کد خبر: ۱۰۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۵
سرپرست دانشگاه شیراز:

گرایش سیاسی‌ام را در کار دانشگاهی دخیل نمی‌کنم/حکم انفصال از خدمت قائم مقام دانشگاه شیراز به تعویق افتاده او سرباز ولایت است

ابراهیم گشتاسبی‌رادگفت:با درایت استاندار فارس زمین بیمارستان شماره 2 بیمارستان نمازی شیراز به دانشگاه علوم پزشکی واگذار و اختلافات موجود نیز حل و فصل شد.

به گزارش شیرازه، ابراهیم گشتاسبی‌راد ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود در دانشگاه شیراز اظهار داشت: دانشگاه بیشتر یک محیط علمی است و انتظار می‌رود که این جنبه بیشتر در جامعه انعکاس داشته باشد اما جذابیت فعالیت‌های سیاسی برای افراد گاهی بر این جنبه غلبه پیدا می‌کند که بنده سعی می‌کنم گرایش سیاسی‌ام بر فعالیت علمی سایه نیندازد.

وی در ابتدای این نشست با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری گفت: با شرایطی که تا چند ماه آینده خواهیم داشت باید فضای آرامش، همدلی و وحدت در دانشگاه‌ها حاکم باشد و با همکاری با استانداری و نهادها و اداره‌های مسؤول بتوانیم فضای آرامی را برای دانشگاه رقم بزنیم و تلاش کنیم انتخاباتی پرشور، فراگیر و بانشاطی را شاهد باشیم.

این مقام مسؤول در ادامه به فعالیت‌های سه سال گذشته دوره ریاست این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این سه سال فعالیت‌های خوبی صورت گرفت و به دلیل فرسودگی زیرساخت‌های دانشگاه بعضی نقاط از حیز انتفاع خارج شده بود که تااندازه‌ای موفق به ترمیم آن شدیم.

گشتاسبی افزود: دربارهٔ قراردادهای پژوهشی می‌توان گفت که در این سه سال قراردادهای بسیار خوبی با نهادهای گوناگون بسته شد که حجم آن با 10 سال گذشته برابری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به 15 میلیارد تومان را دولت نتوانست به دانشگاه پرداخت کند و امسال سال سختی به لحاظ مالی است، اضافه کرد: تا بهمن‌ماه امسال قول‌هایی داده شده تا اعتباراتی به دانشگاه پرداخت شود.

سرپرست دانشگاه شیراز در مورد فعالیت‌های فرهنگی و علمی دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ حوزه بسیار سخت و در این زمینه قوانین بالادستی برای ما مهم است و اجرای درست قوانین را با توجه به اینکه متولیان فرهنگی در کشور بسیارند، در این حوزه دنبال می‌کنیم.

گشتاسبی افزود: در دانشگاه شیراز کار علمی با ایجاد ایده‌های نو صورت می‌گیرد و در این راه تکیه‌بر پایان‌نامه‌های دانشجویی است، افزون‌بر اینکه دانشگاه با توجه به دانشی که دارد می‌تواند به نهادهای دیگر کمک و مشکلات جامعه را تااندازه‌ای حل کند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی کشور ما به دلیل نداشتن دانش فنی یا سرمایه اندک همکاری خوبی با دانشگاه در زمینه علمی و پژوهشی نداشته اما آنچه مهم است، فعالیت در حوزه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بوده و دانشگاه در این مسیر حرکت خود را ادامه خواهد داد.

سرپرست دانشگاه شیراز در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های سیاسی این دانشگاه اظهار داشت: تشکل‌های سیاسی گروه اندکی را به خود اختصاص داده‌اند اما به دلیل تأثیر آنها بر اذهان، این برنامه‌ها بر اساس آیین‌نامه قانونی خود پیگیری خواهد شد اما بیشتر علاقه‌مند به فعالیت‌های علمی در دانشگاه هستیم.

گشتاسبی در این زمینه افزود: گاهی سلیقه‌های شخصی در برگزاری نشست‌های سیاسی موجب به وجود آمدن مشکلاتی در دانشگاه شده است و برای نمونه در اتفاقی که برای سخنرانی علی مطهری پیش آمد، دانشگاه به وظیفه قانونی خود عمل کرد و به سبب اینکه وی یک شخصیت شناخته‌شده و قانونی بود، دلیلی برای لغو سخنرانی‌ او نداشتیم.

وی همچنین در مورد حکم دوساله انفصال‌ازخدمت قائم مقام دانشگاه شیراز نیز اظهار داشت: اجرای این حکم با هماهنگی مسؤولان مربوطه به تعویق افتاده است، چراکه فضای دانشگاه به‌گونه‌ای است که نیاز به آرامش در آن بیشتر حس می‌شود و تصمیم درست نیز همین بود.

سرپرست دانشگاه شیراز افزود: دکتر صفوی خدمات ارزشمندی را به جامعه علمی کشور ارائه داده است اما شوربختانه عده‌ای درصدد ساختن غولی از وی هستند تا موقعیتی را برای خود ایجاد کنند که به نظر می‌رسد این کار شایسته نباشد، چراکه وی سرباز ولایت بوده و همیشه لباس خدمتگزاری به جامعه را بر تن داشته است.

این مقام مسؤول در مورد نشست‌های سیاسی سخنرانی در دانشگاه و نظارت بر آن خاطرنشان کرد: شورای سه‌نفره دانشگاه که نماینده ولی فقیه و وزارت علوم نیز جزء آن هستند، زمانی که فردی را برای سخنرانی تأیید کرد، به صورت قانونی مجوز داده می‌شود اما نباید انتظار داشت که ما نیت‌خوانی نیز بکنیم و اگر شخصی خطوط قرمز نظام را رعایت نکرد، خود او باید پاسخگوی گفتار و رفتارش باشد.

این مقام مسؤول در ادامه به تعامل خوب دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: با درایت استاندار فارس زمین بیمارستان شماره 2 بیمارستان نمازی شیراز به دانشگاه علوم پزشکی واگذار و اختلافات موجود نیز حل و فصل شد.

گشتاسبی همچنین فعالیت علمی دانشگاه شیراز را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: این دانشگاه در تمام شرایط سطح علمی خود را حفظ خواهد کرد و بنده نیز به عنوان سرپرست دانشگاه شیراز با هر گرایش سیاسی که داشته باشم، آن را در کار علمی و دانشگاهی دخالت نخواهم داد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان