کد خبر: ۱۰۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۵

سرمایه‌گذاری پنتاگون در ساخت قایق‌های رباتیک و زیرسطحی‌های ویژه مقابله با قایق‌های تندرو

وزارت دفاع آمریکا برای تجهیز بیشتر نیروی دریایی این کشور برابر حملات نامتقارن محتمل برخی شناورها چون ایران و چین در حال سرمایه گذاری در ساخت قایق‌های ربایتک و زیر سطحی‌های ویژه است.

به گزارش شیرازه، به دنبال مصادره یک زیر سطحی آمریکا از سوی نیروی دریایی چین در چند هفته گذشته  و در دریای چین جنوبی، اینک بکارگیری گسترده‌تر از قایق‌های تندروی پیشرفته و زیر سطحی‌های بدون سرنشین بیش از بیش در نیروی دریایی آمریکا جا افتاده است.

به نوشته وبگاه «اکتیو پست» آمریکا و متحدان این کشور تلاش در ساخت قایق‌های پیشرفته تندرو  بدون سرنشین و زیرسطحی‌های بدون سرنشین را گسترش داده  و اخیرا در رزمایشی به نام «جنگنجوی 2016» نیز آزمایش‌هایی در این زمینه اجرا شد.

به دنبال برگزاری این رزمایش پنتاگون از عزم خود برای برنامه ریزی چند میلیارد دلاری جهت ساخت شبکه زیر سطحی بدون سرنشین اشاره کرد.

نام این زیر سطحی 16 فوتی «بلوفین -21» نام دارد که به «کوسه‌های شنی» نیز معروف است و می‌تواند نیروهای دوست را از دشمن البته با کمک داده‌های پروازی تشخیص دهد. این زیر سطحی همچنین می‌تواند شناور لوله‌ای مانندی را به سطح آب پرتاب نماید و پهپادهای دشمن را هدف گیرد.

اینک «دارپا» (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی زیر نظر وزارت دفاع آمریکا  که مسئولیت توسعه و ساخت فناوری‌های نوین را برای استفاده ارتش آمریکا به عهده دارد) و شرکت «ریتان» در حال فعالیت برای ساخت و تجهیز این زیر سطحی به دستگاه‌های تجسسی و اژدرهای ویژه هستند که این  جنگ افزار علاوه بر خاصیت تهاجمی، مبدل به چشم و گوشی در اعماق دریا برای کاوش، نقشه برداری و اندازه گیری جریان آب نیز شود. همچنین شرکت دارپا قصد دارد با کار گذاشتن این زیر سطحی‌ها در اقیانوس‌ها آن‌ها را مجهز به میله‌های دریافت سیگنال نماید که به محض رسیدن امواج به سطح آب شناور شده و پهپادهای درون آن به پرواز درآمده  و در خطوط ساحلی به عملیات تجسسی مشغول شوند.

اکیتو پست نوشت: البته نیروی دریایی آمریکا قایق‌های تندروی بدون سرنشین نیز ساخته که قادرند قایق‌های خودی از دشمن را تشخیص دهند. این قایق‌ها قادر به ارزیابی تهدیدهای بالقوه بر اساس رفتار دیگر شناورهای مقابل هستند.

به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند با کمک دستگاه‌های پیشرفته نصب شده تشخیص دهند که یک کشتی مشکوک چقدر به بندر یا کشتی دیگر نزدیک است .

در انتهای این مطلب آمده است: ادامه توسعه این فن آوری موجب رقابت تسلیحاتی جهانی  در عرصه پهپادی شده  و نگته قابل توجه این است که دستیابی به آن‌ها از جنگ افزارهای اتمی راحت‌تر و ارزانتر است.

نیروی دریایی آمریکا در سال 2014 تمرین‌هایی را برای حمله انبوه قایق‌های تندرو انجام داد که در آن موقع با توجه به نوع قایق‌های موجود هماهنگی کمتری مشاهده شد اما اینک این قایق‌های جدید می‌توانند دشمن را از طرق دیگری تعقیب نمایند.

وبگاه «وار ایز بورینگ» نیز چندی قبل نوشته بود که ارتش آمریکا برای پیروزی در نبرد احتمالی با قایق‌های پرشمار ایرانی در خلیج فارس به استفاده از آتش سنگین بالگرد توپدار آپاچی روی آورده و این بالگردها دستکم 4 سال است که برای چنین رویارویی تمرین می‌کنند.

بر اساس این گزارش، پنتاگون از سال 2012  آپاچی‌ها را به ماموریت‌های دریایی خلیج‌فارس وارد کرد. بالگرد آپاچی با تجهیز به موشک هدایت ‌شونده «هل ‌فایر»، راکت‌انداز «هایدرا» و مسلسل سنگین 30 میلی‌متری می‌تواند با قایق‌های کوچک ایرانی مقابله کند، قایق‌هایی که با تاکتیک ازدحام و در شمار بالا به شناورهای آمریکایی حمله می‌کنند.

این تمرین‌ها بر روی خلیج مکزیک و سواحل کالیفرنیای جنوبی انجام گرفت و خلبان‌ها با چگونگی نشست و برخاست در ساحل و پرواز از روی عرشه آشنا شدند.

در خاتمه این گزارش آمده است: البته سپاه پاسداران ایران نیز در چند جزیره خلیج ‌فارس، مقرهای فرماندهی دارد که شناورهای مسلح به راکت و اژدر از آن‌ها دفاع می‌کنند وبالگردهای پیشرفته آپاچی هم مانند هر پرنده آهنین دیگری، در صورت برخورد به موانع جدی، مجبور به فرود یا محکوم به سقوط می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع:فارس

نظرات بینندگان