگاه بستر مناسبی برای ازدواج دانشجویان بوده و در این راستا فعالیت‌های زیادی صورت گرفته بسیاری از آن‌ها منجر به ازدواج شده است، اما کافی نیست.

این دانشجوی دانشگاه شیراز بیان کرد: مشکل اصلی دانشجویانی که هرچند دانشگاه زمینه ازدواج آنان را فراهم نموده است نداشتن شغل بعد از فارغ‌التحصیل شدن و ایجاد ناامیدی و سرخوردگی است که باید نسبت به آن توجه شود.

یکی دیگر از دانشجویان می‌گوید: از مسؤولان و متولیان فرهنگی دانشگاه شیراز که مقدمات ازدواج دانشجویان را فراهم می‌کنند باید تقدیر کرد ولی متأسفانه بسیاری از این ازدواج‌ها به دلیل مشکلات مالی با معضلات عدیده‌ای روبرو شده و بستر اختلاف‌های ناشی از نداشتن شغل و مانند آن زمینه طلاق را به وجود می‌آورد.

چشم و هم‌چشمی و لوکس‌زدگی از مهم‌ترین موانع ازدواج

حجت‌الاسلام شکرالله دانش، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس درباره خطرات روحی و روانی ازدواج نکردن جوانان و رو آوردن به زندگی مجردی می‌گوید: چند عامل به‌صورت جدی و آشکار به‌ عنوان قوی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ازدواج نکردن و رسیدن به سن تجرد، مؤثر است.

بحثت اقتصاد و وضعیت مالی خانواده‌ها، نداشتن درآمد کافی و بیکاری جوانان عامل قوی و درجه اول محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هرگاه از جوان مجرد سؤال می‌شود که چرا ازدواج نمی‌کنی پاسخ می‌دهد با کدام کار و اینکه خانه و هزینه زندگی را چگونه تأمین کنم را مانع ازدواج می‌داند.

حجت‌الاسلام دانش خاطرنشان می‌کند: چشم و هم‌چشمی و بالا بودن هزینه زندگی و رقابت جدی در استفاده از کالاهای لوکس همچون لباسشویی، یخچال و جاروبرقی و نیز لوکس زدگی به عبارتی روی کاهش ازدواج تأثیرگذار بوده است.

وی یادآور می‌شود: هزینه‌های سنگین ازدواج اعم از جواهرات، پذیرایی، لباس‌های گران‌قیمت و ... نیز از دیگر عوامل ترسناک پیش روی جوانان است.

وی با اشاره به اینکه تأثیر منفی استفاده از فناوری و آلودگی فضای مجازی و ماهواره‌ای، ترویج برهنگی و برهم خوردن حریم‌ها و تضعیف حیا در جامعه از طریق پخش سریال‌های مبتذل و صحنه‌های مهیج جنسی از جمله عوامل بی‌رغبتی جوانان به امر ازدواج است، ادامه می‌دهد: اختلاط و نزدیک شدن روابط مردان و زنان نامحرم و عادی شدن این نوع ارتباطات در عروسی‌ها آگاهی رقص‌های مختلط باعث بی‌اعتمادی وعدم صداقت در جامعه نسبت به یکدیگر نیز در کاهش ازدواج تأثیر داشته است.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس تصریح کرد: تمایل به زندگی بی‌قیدوشرط و آزادانه که یکی از ره‌آوردهای فرهنگی مبتذل غرب بوده سبب شده که بعضی از جوانان اعم از دختر و پسر ازدواج را برای خود قید و حصر بدانند و ترجیح دهند در فضای بی‌قید و آزادی زندگی کنند و از طرفی مسؤولیتی هم متوجه آنان نباشد.

وی می‌گوید: بی مسؤولیتی و پاسخ‌گو نبودن در مقابل زندگی  زناشویی و القاء بی‌اعتمادی و صداقت  از دیگر دلایل عدم تمایل به ازدواج که سنت حسنه در اسلامی است.

طولانی بودن سیر تحصیلات از عوامل مهم تأخیر ازدواج

وی با تأکید بر اینکه طولانی بودن سیر تحصیلات می‌تواند به‌عنوان یک عامل برای به تأخیر افتادن ازدواج و ورود به سن قطعی تجرد باشد، گفت: در بعضی از رشته‌های تحصیلی خصوصاً برای کسانی که از توانایی مالی خوبی برخوردار نیستند علی‌رغم  میل به ازدواج ولی با اجبار آن را تسلیم زندگی مجردی می‌کنند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی فارس با تأکید بر اینکه   مشکلات اقتصادی بیکاری ازجمله عوامل طلاق به شمارمی آید، افزود: در این مورد دریکی از روزنامه‌ها نوشته‌شده بود خانمی به دلیل اینکه شوهرش از شرکت اخراج شده از دادگاه تقاضای طلاق کرده که نشان می‌دهد بیکاری و نداشتن درآمد عامل قوی برای طلاق بوده گرچه طلاق و جدایی از خانواده را بدبختی می‌داند اما گریز از آن را اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

ترویج بی‌بند‌ و باری از عوامل مهم در افزایش طلاق

حجت‌الاسلام دانش با اشاره به اینکه استفاده بالای شبکه‌های ماهواره‌ی که به ترویج بی‌بندوباری و ارتباط نامشروع و غیررسمی می‌پردازند ازجمله مواردی که در تزلزل کانون خانواده تأثیر بسزایی دارد، ادامه می‌دهد: ترویج و تهییج نسل جوان از طریق ماهواره به ارتباطات نامشروع در طلاق تأثیرگذار بوده و ناخواسته میهمانی را به خانه‌ها برده و خود عوامل دیگری برای فروپاشی خانواده‌ها محسوب می‌شود.

وی معتقد است: هرچند سطح دانش، توان و معلومات وتوان فکری مخاطب سریال‌های ماهواره‌ای پائین‌تر باشد آسیب‌پذیری آن‌ها و متلاشی شدن خانواده‌ها راحت‌تر و ساده‌تر می‌کند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی  استان فارس می‌افزاید: پخش فیلم‌های غیر اخلاق از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای علاوه بر ترویج بی‌اعتمادی، طلاق رسمی و گاهی عاطفی را به وجود آورده و خطر جدی در فروپاشی خانواده و تأثیر سوء عاطفی و اخلاقی در فرزندان ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام دانش می‌گوید: اگر بخواهیم پدیده خطرناک و اژدهای مخوف  طلاق که اخلاق و شرف را در این جامعه می‌بلعد مهار کنیم باید با سعه‌صدر، صداقت و شفافیت به علت‌یابی، علاج و رفع این خطر پرداخته شود.

وی گفت:  به پدیده افزایش طلاق و کاهش ازدواج به‌صورت بخشی و جزئی نگاه کردن، این معضل اجتماعی را برطرف نمی‌کند و شاید منجر به تشدید آن شود.

 معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی فارس در پایان می‌گوید: با تعامل و هم‌اندیشی  برنامه ریزان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی  برای برون‌رفت از این معضل چاره‌اندیشی کنند و هرکس سهم خود را در این موضوع به پذیرد بدون اینکه  فرافکنی کند چون بی‌شک  هر پدیده اجتماعی می‌تواند چندین علت پیدا و پنهان داشته باشد.

نظرات بینندگان