کد خبر: ۱۰۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۵

تحریف هویت به روایت مجازی/ مدرنیته ای که به هیچ انگاری می رسد

بحران هویت حاصل از حضور بی برنامه در شبکه های اجتماعی پدیده ای است خاموش که فرد را از نظام باورهایش دور کرده و به هیچ انگاری میرساند.
به گزارش شیرازه، در گزارش پیشین با موضوع بحران هویت در فضای مجازی که شاید مهمترین جمله آن را بتوان نمود بحران های موجود در جامعه در فضای مجازی نام برد به چگونگی بوجود آمدن بحران در هویت افراد و کاربران فضای مجازی سخن به میان آمد و گفته شد که این مساله مهم از ابعاد مختلف قابل بررسی است زیرا دامنه وسیع و اثرگذاری در جامعه دارد.

همچنین حضور مدیریت نشده و بیمارگونه و یا حتی اعتیاد به حضور در فضای مجازی از عواملی خوانده شده که در ایجاد بحران هویت نقش داشته و به دلیل رنگارنگی و تعارضاتی که فضای مجازی با فضای حقیقی زندگی افراد دارد آنها را دچار چالشی روانی کرده و سلامت هویت آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.

ذکر سه عنصر اصلی در موجودیت هر فرد شامل فرهنگ، جامعه و من، و وارونه شدن این سه اصل در بحران هویت و اثر مستقیم حضور در شبکه های اجتماعی بر بروز این بحران مساله مهم دیگری بود که به آن اشاره شد.
اما نکته مهم دیگری که در گزارش "بحران مجازی استعاره ای از بحران در جامعه/ چالشی که زندگی واقعی را متاثر می کند" به آن پرداخت شده استفاده غیر قابل انکار و امتناع نورزیدن از حضور در شبکه های اجتماعی به دلیل نوع زندگی امروزه همه جوامع بود، زیرا زندگی کنونی ما با عصر تکنولوژی و ارتباطات گره خورده و جدایی از این فضا شاید غیر ممکن باشد و با وجود این گره گفته شد اینترنت و شبکه های اجتماعی محصولی از تکنولوژی هستند که کارکردهای مثبت و منفی دارند که باید با مجهز شدن به اصول سواد مجازی برای دوری از بحران به خصوص بحران هویت به سمت استفاده از کارکردهای مثبت این فضا رفت.

هیچ انگاری یا هویت مدرن
برای بررسی موضوع بحران هویت در فضا مجازی و چالش های پیش روی آن گفتگویی با سلمان کونانی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی داشتیم.

وی در ادامه گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص موضوع یاد شده، اظهار داشت: فضای مجازی با همه ویژگی های منحصر به فردش، کاربران را دچار بحران هویت کرده و این پدیده رخدادی خاموش در جامعه است و منجر می شود فرد از نظام باورهایش فاصله گرفته و به هیچ انگاری و یا هویت به ظاهر مدرت برسد.



این جامعه شناس و پژوهشگر حوزه آسیب های فضای مجازی با بیان اینکه قطعا اختلال در هویت فردی اختلال در جامعه را رقم می زند، گفت: متاسفانه باید گفت حضور نامناسب و بی معنا در فضای مجازی اثر منفی و مختل کننده مستقیم بر نهادهای هویت ساز دارد و عوامل معناساز هویت افراد را مخدوش می کند.

 کونانی افزود: مجازی دنیای ندیده شدن و بودن است و فردی که در آستانه رویت این پدیده ها قرار می گیرد بطور قطع دچار آسیب خواهد شد زیرا این فضا به دلایلی که قبلا گفته شد بسیاری از ارزشهای خانوادگی، فرهنگی، دینی و اجتماعی را نشانه گرفته است.

