کد خبر: ۱۰۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۵

حسرت موزه بر دل آباده/ موریانه کمبود اعتبار تاریخ را می‌خورد

موزه آباده در سال ۸۶ کلنگ‌زنی شد اما پس از گذشت ۹ سال با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است.
به گزارش شیرازه، هرچند آبادانی آباده به دوران زندیه و کریم خان زند بازمی‌گردد اما این شهرستان تاریخی کهن دارد با سفر به آباده می‌توان از نخستین بنای طبقاتی جهان، قلعه ایزدخواست، مربوط به دوران ساسانی بازدید کرد اما این شهر تاریخی مکانی برای نگهداری آثار تاریخی و باستانی خود ندارد. 

25 درصد پیشرفت پس از 9 سال 

در سال 86 کلنگ ساخت موزه مردم‌شناسی آباده به زمین خورد اما پس از گذشت 9 سال این پروژه تنها 25 درصد پشرفت فیزیکی داشته است. داوود جعفرپور، رئیس میراث فرهنگی آباده در این باره گفته است ساختمان موزه در یک طبقه با زیربنای 2400 متر مربع و با اعتباری افزون بر 990 میلیون تومان در حال ساخت بود که متوقف شد.

وی اظهار امیدواری کرده که در صورت تامین اعتبار از سوی مسئولان شهرستان بتوان این بنا تا پایان امسال به 50 درصد رساند. به گفته جعفرپور در سال‌های گذشته اعتباری برای تکمیل این پروژه اختصاص نیافته است. 

محمدرضا زارع، فرماندار آباده کمبود اعتبار را علت اصلی توقف این پروژه اعلام کرد و از نیاز به اعتباری 1.5 میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه خبر می‌دهد. کمبود اعتباری که گریبان تاریخ را نیز گرفته سبب شده در سال گذشته هیچ اعتباری برای تکمیل این پروژه مصوب نشود. 

15 میلیارد ریال برای تکمیل موزه آباده نیاز است

فرماندار آباده از تصویب 280 میلیون تومان از اعتبارات ماده 180 امسال برای تکمیل موزه خبر می‌دهد اما آیا این مبلغ برای موزه‌ای که پس از 9 سال تنها 25 درصد پیشرفت داشته است یا خیر؟ سوالی است که باید منتظر ماند و چشم به تخصیص اعتبارات دوخت.

مهدی نجفی، سرپرست موزه‌ها و اماکن تاریخی استان فارس بر این باور است که در جایی که دولت توانایی تامین اعتبار را ندارد حضور علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ می‌تواند راهگشا و رونق‌دهنده موزه‌ها باشند. نجفی با اشاره به تلاش مردم اوز لارستان برای راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی این منطقه می‌گوید: افرادی که به فرهنگ و تاریخ بوانات علاقه‌مند هستند می‌توانند برای تکمیل موزه پیش‌قدم شوند.

به باور سرپرست موزه‌ها و اماکن تاریخی استان فارس در صورتی که موزه‌ها به دولت وابسته نباشند می‌توانند از روش‌های مختلف درآمدزایی کنند در حالی که موزه‌ها به شیوه فعلی درآمدزایی ندارند و در نتیجه بخش خصوصی نیز حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

تعریف موزه‌های شهرستانی در قالب مجموعه فرهنگی 

پیشنهاد سرپرست موزه‌ها و اماکن تاریخی استان فارس این است که در احداث موزه‌های شهرستانی باید یک مجموعه فرهنگی تعریف شود به این شکل که موزه در کنار دیگر مکان‌های درآمدزا مانند سینما، رستوران، سالن‌های اجتماعی و غیره قرار گیرد تا احداث آن مقرون به صرفه باشد.

نجفی بر این باور است که موزه‌ها به ویژه موزه‌های شهرستانی زمانی می‌توانند مستقل باشند که به جنبه‌های اقتصادی آن نیز توجه شود و شرایطی را به وجود آورد که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ترغیب شود.

حضور گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال برای بازدید از آثار متعلق دوران‌های تاریخی مختلف آباده لزوم تکمیل موزه این شهرستان را دو چندان می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان