کد خبر: ۱۰۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۵
به‌ بهانه برگزاری یادواره شهدای اطلاعات؛

پیش‌قراولان جاده عشق، سرافرازان عرصه گمنامی‌اند/ وقتی كه اخلاص، محرك حماسه‌سازی می‌شود

بچه‌های اطلاعات عملیات دوران دفاع مقدس، پیش‌قراولان جاده عشق و سرافرازان عرصه گمنامی بودند، اكنون و با گذشت قریب ۳ دهه از پایان جنگ تحمیلی، بناست تا یادواره شهدای اطلاعات در شهر مقدس شیراز برگزار شود، بدین مناسبت دلنوشته‌ای از فرمانده اطلاعات عملیات لشكر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس در این باره می‌خوانیم.
به گزارش شیرازه، دوران ۸ ساله دفاع مقدس كه به عنوان درخشان‌ترین برگ تاریخ انقلاب اسلامی ایران از آن یاد می‌شود، همواره مملو از حماسه‌سازی‌ها و دلاورمردی‌های مردان مردی بود كه خالصانه پا در وادی عشق حق و حقیقت نهادند.
در آن دوران هركس به زعم خویش راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌شد و آنچه كه در توان داشت با جان و دل انجام می‌داد تا در كارنامه زندگی خویش، برگ‌های درخشانی از حماسه‌سازی و جهاد در راه خدا را به ثبت برساند و چه نیك معامله‌ای بود كه در آن خریدار معبود و كالای مورد معامله جان و متاع دنیوی بود.
تنها عشق است كه حماسه‌سازی‌ها را تعبیر می‌كند
به راستی تا عاشق نباشی نمی‌توانی سطر سطر دل‌نوشته‌های حماسه‌سازان آن دوران را درك كنی و بفهمی. چرا كه تنها معجزه عشق می‌تواند این چنین حماسه‌های جانانه‌ای را با دستان خالی بیافریند كه تا ابد بر تارك تاریخ یك مملكت بدرخشد.
در آن دوران حماسه‌ساز عشق و ایثار هركسی در ابعاد مختلفی به جهاد می‌پرداخت. یكی تفنگ به دست می‌گرفت و به خط مقدم می‌رفت و رو در رو می‌جنگید آن یكی پشت فرمان بولدزر می‌نشست و سنگر و معبر می‌ساخت یكی هم كارش تخریب‌چی و خنثی كردن مین‌ها و باز كردن معبرها برای رزمندگان بود. اما این وسط عده‌ای بودند كه باید پیش‌قراول هر عملیات و حركتی در دوران دفاع مقدس می‌شدند. آنان كه باید همیشه گمنام بودند و گمنام می‌ماندند.
رزمندگان اطلاعات عملیات، پیش‌قراولان جاده عشق و سرافرازان عرصه گمنامی بودند
بچه‌های اطلاعات عملیات دوران دفاع مقدس، پیش‌قراولان جاده عشق و سرافرازان عرصه گمنامی بودند كه باید همواره با حداقل نیرو و امكانات، در شب‌های تاریك و سرد كرمانشاه، ایلام و نخلستان‌های خوزستان  به دل خط دشمن می‌زدند تا اطلاعات دقیقی از نحوه فعالیت‌ آن‌ها كسب كنند و از این طریق نقشه‌های مختلفی را برای طرح‌ریزی عملیات‌های متعدد جهت شكستن خط دشمن بریزند.
به راستی عجب دورانی بود كه جز عشق و اخلاص چیز دیگری نمی‌توانست این چنین بچه‌های اطلاعات را  به جلو براند و آنان را در كارشان موفق گرداند. با نگاهی به دوران زندگی سرداران عرصه گمنامی به خوبی می‌توان جای پای این دو مؤلفه مهم را در سراسر زندگی آنان مشاهده كرد.
برگزاری یادواره شهدای اطلاعات دفاع مقدس در شیراز
اكنون و با گذشت قریب ۳ دهه از پایان دوران دفاع مقدس بناست تا یادواره‌ای برای شهدای عرصه گمنامی در سراسر كشور برگزار شود و نخستین یادواره منطقه‌ای آن نیز در استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان در ۱۶ دی‌ماه جاری در شیراز برگزار خواهد شد تا از این طریق یاد و خاطره حماسه‌سازی‌های آنان تكریم و زنده شود به آن امید كه راه آنان همواره پررهرو باشد و بماند.