وی با اشاره به ساخت هویت های الکترونیک چندگانه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تصریح کرد: این امر موجب شده می شود افراد از موقعیت و هویت حقیقی خودشان فاصله گرفته و به واسطه این هویت مجازی ابتدا خود واقعی شان را از دست دهند و سپس به دلیل سطحی بودن هویت مجازی نتوانند هویت دیگری را کسب کنند.

روایت تحریف گونه از هویت

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: با این روند افراد به تدریج دچار بی هویت خواهند شد زیرا فضای شبکه های اجتماعی به افراد این امکان را می دهد تا خود را آنگونه می پسندند توصیف کرده و هویت حقیقی خود را تحریف کنند، در این حالت افراد تنها راوی هویت مجازی خود هستند و هویت سازی نمی کنند.



کونانی معتقد است اغلب افراد در هویت مجازی هرگز خود واقعی را نشان نمی دهند و این مساله در جوانان به دلیل تکاپویی که در این دوران دارند و آرزوی داشتن آنچه می پسندند بیشتر از سایرین است و باید به واقعیت های واقعی و مجازی افراد در این فضا توجه ویژه شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه گشت زنی های بی هدف، اعتیاد به حضور، نبود برنامه برای حضور در شبکه های اجتماعی و بسیاری مولفه مهم دیگر مانع کسب هویت قابل دفاع برای افراد است و هویت واقعی را مختل می کند، تصریح کرد: باید با شناسایی تعارض ها بین هویت مجازی و هویت واقعی مسیر بحران را منحرف کنیم.

فضای مجازی واقعیت زندگی جوانان
این جامعه شناس گفت: متاسفانه بسیاری از افراد بیشترین استقبال را از آنچه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی موجود است دارند و آگاهی آنها نسبت به آنچه رخ می دهد اندک است، از سویی دیگر برای تغییر هویت خود در این فضا تلاش می کنند و از هویت واقعی خود غافل هستند.

وی تاکید کرد: باید بر تغییرات اجتماعی دقت شود، متناسب با حضور و نیاز جوانان و نوجوانان در این فضا به آنها آموزش های لازم داده شود و با جامعه شناسی درست برای آنها برنامه ریزی کنیم.



کونانی با بیان اینکه در شرایط کنونی استفاده قشر کم سن و سال جامعه از شبکه های اجتماعی باید گفت فضای مجازی به واقعیت زندگی جوان و نوجوان تبدیل شده است، اعلام کرد: باید دنیایی که برای آنها واقعیت دارد و در نظر ما مجازی است را بهتر و بیشتر بشناسیم و آنها را از آسیب های آن مطلع کنیم.

این آسیب شناس اجتماعی در پایان گفت: روش برخورد و رفتار صحیح با این گروه باید در فضای مجازی به درستی صورت گیرد تا آنها را به سمت استفاده صحیح سوق دهد، بهره گیری از فضای آموزشی و گفتار صحیح می توانند گروه های در معرض خطر را آموزش پذیر کند.

و در پایان؛

از نگاه کارشناسان و جامعه شناسان یکی از مهمترین مولفه های سلامت هویت در افراد حس بالندگی بر آنچه دارند است، حال وقتی افراد در ساحت دوم زندگی خود قرار می گیرند به دلیل زرق و برق های آن و قطعا نبود گستره وسیعی از این تجملات و زیبایی ها در زندگی حقیقی، افراد را به سمت آرزوهایی می برد که گاه دست نیافتنی است و تبعات اجتماعی و فردی را به دنبال دارد که چاره اندیشی آن در دست مسئولان است، اینکه بحران مجازی استعاره ای از بحران موجود در جامعه است سخنی است که هزاران حرف را به دنبال دارد، نشانه رفتن آداب، آیین، فرهنگ، اقتصاد، دین، هویت فردی و ملی و .... همگی دُر گرانبهایی است که در فضای مجازی برای خدشه دار کردنش نقشه ها کشیده شده و این امر یک مطالبه مردمی که فضای مجازی از بی انضباطی خارج شده و فضای امن و ملی ایجاد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان