کد خبر: ۱۰۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۵

سفر به دنیای اسرارآمیز تاریخ از دوران کیخسرو تا آتشکده بزرگ ساسانیان در لارستان+فیلم و تصاویر

در گوشه گوشه لارستان می‌توان آثاری را یافت و با نگاه به آنها پا به درون تاریخ گذاشت و به دوران پیش از اسلام سفر کرد.
به گزارش شیرازه، در جنوب استان فارس شهری به رنگ خاک با تاریخی کهن وجود دارد، در گوشه گوشه لارستان می‌توان آثاری را یافت و با نگاه به آنها پا به درون تاریخ گذاشت و به دوران پیش از اسلام سفر کرد. شهر لار در آغاز با نام لاد خوانده می‌شده است و این شهر از طرف کیخسرو به گرگین میلاد پهلوان تاریخی سلسله کیانی واگذار شده بود. 

فرزندان  گرگین میلاد در این منطقه قرن‌ها حکومت کردند و سلسله پادشاهان میلادی را که پادشاهان محلی لار بودند، تشکیل دادند. آخرین آنها ابراهیم خان دوم بوده که در سال 1010 قمری مغلوب شاه عباس صفوی شد و از نام این شهر نام لارین گرفته شده است. لارین سکه معروف و رایج در قرون شانزدهم تا نوزدهم میلادی است که تمام اقیانوس هند و خلیج فارس و آسیای میانه شهرت و رواج داشت. 

سکه لاری 

سر توماس هربرت محل ضرب این سکه را در نزدیکی بازار شهر لار ذکر می‌کند و کلمه‌های لاری و لاریات نام سکه‌هایی بوده که در جزیره‌های هندوستان، آفریقا، قلمرو حکومت عثمانی و بین‌النهرین رواج داشته است. 

قلعه اژدها پیکر یا طلسم کیانی 

 قلعه اژدهاپیکر بر روی تپه‌ای در شمال شهر قرار دارد و طول آن 700 و پهنای آن 170 متر است. در ضلع شرقی قلعه اژدها پیکر، بر روی یک سطح مرتفع مشرف به شهر لار، بقایایی از یک ساختمان به جا مانده که به قبر مادر نادر شاه مشهور است. با توجه به یافته‌های موجود، قدمت قلعه اژدها پیکر به دوره پیش از اسلام می‌رسد و تا یک قرن پیش این قلعه مسکونی بوده است.

این قلعه از 3 بخش دیوار سنگی محاطی، قلعه بالایی و میانی تشکیل شده است و به جز قلعه بالایی و قبر مادر نادرشاه، بقیه قسمت‌های قلعه ویران شده است. در بالای آن آثار عمارت‌های قدیم از قبیل سرداب، چاه، دولاب و آب انبار موجود است و آثار برج و بارو و قلعه و حصار آن هم هنوز دیده می‌شود. 

قدمت آثار و بقایای این قلعه به دوره ساسانی می‌رسد، استحکامات و تأسیسات داخلی آن چنان محکم بوده‌که در قدیم آن را طلسم کیانی می‌نامیده‌اند.

بازار قیصریه، کهن‌ترین بازار تاریخی ایران 

ضیاء توانا در کتاب «بازار قیصریه» با ارائه دلایل و مستندات سابقه این بازار را به قرن اول اسلام متعلق می‌داند که مهمترین ویژگی آن  صلیبی شکل بودن است.  آرتور پوپ، ایرانشناس نامی معتقد است ایران در ساختن گنبدهای آجری مقام اول را دارد و معماران ایرانی مسئله ساختن گنبد بر پایه چهار گوش را حل کرده‌اند، امری که در بازار قیصریه لار بیش از هر جای دیگری به چشم می‌خورد.

نمای داخل گنبد بازار از سنگ ‌تراش است و چهار دالان طولانی «شمالی»، «جنوبی»، «شرقی» و «غربی» استخوان‌بندی اصلی بازار را می‌سازند. این دالان‌ها در محل یک چهار سوق یکدیگر را قطع می‌کنند.

براساس کتیبه‌ای که در قبه زیر بازار قیصریه در فاصله 18 متری و با حروف اَبجد به رشته تحریر در آمده، این بازار در دوره شاه عباس صفوی تعمیر شده است. همین امر سبب شده  بسیاری از کارشناسان در این امر دچار اشتباه شوند اما قدمت بازار در اصل به بیش از 1300 سال قبل برمی‌گردد.

 یکی از مهمترین شاخصه بازار قیصریه لار قرارگیری چهار برکه مسگرها، آردفروشان، دهن شیر روبه‌روی در اصلی میدان در چهار سمت آن است که این آب انبارها بازار را در برابر زلزله مقاوم می‌کرده است.