در ادامه این گزارش دلنوشته‌ای از سردار سرتیپ دوم پاسدار مجتبی مینایی‌فرد، فرمانده اطلاعات عملیات لشكر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس را درباره شهدای عرصه گمنامی می‌خوانیم كه به مناسبت برگزاری یادواره شهدای اطلاعات، برای خبرگزاری ایكنا ارسال كرده است.
«اولین بار این واژه پر رمز و راز را در سال‌های نوجوانی که مقارن با بهار انقلاب اسلامی در پیروزی قیام مردم ایران بود، شنیدم. چند صباحی از به ثمر نشستن مبارزات و مجاهدت‌ها نگذشته بود که هجمه‌ها و توطئه‌ها یکی پس از دیگری مانند پرده‌های نمایش به اجرا در می‌آمد تا آنجا که با استفاده از افرادی فریب خورده رویارویی مسلحانه در کردستان گنبد گرفته تا سیستان و خوزستان و درگیری همه جانبه در شهرها و روستاها، وقتی ترورهای ناجوانمردانه در دستور کار قرار گرفت.
متنی که آن روز همه را شوکه کرد این بود كه مهدی فیروزی، مسئول اطلاعات سپاه شیراز در جلو منزلش مقابل دیدگان خانواده‌اش به رگبار بسته شد و به شهادت رسید.
این واژه همیشه پس از سال‌ها نیز برایم حالتی خاص دارد. هیچ فکر نمی‌کردم که بخش اعظمی از مهم‌ترین سال‌های زندگی‌ام را با آن عجین و آشنا شده و کار در وادی اطلاعات را عاشقانه بپذیرم و هنوز نیز با وجود ضعف جسمی و سنی حاضرم در خط مقدم باشم.
بچه‌های اطلاعات طراحان اصلی عملیات‌ها در تمام عرصه‌ها بودند
شکل‌گیری اطلاعات در تشکیلات مقدس سپاه جدای از عملیات نبود کما اینکه در سال‌های اول هر دو با هم به پیش می‌رفتند و بچه‌های اطلاعات طراحان اصلی عملیات‌ها در مقابله با ضد انقلاب و مسائل شهری و به‌دنبال آن در جنگ تحمیلی بودند و مصداق واقعی آن ظهور اعجوبه اطلاعاتی شهید والامقام حسن باقری است که شناخت ابعاد وجودی این مرد بزرگ به خودی خود معرف اطلاعات و نحوه شکل‌گیری و تأثیرگذاری اطلاعات در تحولات سپاه پاسداران و در سطح کشوری باشد.
جنوب کشور به‌ویژه در مرکزیت فارس وشیراز نیز از این قاعده تأثیرگذار باز نمانده و همیشه مثل سایر رشته‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی در این زمینه نیز ید طولایی دارد و همانگون‌ه که در بیان مقام عظمای ولایت آمده است: «شیراز حقاً و انصافاً یک قله است و عدد ۱۴۶۰۰ شهید بیانگر آن است که فارس یکپارچه درگیر جنگ بوده است».
نگاهی به افتخارآفرینی‌های بچه‌های اطلاعات عملیات استان فارس
استان فارس افتخار دارد که حتی قبل از ۳۱ شهریور در مناطق مختلف حضور داشته و در شلمچه و خسرو آباد شهدایی را تقدیم كند، بنابراین  بدون شک حضور فعال و مؤثر باعث شده تا عناصر و رزمندگان و در بعد بالاتر که یگان‌ها تشکیل شدند یا شناختی عمیق و درکی صحیح از زمین و دشمن در طراحی و پاسخ به شبهات فرماندهان جهت عملیات‌ها بسیار دقیق ظاهر شدند.
وجود یگان‌های گوناگون با رسته‌های پیاده، زرهی، هوایی، مقاومت و مهندسی که هر کدام به تناسب خود در مقوله اطلاعات نیاز مبرم به تشکیل واحدهای اطلاعاتی قوی بوده و شاید از حیث تربیت کادرهای این رسته در سطح کشور بی‌نظیر باشد.
توجه ویژه به آموزش و به‌کارگیری در حدود ۸۰ عملیات از دهلاویه و سوسنگرد گرفته تا ثامن‌الائمه و بدر و والفجر ۸ و کربلای ۴ و ۵ و غیره تقدیم بالاترین آمار شهدای اطلاعات را به استان فارس اختصاص می‌دهد.
