کد خبر: ۱۰۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۵
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

لایحه برنامه ششم توسعه را از بیخ و بن قبول نداریم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تدوین قانون بانکداری اسلامی تا پایان سال جاری خبر داد.
به گزارش شیرازه، محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان توجه به سند های بالادستی در برنامه ششم توسعه، اظهار داشت:  برنامه ششم را ما نمی دهیم و دولت می دهد. ما از بیخ و بن با رویکرد برنامه ششم که دولت ارائه کرد تا الان که دارد تصویب می شود، اشکال جدی وارد می دانیم.
 
وی افزود: لذا نگاه و رویکردی که باید اتفاق می افتاد در حوزه برنامه انجام نشد. اما تمام تلاش این است که در آن چیزی که در صحن آمده، محورهایی که در برنامه ششم مرتبط با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است و در بحث اقتصاد مقاومتی و سایر سیاست هایی مثل بحث جمعیت که رویکردهای کلان نظام را به تصویر می کشد، مبنا باشد.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نماندگان بر اساس اصل 110 قانون اساسی می توانند اخطار بدهند، گفت: یکی دو مورد اخیر را خود من اخطار دادم و اخطار را وارد دانستند و رای گرفتند و رای هم آورد. اخطار با اصل 110 این بود که با سیاست ها همخوانی ندارد.
 
به گفته پور ابراهیمی اگر مواردی باشد که با سیاست ها همخوانی نداشته باشد، اعلام می شود که مغایر است.
 
وی خاطر نشان کرد: اما مهم تراین است که حتی اگر سیاست ها دیده باشد ما در اجرا چکار می کنیم. حوزه ای فراتر از آن حوزه مسائل اجرایی است.
 
وی با اشاره به مسائل بانکی گفت: یکی از چالش های بزرگی که ما در اقتصاد داریم، یکی بروز مسائل و مشکلاتی است که در حوزه مسائل بانکی است. نمی خواهیم با فساد ارتباط بدهیم زیرا فساد و تخلف در بانک یک موضوع دیگر است اما ساختار بانک متفاوت است. از سال 62 که بانکداری بدون ربا تصویب شد و 5 سال به صورت آزمایشی شود، تا به امروز قانون بانکداری در کشور ما تغییر نکرده است.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما از مجلس قبل یک تیم تشکیل دادیم که  آقای دکتر مصباحی مقدم، دکتر بحرینی و دوستان دیگر آمدند و پیش نویس اصلاح نظام بانکی کشور را در قالب طرح نوشتیم. گفتیم اگر دولت لایحه ارائه نمی دهد، ما طرح ارائه می دهیم. آماده شد اما متاسفانه به ماه های پایانی خورد و نتوانستیم تصویب کنیم.
 
وی افزود: ابتدای این دوره  من  در کمیسیون اقتصادی در اولین دستور کار این موضوع را آوردم. خوشبختانه تمام نمایندگان کمیسیون با ما همراهی کردند و این به عنوان یکی از محورهای مهم مبنا قرار گرفته است. دولت اصرار کرد که شما شروع نکنید و ما لایحه می دهیم؛ مثل همیشه نه لایحه می دهد و نه انجام می دهد و 2 – 3 ماه وقت ما را گرفت.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در اول مهر ماه بعد از چندین جلسه کلیاتش را در کمیسیون اقتصادی تصویب کردیم و وارد جزئیات شدیم و حدود 2 هفته قبل خدمت مراجع معظم تقلید مثل آیت الله جوادی آملی، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی و ...  در قم رسیدیم. جمع بندی ما هم این است که تا پایان امسال بعد از برنامه ششم، کار را شروع کرده و جزئیات را به ریز می رویم. برای اولین بار بعد از 33 سال و فضل الهی قانون بانکداری اسلامی را تا اواخر امسال در کمسیون و اوایل سال آینده در صحن علنی تمام می کنیم.
 
به گفته پورابراهیمی مشکل توده های مردم، نگرانی فعالان اقتصادی و مهم تر مراجع عظام تقلید در بحث ربوی بودن است و بخشی از فساد ها هم از همین است.
منبع: مرصاد
نظرات بینندگان