کد خبر: ۱۰۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۵

جولان فساد در آرایشگاه های زنانه شیراز/ پلمپ 240 آرایشگاه

اگر مسئولان نظارت لازم را بر فعالیت آرایشگاه های زنانه نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور شاهد برخی از مسائل در جامعه خواهیم بود که منشأ پیدایش آنها در آرایشگاه های زنانه است.

به گزارش شیرازه، اخیرا اتحادیه آرایشگاه زنان، اداره اماکن و بسیج اصناف استان فارس طی سه روز از آرایشگاه های زنانه در شیراز بازرسی کرده اند که از 43 آرایشگاه زنانه تعداد 31 آرایشگاه ضوابط و قوانین بهداشتی  و اخلاقی را رعایت نکرده بودند.

نسیم شیراز نوشت: یکی از مکان‌ هایی که خانم‌ ها در آن بسیار رفت‌ و‌آمد دارند، آرایشگاه‌ است. روزانه افراد مختلفی به یک آرایشگاه مراجعه می نمایند که معمولاً برای بیشتر آن ها از یک سری وسایل آرایش استفاده می شود در صورتی که یکی از مشتریان آرایشگاه دچار بیماری های قابل انتقال در این مکان باشد، می تواند از این طریق دیگران را مبتلا نماید.

تعداد آرایشگاه های زنانه بدون مجوز کم نیست، همچنین در بحث کالاهای سلامت محور از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود که به سلامت مردم آسیب های جدی وارد می‌کند.

مفاسدی در آرایشگاه های زنانه وجود دارد و در همین راستا، باندهایی تشکیل می شود که با فریب دختران، آن ها را برای اهداف پلید و مقاصد خود به خارج از کشور می فرستند.

در آرایشگاه های زنانه موازین شرعی رعایت نمی شود و صرفا به کار آرایشگری نمی پردازند و در کنار آن افراد اقدام به فعالیت های می کنند که نه تخصص و نه مجوز فعالیت در آن زمینه را دارند، این در حالی است که برخی از آرایشگاه‌های زنانه در کار پزشکان نیز دخالت می کنند!

برای آرایشگاه های زنانه باید تعرفه ای تعیین شود، چرا که برای ارائه خدمات در آرایشگاه های زنانه، رقم های نجومی می گیرند.

با توجه به رصد آسیب های حوزه زنان پیرامون موضوع آرایشگاههای زنانه در شیراز به نتایج ذیل دست یافتیم : طبق اطلاعات به دست آمده اتحادیه آرایشگران زنانه شیراز؛  تعداد 1774 عضو فعال پروانه کسب دارند و 445 عضو دردست اقدام جهت اخذ پروانه کسب می باشد و در این راستا کمیسیون پنجگانه شامل :شکایات ، فنی ، حل اختلافات ، بازرسی ، آموزشی  در حال فعالیت است .

از جمله مشکلات موجود در این صنف عبارت اند از؛ تاتو وخالکوبی، آموزش رقص در آرایشگاه ها، مصرف مشروبات الکلی، روابط نامشروع ، استفاده از سبکهای اروپایی وغربی، اغفال دختران وزنان جوان جهت سوءاستفاده شخصی، استفاده از دستگاه های غیر مجاز (دستگاه لیزر پوست ، ژل تزریقی ، بوتاکی ، ژل های لاغری و چاقی ، پودرهای تبلیغاتی لاغری وچاقی ، انجام اپیلاسیون تخصصی در خیاطی ها ، تبلیغات تخفیف در ماه های محرم وصفر .

اگر مسئولان امر در این رابطه اهتمام لازم برای حل این قبیل مشکلات موجود در آرایشگاه های زنانه را نکنند و نظارت لازم بر فعالیت آرایشگاه های زنانه نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور شاهد برخی از مسائل در جامعه خواهیم بود که منشأ پیدایش آنها در آرایشگاه های زنانه خواهد بود.

 در سال 95 اتحادیه آرایشگران زنانه دارای 1778 آرایشگاه معتبر دارای پروانه کسب و تعداد 435 آرایشگاه در دست اقدام جهت اخذ پروانه کسب وجود دارد . 240 واحد صنفی حکم پلمپ  آنها صادر شده وتعداد 1500  آرایشگاه خانگی بدون مجوز در حال فعالیت هستند.

طی بازرسی مشترک بین اتحادیه، اداره اماکن و بسیج اصناف استان فارس که در سه روز انجام شده از 43 آرایشگاه زنانه تعداد 31 آرایشگاه ضوابط و قوانین بهداشتی  و اخلاقی را رعایت نکرده بودند.در تعدادی از این آرایشگاهها مواد مخدر، مشروبات الکی، دستگاههای غیرمجاز بهداشتی ، پودرهای لاغری و... کشف شد.

در سال 95 تعداد 201 شکایت از آرایشگاهها صورت گرفته که بیشتر شکایات ، عدم رضایت از خدمات انجام شده و تعدادی عدم رعایت نرخ و دریافت هزینه های گزاف می باشد.

نظارت بر نرخ هزینه ها توسط واحد نظارت و بازرسی اتاق اصناف صورت می پذیرد که در صورت رعایت نکردن نرخ مصوبه توسط اداره محترم تعزیرات پیگیری می گردد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: حدود 20 درصد آرایشگاهها بالای نرخ مصوبه و حدود 20 درصد آرایشگاهها زیر نرخ مصوب اتحادیه وجه دریافت می کنند، مواد آرایشی در آرایشگاهها هر 3 ماه یکبار توسط اداره بهداشت بازرسی می شود، پرونده افرادی که دارای مواد مخدر و مشروبات الکی می باشند از طریق اماکن به دادگاه انقلاب ارسال می گردد.

اگر به آمار های سال 94 نگاهی انداخته شود میتوان گفت؛ 1770 آرایشگاه معتبر دارای پروانه کسب، 432 آرایشگاه در دست اقدام جهت صدور مجوز، 31آرایشگاه فاقد پروانه کسب، 1778 پروانه کسب ابطالی، 72 واحد پلمپ شده و 239 شکایت وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.


نظرات بینندگان