کد خبر: ۱۰۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۵

مرثیه‌ای برای «قلات»/ بار سنگین بی‌توجهی بر دوش بافت تاریخی

روستای تاریخی قلات مدتی است که بار سنگین بی‌توجهی را بر دوش خود احساس می‌کند وهویتش در معرض تهدید قرار گرفته است.
به گزارش شیرازه، روستای قلات برای مردم شیراز و گردشگرانی که یک بار به آن رفته باشند، تجسم زیبایی محض و بهشت‌گونه است. این روستای تاریخی که از روستاهای هدف گردشگری استان فارس به حساب می‌آید در 30 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده و در دامنه کوه قرار گرفته است، همین امر سبب شده که روستایی سردسیر و ییلاقی باشد.

در جاده شیراز به سپیدان (اردکان) بعد از 25 کیلومتر تابلوی روستای قلات و زیرگذر آن دیده می‌شود که انتهای جاده به قلات می‌رسد. در نقاط مختلف آن چشمه‌های فراوانی وجود دارد که سبب جاری شدن آبشارهای متعدد در آن منطقه شده است، اما این بهشت برین مدتی است که از سوی گردشگران مورد کم لطفی قرار گرفته است. 

ورود خودرو به قلات، تهدیدی برای بافت تاریخی آن

علی فولادی، رئیس شورای اسلامی روستای قلات به مشکلاتی که توسط گردشگران برای این روستای تاریخی پیش آمده می‌گوید: ورود خودرو به منطقه بافت تاریخی توسط گردشگران یکی از مشکلات این منطقه است که این مسئله علاوه بر ایجاد ترافیک سبب آلودگی‌های متعدد شده و بافت تاریخی را تهدید می‌کند. 

به گفته وی سه پارکینگ با مجموع ظرفیت 500 خودرو در نزدیکی این منطقه گردشگری وجود دارد اما برخی از گردشگران با بی‌توجهی به هشدارها مشکلاتی را برای خود و دیگران به وجود می‌آورند. 

« با وجود نصب تابلوهای پارک ممنوع و افرادی که به عنوان راهنمای گردشگر در این منطقه فعالیت می‌کنند، نزدیک 30 درصد از گردشگران از پارکینگ استفاده نمی‌کنند» این را فولادی به مقدمه‌ای برای انتقادش نسبت به پلیس راهور مطرح می‌کند و می‌گوید: انتظار این است که اداره پلیس راهور در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد چراکه راهنمایان گردشگری یا افرادی که در این منطقه فعالیت می‌کنند قدرت اجرایی ندارند. 

به پیشنهاد رئیس شورای اسلامی روستای قلات می‌توان با نصب گیت در ورودی روستا مانع ورود خودرو شد و گردشگران برای رفت‌وآمد از «ون» یا کالسکه استفاده کنند که این امر به جاذبه‌های گردشگری قلات می‌افزاید. 

تغییر کاربری‌ها در قلات متناسب با بافت تاریخی نیست 

فولادی در سخنانش به مشکل دیگری در بعد گردشگری این منطقه اشاره می‌کند و آن هم تغییر کاربری منازل قدیمی و تاریخی روستای قلات با طرح‌ها و نقشه‌های ناهمگون با بافت تاریخی است. به گفته وی بارها ساختمان‌های چند صد ساله تخریب و به جای آن ساختمانی با مصالح روز ساخته شده و فضایی نامتناسب و ناهمگون ایجاد کرده است. 

رئیس شورای اسلامی قلات معتقد است که در مکان‌هایی مانند روستای تاریخی قلات باید دستورالعملی از سوی میراث فرهنگی و بنیاد مسکن برای ساخت‌وسازها یا تغییر کاربری‌ها وجود داشته باشد که تاکنون از سوی میراث فرهنگی اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. 

وی تخریب آثار باستانی در این محدوده را از دیگر معضلات این روستای تاریخی می‌داند و می‌گوید: برای مرمت آثاری که در خارج از محدوده طرح هادی هستند نمی‌توان از بودجه دهیاری استفاده کرد با این حال در سال گذشته بخشی از مسجد تاریخی به طور نسبی مرمت شد اما نیاز است که میراث فرهنگی در این زمینه وارد شود. 

فولادی درباره کلیسای تاریخی این منطقه نیز گفت: این کلیسا به دلیل قرار گرفتن در خارج از محدوده طرح هادی تاکنون اقدامی برای مرمتش نشده است و خیرینی هستند که در این زمینه ورود کنند که باید ابتدا مجوزهای لازم از سوی میراث فرهنگی صادر شود. 

مرمت آثار به ترتیب اولویت انجام می‌شود

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس درباره مرمت آثار تاریخی می‌گوید: آثار تاریخی بسیاری در استان فارس نیازمند مرمت هستند و هر ساله بنا بر اولویت و اعتباراتی که داده می‌شود، برخی از بناها برای مرمت انتخاب می‌شوند. 

به گفته وی باید کارشناسان آخرین وضعیت کلیسا و دیگر آثار تاریخی این منطقه را بررسی کنند و پس از برآورد هزینه و تامین اعتبارات مورد نیاز برای مرمت این آثار اقدام کرد. 

منطقه تاریخی قلات که می‌توان آن را بهشت شیراز نامید، در بعد گردشگری و مرمت آثار تاریخی به جا مانده نیاز به حمایت مسئولان و همکاری گردشگران دارد، این منطقه در شمال غرب شیراز می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌های مناسب به عنوان قطب گردشگری در شیراز مطرح شود و درآمد بسیاری را نصیب این شهرستان کند. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نظرات بینندگان