کد خبر: ۱۰۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۵

فاجعه در دومین تالاب بزرگ‌ کشور

دریاچه بختگان خشکیده است و به نمکزاری مخوف تبدیل شده که اکو سیستم منطقه را به مرز ویرانی رسانده است.

به گزارش شیرازه  این تصاویر مربوط به دریاچه ی بختگان ، دومین تالاب بزرگ‌ کشور بعد از دریاچه ی ارومیه است،و کمتر کسی به فکر اینجا هست.

هنرپیشه ها و فوتبالیستهای خارجی و داخلی با انعکاس تصاویر و نوشته های مربوط به دریاچه ی ارومیه در صفحات اجتماعیشان و انجام ‌مصاحبه هایی در این باره ، تا حدود زیادی در راه نجات آن تالاب راهگشا بودند.

اما‌ بختگان بزرگ در مجاورت ارسنجان، نیریز ، استهبان ، پاسارگاد ، اقلید، خرامه آباده طشک و بوانات در استان فارس ، خشکیده است و دریاچه به نمکزاری مخوف تبدیل شده که اکو سیستم منطقه را به مرز ویرانی رسانده است،کشاورزیهای مجاور با این شوره زار در شرف نابودی مطلقند ، که در تصاویر می‌بینید.

اینها فلامینگوهای مهاجری بودند که فکر می کردند بختگان آب دارد، اما به تلخی هر چه تمام تر در نمک زارها دفن شده اند و به زودی حال ساکنین مجاور دریاچه هم‌چون این فلامینگوها خواهد بود که نه آبی برای نوشیدن و نه برای کشاورزی و ارتزاق دارند.

مهندس علیرضا رضایی نیا از کارشناسان مطلع می‌گوید: متاسفانه بعد از افتتاح سد ملاصدرا حجم آب ورودی به سد درودزن کاهش یافت و کشاورزان اقلیدی از آب سد ملاصدرا به وسیله پمپاژ جهت کشاورزی استفاده کردند در صورتی که سد ملاصدرا بمنظور پشتوانه سد درودزن طراحی شده بود و قانون استفاده از سدها این است که باید بصورت ثقلی استفاده گردد نه پمپاژ و از طرفی ساخت سد سیوند نیز باعث خشک شدن رودخانه سیوند شد در نتیجه آب ورودی به رودخانه کر نیز کاهش پیدا کرد و از زمان افتتاح این دو سد روند خشک شدن دشت کربال و دریاچه بختگان نیز شروع شد.


photo_2017-01-02_10-04-43

photo_2017-01-02_10-04-46

photo_2017-01-02_10-04-49

photo_2017-01-02_10-25-23


منبع: زرقونیا،

نظرات بینندگان