کد خبر: ۱۰۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۵
آشنایی با علما و بزرگان دینی استان فارس؛

آيت‌الله شیخ محمدرضا حدائق شیرازی، شیخ العلما

آیت الله شیخ محمد رضا حدائق شیرازی، در شهر شیراز و بین عموم مردم و خواص جایگاه بسیار بالایی دارد و یکی از مدافعان نظام، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه در استان فارس است.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله شیخ محمدرضا حدائق فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ ابوالحسن حدائق، فرزند مرحوم حاج شیخ آقا هستند که از ایشان به صاحب حدائق یاد می‌شود، مادر ایشان نیز بانویی با ورع و پرهیزکار و عالمه از خاندان علم و فضیلت بوده‌اند.

کودکی و تحصیل

وی در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در شیراز متولد شد و در مکتب پدری عالم و اسوه‌ای کم‌نظیر در تقوی و علم و مادری صالحه پرورش یافت  و از محضر پدر خود سرچشمه زلال علم و معرفت و اجتهاد و فقاهت جرعه‌های گوارا نوشید و با استعداد خدادادی و شدت اشتیاق برای تحصیل علم و طی کردن دروس کلاسیک آموزش و پرورش، مدارج علمی حوزوی را نیز با سرعت طی کرد.

آيت‌الله حدائق در شیراز از محضر دانشمندان و علما بزرگ دیگری همانند مرحوم حضرت آیت‌الله حاج سید نورالدین حسینی الهاشمی، حاج‌ شیخ بهاء‌الدین محلاتی، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ علی آقا یقطین، مرحوم آیت‌الله حاج سید محمود علوی، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمود شریعت زرقانی در رشته‌های مختلف علمی به ویژه علم فقه و اصول، اخلاق و تفسیر بهره‌مند و به مراتب علمی و مقام رفیع اجتهاد نائل شد.

وی برای بهره‌مندی هر چه بیشتر و بهتر پس از درک مختصر علما بزرگ شیراز به سرزمین مقدس قم هجرت کرد و در جلسات درس خارج مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره)، سید محمدرضا گلپایگانی، بهره وافی و کافی برده و پس از بهره‌مندی از محضر بزرگان علمی در قم به شیراز مراجعت کرد.

تبلیغ دین و رسیدگی به امور مردم

آیت‌الله حدائق پس از مراجعت به شیراز در کنار پدر بزرگوار خود به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت و بیش از نیم‌قرن در علوم ادبیات، فقه، اصول و خارج فقه، اخلاق و تفسیر در مدرسه علمیه منصوریه به تدریس پرداخت که محل تدریس درگذشتگان از خاندان حدائق و مرحوم حاج شیخ یوسف بحرانی صاحب کتاب«حدائق الناظره فی احکام العتره الطاهره) بوده است.

وی در کنار تدریس در حوزه علمیه به تبلیغ معارف اهل‌بیت(ع) در نظام ستم‌شاهی پرداخته و در روستاهای محروم فارس و اطراف شیراز با همت مردم و دعوت نیکوکاران خیر به احداث ده‌ها مسجد، حسینیه، مدرسه و حمام پرداخته و آثار ارزشمند فراوانی در مناطق محروم و بی‌بضاعت از وی باقی است.

نماز باران

آيت‌الله حدائق در شهر شیراز و بین عموم مردم و خواص جایگاه بسیار رفیع و بالایی دارند و اعتقاد عمیق مردم به سلامت روح و تقوای باطن وی سبب شده که در شرایط حساس همانند نماز استسقاء(باران) تمامی بزرگان و علما و مردم به اقامت این عالم فرزانه و مجتهد مهذب اقامه نماز کنند.

شایان ذکر است، در تمامی دفعاتی که به امامت آیت‌الله حدائق نماز باران اقامه شده است، هنوز ساعتی از خواندن نماز نگذشته که باران نافع و جامعی نازل شده که به دفعات متعدد این مسأله تجربه شده و بین خواص و عوام زبانزد است و جریان عجیب نماز باران ایشان در برخی از کتب ذکر شده است.

اهمیت نماز شب

آیت‌الله حدائق در جلسه خصوصی به تعدادی از خواص در پاسخ به اهمیت نماز شب گفته‌اند از هفت سالگی نماز شب این‌جانب تعطیل نشده است و در بعضی از شب‌ها که خسته بوده‌ام، من را برای نماز شب صدا زده  بیدار می‌کنند.

