کد خبر: ۱۰۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۱۴ دی ۱۳۹۵
تحلیل- اکونومیک تایمز:

پنج کشوری که احتمال دارد توافق نفتی اوپک را نابود کنند

لیبی، عراق، روسیه، ایران و نیجریه کشورهایی هستند که در آینده با توجه به تحولات سیاسی و منطقه‌ای احتمال دارد توافق کاهش تولیدات نفتی اوپک را نابود کنند.
به گزارش شیرازه، در پی توافق اخیر اوپک برای کاهش سطح تولید نفت توسط کشورهای عضو و غیر عضو سازمان اوپک، قیمت نفت به قیمت سال 2014 نزدیک شد. اما عربستان سعودی و روسیه در میان دیگر تولید کنندگان اکنون در مرکز توجه قرار دارند، زیرا تمام کشورها منتظر هستند که ببینند آیا این دو کشور به توافق پایبند می مانند یا خیر؟

 

روزنامه هندی اکونومیک تایمز اما پنج کشوری که می توانند توافق اوپک را نابود کنند نام برده است.

لیبی، عراق، روسیه، ایران و نیجریه کشورهایی هستند که در آینده با توجه به تحولات سیاسی و منطقه‌ای احتمال دارد توافق کاهش تولیدات نفتی اوپک را نابود کنند.

 

لیبی

بالا رفتن تولیدات نفتی لیبی می تواند تاثیر مستقیمی بر طرح کاهش تولیدات نفتی اوپک داشته باشد. با بالا رفتن سطح تولید لیبی، 270 هزار بشکه نفت در روز به بازار وارد می شود. اگر صلح در لیبی شکل گیرد، چنین سناریویی بسیار محتمل خواهد بود.

 

عراق

عراق تلاش بسیاری کرد که در طرح کاهش یا فریز نفتی اوپک نباشد و بارها اعلام داشت به پول نفت برای مبارزه با داعش نیاز دارد. اما بالاخره بعد از پذیرش طرح اوپک، احتمال بالایی می رود که تقلب از سوی عراق در این توافق روی دارد. سطح تولید عراق در سال گذشته به طور چشمگیر و هشدار دهنده ای رشد داشت.

 

ایران

ایران در توافق اوپک هست اما تنها پذیرفته که سطح تولیدات نفتی اش را در 3.8 میلیون بشکه در روز باقی نگه دارد. ایران همچنین در حال بستن قرارداد با غول های نفتی است تا تولیداتش را بالا ببرد. با برداشته شدن تدریجی تحریم ها ایران به دنبال بدست آوردن سهم جهانی خود از بازار نفت است و سخت می شود جلوی این رویداد را گرفت.

 

روسیه

با انتخاب رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه و روی کار آمدن دونالد ترامپ  به عنوان رئیس جمهور آمریکا و در نتیجه رفع تحریم های مسکو، احتمال افزایش تولید بسیار گسترده نفت روسیه می رود.

 

 نیجریه

نیجریه در حال حاضر مشغول مبارزه با شبه نظامیان بوکوحرام است و تلاش می کند از طریق راه حل سیاسی به صلح با شورشیان دست یابد. نیجریه در توافق اوپک نیست. تولید فعلی این کشور 1.6 میلیون بشکه در روز است و رئیس جمهور نیجریه وعده داده است که تولید نفتی کشورش را به 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد؛ امری که مورد استقبال دیگر تولید کنندگان اوپک قرار نخواهد گرفت.

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان