کد خبر: ۱۰۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۵
توسط مخترع جهرمی؛

ساخت دستگاه جلوگیری از سرمازگی درختان

پدیده سرما زدگی پدیده ای است که درجه حرارت های پایین سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن اندام های گیاه می شود به همین دلیل مخترع جهرمی دستگاه جلوگیری از سرمازگی درختان را ساخته است.

به گزارش شیرازه   پدیده سرما زدگی پدیده ای است که درجه حرارت های پایین سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن اندام های گیاه می شود و این عارضه در درختان میوه در فصل زمستان یا اوایل بهار حادث می شود و خسارتهای زیادی برای کشاورزان بر جای می گذارد.

براساس آمار گزارش داده شده تنها حدود 10 درصد از زمینهای قابل کشت دنیا ممکن است بدون تنش سرما زدگی باشند.

طبق آمار حدود 20 درصد درختان در باغات میوه و مرکبات بر اثر سرما زدگی به کلی خشک می شوند و از بین می روند و حدود 40 درصد درختان نیز 2 یا چند سال از باروری و محصول دهی عقب می افتند که با توجه به این موضوع مخترع جهرمی حجت اله ابراهیمی موفق به اختراع دستگاهی برای جلو گیری از این سرمازدگی  شد.

ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار پسین جهرم گفت:دستگاه هدایت هوای گرم، با انتقال هوای گرم به زیر درختان به صورت یکسان ٬ همزمان،  هوشمندانه و بدون محدودیت ناهموار بودن زمین و نوع مانع با هر نوع فشردگی درختان از سرما زدگی و از بین رفتن میوه و اندام درخت جلوگیری می کند .

از آنجا که این دستگاه بهینه حرارت را با مصرف کمترین میزان سوخت  تولید می کند لذا صرفه جویی چشمگیری در میزان مصرف سوخت نسبت به بازده آن داشته و باعث جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست به نسبت دیگر  روشهای مورد استفاده می شود.

 این مخترع جهرمی افزود : از آنجا که دمای کوره قابلیت گرم شدن تا 300 درجه را دارد می توان دمای زیر درختان به هرمیزان بالا برده و در دمای دلخواه بصورت اتوماتیک کوره را روشن کرد .

استفاده از مواد اولیه مناسب و در نظر گرفتن حداقل هزینه در ساخت و پیاده سازی باعث به صرفه بودن اجرای طرح برای باغداران بوده و با حداقل هزینه این طرح قابل اجرا می باشد که با یک بار اجرای آن می توان برای سالها از این دستگاه استفاده کرد.

وی ادامه داد : پس از اتمام فصل سرما دستگاه قابل جمع آوری و استفاده مجدد می باشد.

گفتنی است هر دستگاه یک هکتار را پوشش داده و قیمت نهایی این دستگاه بین 8 تا و 8نیم میلیون است . 

 ابراهیمی با اشاره به مزییا و نحوه ی نحوه ی عملکرد این دستگاه گفت :از یک نگاه کلی این دستگاه از دو قسمت تشکیل شده است؛ کوره هوای گرم، شبکه انتقال حرارت .

وجود حسگرها و ابزار دقیق موجب هوشمند بودن دستگاه در تشخیص دما و مؤلفه های سیستم بوده که با سامانه  ارسال پیامک تکمیل می شود. 

به گفته ی این جوان مخترع جهرمی با همیاری بسیج سازندگی 50درصد از هزینه دستگاه از طریق وام قرض الحسنه و کارت سوخت در اختیار باغداران قرار می گیرد.

سرمازدگی سال 92 در شهرستان جهرم موجب از بین رفتن 500 هزار تن انواع میوه این شهرستان شد و بیش از 3 هزار میلیارد تومان به باغداران جهرم خسارت وارد کرد.

شهرستان جهرم با چهل هزار هکتار باغ مرکبات و تولید 51 درصد مرکبات فارس عنوان نخست تولید این محصولات را در کشور دارد.

منبع: پسین جهرم
نظرات بینندگان