کد خبر: ۱۰۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۵
ظهور نشانه های خشکسالی مطلق؛

ناز باران برای آسمان فارس/ افزایش دما در زمستان!

میانگین بارندگی شیراز در سال زراعی جاری 21 میلی متر بوده که این عدد در مدت مشابه پارسال 177 میلی متر بوده است که این مقدار در مقایسه با پارسال 88 درصد کاهش نشان می دهد.
به گزارش شیرازه، کاهش نزولات جوی و افت آب های زیرزمینی باعث شده استان فارس در سال های اخیر دچار خشکسالی شود. از طرفی کاهش شدید باران طی چند ماه گذشته در شیراز زنگ خطر فاجعه خشکسالی مطلق را به صدا درآورده است.

مدیر کل هواشناسی استان فارس در این باره می گوید: در سال زراعی جاری از (مهر ماه 95 تا کنون) میانگین بارندگی فارس 27  میلی متر بوده که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال 157 میلی متر بوده است که این مقدار در مقایسه با پارسال تا 83 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 72 درصد کاهش نشان می دهد.

جامع گفته است پایین ترین میزان بارندگی در استان مربوط به نی ریز با 5 میلی متر و بیشترین بارش مربوط به سپیدان با 93 میلی متر است. میانگین بارندگی شیراز نیز 21  میلی متر بوده که این عدد در مدت مشابه پارسال 177 میلی متر بوده است که این مقدار در مقایسه با پارسال 88 درصد کاهش نشان می دهد.
از سال 1386 میزان بارندگی ها به زیر خط نرمال یعنی 300 میلی متر رسیده است.

ناز باران برای آسمان فارس/ ظهور نشانه های خشکسالی مطلق؛ افزایش دما در زمستان
خشکسالی و نگرانی از بحران آب، کم بود که این روزها با افزایش دما در شهرستان شیراز نیز مواجه هستیم.شهروندان شیرازی افزایش دما را تا حدی احساس می کنند که در ابتدای صبح نیز خبری از لباس های گرم زمستانه نیست.
استاد بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز در این باره می گوید: نوسانات بین منطقه خاورمیانه و همچنین نواحی شمالی استرالیا سبب حرکت آلکلنگی بین دما و بارش شده و در نتیجه انرژی‌های هوا در منطقه آزاد و دمای برخی از مناطق خاورمیانه افزایش یافته است.

 افزایش دما در زمستان بر روی بارندگی نیز تاثیر گذار است. کارشناسان هواشناسی معتقدند وقتی زمستان گرم تر از حد طبیعی باشد الگوی بارشی این فصل تغییر می‌کند.

آمارها و شواهد حاکی از آن است که طی 10 سال آینده، شاهد خشکسالی مطلق در برخی نقاط ایران خواهیم بود و استان فارس تبدیل به یک بیابان بزرگ خواهد شد. فارغ از اینکه مسئولان نقش مهمی در مدیریت منابع آبی دارند، مردم نیز باید صرفه جویی در مصرف آب را در برنامه روزانه قرار دهند.
نظرات بینندگان