بارزترین توانمندی بچه‌های اطلاعات فارس در باز كردن معبرهای كربلای ۴ و ۵ رخ داد
انجام شناسایی‌های دقیق و کم خطا که اوج آن در کربلای ۴ صورت گرفت در چیزی کمتر از ۲۰ روز عملیات کربلای پنج در منطقه کوت سواری و عبور تمام توان سپاه از معبرهای کربلای ۴ بارزترین توانمندی بچه‌های فارس است که فرماندهان وقت سپاه اذعان داشتند لشکر ۱۹ فجر پرچمدار کربلای ۴ و ۵ است.
حماسه‌های جاوید از اولین شناسایی در البکر و الامیه و دریا توسط شهید عبدالله رودکی و گذراندن شب‌های طاقت فرسای غواصان فارس در لشکر مقدس المهدی(عج) در دهانه فاو یعنی سخت‌ترین و بدترین شرایط در کل منطقه عملیاتی هنوز نقل گرم خاطرات راویان است.
اطلاعات فارس که کمتر زمینی است در کشور که جای پای آنان را نشناسد، از حضور در شرق و مبارزه با اشرار و عوامل مواد مخدر تا حضور در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی جنوبی و جزایر خلیج همیشه فارس حماسه‌ها آفریده‌اند که به جرأت می‌توان گفت هیچ استانی چنین پرونده درخشانی نداشته و ندارند کما اینکه هم اکنون در قرارگاه مدینه منوره این مهم ادامه دارد.
خلبانان قهرمان شهید پایگاه شکاری شیراز همچون سرلشکرخلبان شهید اسدزاده و سرلشکر خلبان شهید حرّاف و سایرین از اساتید بی‌نظیر شناسایی هوایی هستند.
حماسه احد توسط بچه‌های گمنام اطلاعات لشکر مقدس المهدی(عج) رقم خورد
ستیغ کوه‌های پوشیده از برف از کلاشین گرفته تا سورن و سورکوه همه گواهی می‌دهند که چه شب‌های سرد و سختی را بچه‌های اطلاعات فارس در شناسایی حلبچه و دوجیله گذراندند. حماسه احد که توسط مرتضی جاویدی (اشلو) و گردان فجر قهرمان آفریدند مرهون شناسایی دقیق از دشمن در حاج عمران توسط شهید امین کیهان‌فرد و جانباز گرامی حاج کاظم حقیقت و بچه‌های گمنام اطلاعات لشکر مقدس المهدی(عج) بود که از آنان نامی جاودان به جای گذاشت و امام(ره) بر پیشانی مرتضی بوسه زدند.
اشاره به شهدا و پیشكسوتان عرصه گمنامی
توجه به سه عامل ایمان، انضباط و آموزش همواره رمز موفقیت اطلاعات فارس از بدو تشکیل بوده که هر چند در این مجال یاد کردن از همه مصادیق امکان‌پذیر نیست. لکن به‌دلیل حقی که شهدا دارند باید یاد کرد از پیشکسوتان شهید اطلاعات فارس همچون مهدی فولادفر، جلال کوشا، عزیز بابایی، جلیل ملک‌پور، هاشم شیخی، سهراب جعفری و متخصص گمنام حسام حق‌نگهدار.
همچنین شهدای زنده عزیز که در انتظار شهادت کماکان در تصدی پست‌های کلیدی از معاونت اطلاعات گرفته تا فرماندهی مراکز اطلاعاتی و حضور پیشتاز در صف مدافعین حرم مانند شهید سرجدا سردار اسکندری، سردار حاج رسول استوار محمودآبادی، سردار حاج کریم شایق، سردار حاج قاسم سلطان‌آبادی، سردار خداداد ابراهیمی، حاج سیروس شریفی، دکتر مؤمن باقری  و سردار محسن ریاضت و بسیاری از گمنامانی که شهدای واقعی عرصه گمنامی‌اند و هنوز هم بر سر عهد و پیمانی که با امام شهدا بسته‌اند، پا در رکاب زعیم عالیقدر ولی امر مسلمین جهان امام خامنه‌ای عزیز آماده جانفشانی‌اند».
منبع: ایکنا
نظرات بینندگان