وی در رسیدگی به امور اجتماعی و اقتصادی بسیار کوشا هستند و سالیان متمادی(بیش از ۴۰ سال)‌در دفتر مسجد خود(مسجد الرسول) ظهر‌ها  شب‌ها پاسخگوی مسائل و مشکلات و رفع‌ نیازمندی‌های مردم هستند و در شهر شیراز چندین مسجد و بناهای خیر و عام‌المنفعه ساخته‌اند.

گفتنی است، نتیجه سالیان متمادی تدریس و تربیت آیت‌الله حدائق، پرورش شخصیت‌های علمی و اجتماعی است که هم‌اکنون در عرصه‌های مختلف همچون امامت جمعه، قضاوت و تدریس مشغول به خدمت در نظام اسلامی هستند.

توجه امام خمینی و سایر مراجع به آيت‌الله حدائق

آیت‌الله حدائق مورد توجه و عنایت ویژه حضرت امام خمینی(ره) از دوران شاگردی در محضر ایشان بوده و در جریان وقوع انقلاب سال ۱۳۴۲ در کنار علمای بزرگ فارس و به ویژه پدر بزرگوارشان نقش بسیار مؤثری در هدایت و جهت‌بخشی به حرکت انقلاب و ارتباط مردم با حضرت امام(ره) داشته‌اند و مکاتبات متعدد از مرحوم امام خمینی از نجف اشرف به وی گواه بر این مطلب است.

توجه ویژه مراجع بزرگواری همانند آیات عظام مرحوم سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم موسوی انجوی، سید عبدالهادی شیرازی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سید احمد خوانساری، شیخ بهاء‌الدین محلاتی، سید محمدعلی اراکی و سید محمود شاهرودی در اجازات و مکاتبات و نامه‌ها دلیلی بر جایگاه رفیع علم و تقوا و تهذیب وی است.

شایان ذکر است، بخشی از نظرات بزرگان و مراجع درباره آیت‌الله حدائق به شرح زیر است:

حضرت آیت‌الله بروجردی:

«امیدوارم همیشه مؤید و موفق باشند و خداوند ایشان را به درجات عالیه از علم و عمل نائل فرماید».

حضرت آيت‌الله خویی:

«مأمول آنکه آقایان مؤمنین وجود معظم له را مغتنم شمرده از استفاده و تجلیل و تکریم دریغ ننمایند».

حضرت آیت‌الله سید محمود شاهرودی:

«البته برادرانی ایمانی وفقهم الله تعالی لمراضیه قدر ایشان را بدانند و از اخلاق حسنه و آداب مستحسنه ایشان بهره‌مند گردد و در اخذ مسائل دینیه و احکام شرعیه به ایشان رجوع داشته باشند».

آیت‌الله سید عبدالاعلی موسوی سبزواری:

«ایشان عمر شریف خود را در تحصیل علوم آل محمد(ع) و کسب مکارم صرف نموده و به مرتبه عالیه نائل شدند»

حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی:

«ان‌شاءالله تعالی مؤمنان از مقام شامخ ایشان خیلی تجلیل نموده و از برکات وجود مبارک ایشان مستفیض و محفوظ بوده‌ باشند و حقیر را از دعای خیر در مظان اجابت فراموش نفرمایند».

حضرت آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی:

«ایشان از افاضل عدول و در علم و تقوی مقام شامخی دارند و در ترویج احکام شرعیه و تشیید مبانی دینیه جدیت و کوششی بسزا دارند و البته مقام عدالت و تقوای ایشان محرز است».

فعالیت‌های سیاسی

آیت‌الله حدائق نزدیک به ۲۰ سال امام‌جمعه موقت شیراز بودند که هنوز یاد و خاطره خطبه‌های نهج‌البلاغه وی و بیانات انسان‌سازشان در ذهن و یاد مردم شیراز و استان فارس باقی است، همچنین سالیان متمادی است که دبیر جامعه روحانیت شیراز هستند  در انتخابات سال‌های آغازین انقلاب به‌عنوان ناظر بر سلامت انتخابات از طرف شورای نگهبان مسؤولیت پذیرفته بودند.

شایان ذکر است در طول زمان دفاع مقدس، بارها در کنار رزمندگان حق علیه باطل و در جبهه‌های جنگ حضور داشته و نطق معنوی و جانشین ایشان به سربازان انقلاب، نشاط و وجد و شعف فوق‌العاده‌ای می‌بخشید و هم‌اکنون نیز به عنوان یکی از مدافعان نظام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه در استان فارس و حمایت از ارزش‌های اسلامی در مواقع حساس هستند.
آیت‌الله حدائق هم‌اکنون به دلیل کهولت سن کمتر در مجامع عمومی و خصوصی حاضر می‌شود و بیشتر به تدبیر و تدبر در امور دینی مشغول است.
منبع: رسا
نظرات بینندگان