 

 بازار قیصریه لار به‌گونه‌ای ساخته شده که ارتباط آن با کنیسه (مسجد جامع امروزی)، حمام، دو کاروانسرا، تیمچه‌های متعدد اطراف بازار وجود داشته است. بازار تاریخی قیصریه لارستان در سال 1317 به شماره 315 در فهرست ملی به ثبت رسید. 

غار بنوو در عمادشهر لارستان

 غار باستانی بنوو در جنوب روستای عمادده مرکز بخش صحرای باغ از بخش‌های لارستان فارس قرار دارد. این غار که از شگفتی‌های طبیعت در این قسمت از کشور پهناور ایران است در دل کوه گاوبست از رشته کوه‌های زاگرس جنوبی واقع شده است. درباره نام این غار شگفت‌انگیز گفته شده که نام اصلی آن داد بنیاد ( محلی که برای دادخواهی) است.

 آثار به جای مانده در این محل حکایت از آن دارد که این غار قرن‌ها پیش از ورود اسلام، محل سکونت قبایلی بوده است که با آمدن اسلام به جاهای دیگر خارج از ایران کوچ کردند. در این غار بیش از 19 حوض برای جمع‌آوری آبی که در طول سال از سقف غار به صورت قطره‌های ممتد میچکد توسط ساکنان اولیه آن ساخته شده است. 

از عجایب دیگر این غار اینکه چشمه آب شیرین آن در تمام فصول سال چه در سال‌های پرباران و چه در خشکسالی جاری است. نوشته‌های برجای مانده بر سنگ‌ها حاکی از آن است که این محل روزگاری محل سکونت افرادی بوده است که زبان سانسکریت داشته‌اند و البته سمبل‌هایی در بنوو حکایت از وجود دین شیواپرستی در عمادده دارد.

آتشکده آذرفرنبغ در روستای کاریان 

آتشکده آذرفرنبغ با ارتفاع تقریبی 20 متر در مسیر کاریان، از دهستان هرم و کاریان بخش جویم شهرستان لارستان در استان فارس و در 42 کیلومتری جنوب غربی جویم در نیمه راه بندر سیراف و داراب‌گرد قرار دارد.

نقشه اصلی این آتشکده به شکل ذوزنقه بوده که اضلاع جلویی آن در حدود 5 متر عرض و 7 متر ارتفاع دارند. مصالح به کار رفته در دیواره این آتشکده آجر و گل است. این مکان آتشکده موبدان و یکی از سه آتشکده بزرگ ایران در عهد ساسانیان به شمار می‌رفته است. این آتشکده یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آتشکده‌ها در زمان ساسانیان بوده و یکی از مهم‌ترین آتش‌های سه‌گانه زردشتی که مختص موبدان بوده، در آن جا می‌سوخته‌است.

باغ نشاط لار 

باغ نشاط که در شهر قدیم لار در کنار رودخانه خشک و در ضلع شمالی پل عباسی واقع شده، از دوران صفویه به بعد مقر حکومتی لار بوده است. مساحت این باغ حدود یک هکتار و پوشیده از درختان کنار و نخل است. عمارت اصلی باغ نشاط در سه طبقه بنا شده و ارتفاع ایوان آن به 2.5 متر می‌رسد.

حمام باغ نشاط در بخش شمالی باغ نشاط قرار دارد و تاریخ بنای آن همزمان با عمارت اصلی و مقارن با دوران افشاریه است. فضای داخلی حمام شامل بخش‌های مختلف از جمله گرم‌خانه و خزینه است و نیز بر دیوارهای آن نقوش تزیینی و خطوط نستعلیق بسیاری ترسیم شده است.

در وسط شاه­‌نشین عمارت، منفذی 8 ضلعی برای نورگیری و تهویه هوای زیرزمین قرار دارد. درکنار عمارت، حمام با سقف هلالی و ستون‌­های سنگی مارپیچ زیبا واقع شده است.

لارستان سرزمین برکه‌ها و آب انبارها آثار و جاذبه‌های بسیاری دارد که یک گزارش نمی‌تواند زیبایی‌های این سرزمین تاریخی را به تصویر بکشد. کاروانسراهای زیبا و چشم‌نواز، امامزاده میرعلی‌بن ‌الحسین(ع)، بنای پیر سرخ و خانه‌های تاریخی بسیار از دیگر آثار تاریخی این شهرستان کهن است که برای دیدن آنها باید بار سفر به سمت لارستان بست. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان