کد خبر: ۱۰۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۵
نشنال ریویو:

باید برنامه تحقیقاتی بی‌وقفه موشکی سپاه ایران قطع شود/ لزوم تقویت آمریکا به سلاح‌های بازدارنده اتمی

نشریه آمریکایی نوشت: رییس جمهور جدید آمریکا باید با راهبرد جدید با پیشرفت‌های ‌موشکی ایران و کره شمالی مقابله کرده و با شبکه‌های توسعه و تحقیق موشک‌های بین قاره‌ای برخورد قاطع کند.

به گزارش شیرازه، نشریه آمریکایی «نشنال ریویو» در گزارشی به قلم «تام روگن» در زمینه تقویت مواضع آمریکا در زمینه مقابله با  موشک‌های بین قاره‌ای نوشت: کیم جانگ اون رهبر کره شمالی چند روز قبل اعلام کرد که طرح توسعه ساخت موشک بالستیک بین قاره‌ای در این کشور به سرعت در حال پیشرفت است.

او هشدار داد که قابلیت اجرای حملات پیشگیرانه با سلاح اتمی را خواهد ساخت و آزمایش‌های موفقیت آمیز این کشور حکایت از این دارند که باید سخنان رهبر کره شمالی را جدی بگیریم.

البته این تنها کره شمالی نیست که باید نسبت به آن نگران بود بلکه امروز برنامه تحقیقاتی سپاه پاسداران ایران در زمینه موشک‌های بالستیک بی‌وقفه در حال پیشرفت است. اوباما رییس جمهور آمریکا تحقیقات موشکی ایران را از توافق اتمی مستثنی کرد و متاسفانه ایران وقتی از توافق اتمی دست بکشد، فن‌آوری موشک‌های بالستیکش تکمیل شده است. اوباما فاقد قابلیت‌های تهدیدی برای وادار کردن ایرانیان در توقف توسعه موشک‌هایشان بود. متاسفانه زمانی که ایران فن‌آوری موشک بالستیک را تکمیل می‌کند، توافق اتمی نیز خاتمه خواهد یافت و تا آن زمان رهایی از تحریم‌ها به این کشور ده‌ها میلیارد دلار داده و آن را ثروتمندتر می‌کند.

این نشریه نوشت: این موارد در مجموع نه تنها تهدید کننده ثبات و صلح بین‌الملل بوده، بلکه جمعیت آمریکا را نیز به خطر می اندازد و  نیازمند واکنش قاطع بازدارنده اتمی آمریکا است که دولت «ترامپ» رییس جمهور منتخب باید آن‌را انجام دهد.

نویسنده چند گزینه را برای اجتناب از این موارد به ترامپ پیشنهاد می‌کند و  می‌نویسد: ترامپ باید در توافق اتمی با ایران اصطلاحاتی انجام دهد و آن‌را شامل منع توسعه موشک‌های بالستیک نماید. این امر نوعی مصالحه واقع‌گرایانه بین لغو کامل توافق اتمی ایران و بهبود آن است.

دوم این‌که ترامپ باید اجرای راهبرد جدید پیشگیرانه‌ای را برای مقابله با برنامه‌های در حال پیشرفت موشکی قاره‌پیمای کره شمالی به اجرا گذارد.

همچنین دولت ترامپ باید به شدت با شبکه‌های قاچاق توسعه و تحقیق موشک‌های بین قاره ای مواجهه کند به ویژه او باید با پاکستان، روسیه و ایالت‌های شوروی سابق نسبت به انتقال فن آوری موشکی به کشورهای یاد شده برخورد کند.

در خاتمه این مطلب آمده است: موضوع اتمی یکی از موارد چالشی دولت ترامپ در مواجهه با سیاست خارجی خواهد بود. آمریکا نیاز دارد تا راهبردی جدید بر مبنای واقعیات را پی ریزی کند. اگر سران ایران و کره شمالی کوچکترین فرصتی داشته باشند،گام‌های بیشتری را به سوی بمب اتمی بر خواهند برداشت. تاریخ نشان داده که قدرت‌های بزرگ و متعصبان تمامیت‌خواه به ندرت با هم و به شکلی مثبت کنار می‌آیند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

نظرات بینندگان