کد خبر: ۱۰۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۵

چشم و هم‌چشمی بزرگترین مانع ازدواج جوانان سپیدانی

متأسفانه غالب شدن برخی فرهنگ‌های نادرست مانند رسم جهاز بینی از طرف خانواده داماد و توقعات سنگین خانواده عروس در خرید عروسی کار را تا جایی پیش برده است که ازدواج به موقع و برپایی جشن عروسی به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه جوانان سپیدانی تبدیل شده است.

به گزارش شیرازه، تا چند سال گذشته برگزاری جشن عروسی و خرید جهیزیه در شهرستان سپیدان به‌گونه‌ای بود که هر دو طرف خانواده عروس و داماد سعی می‌کردند با کمترین هزینه و به دور از آفتی به نام چشم و هم‌چشمی جوانان خود را راهی خانه بخت کنند.

اما متأسفانه با گذشت زمان و غالب شدن برخی فرهنگ‌های نادرست مانند رسم جهاز بینی از طرف خانواده داماد و توقعات سنگین خانواده عروس در خرید عروسی کار را تا جایی پیش برده است که ازدواج به موقع و برپایی جشن عروسی به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه جوانان سپیدانی تبدیل شده است به‌طوری که طی چند سال گذشته تا به امروز سن ازدواج روند صعودی داشته است.

از طرفی چنبره انداختن تجمل‌گرایی بر زندگی بسیاری از خانواده‌ها به‌گونه‌ای پیش رفته است که برخی جوانان سپیدانی مجرد ماندن را به شروع زندگی مشترک ترجیح می‌دهند.

واقعیت این است که متأسفانه بسیاری از ما راه را گم‌کرده‌ایم و به جای قرار دادن زندگی در مسیر سعادت وابسته به فرعیات شده‌ایم.

انتظارات خارج از توان خانواده، توقعات خانواده داماد در تهیه جهیزیه از سوی خانواده عروس، توقعاتی مانند خرید مسکن و داشتن شغل‌هایی با درآمدهای زیاد از جمله مواردی است که هیچ سنخیتی با آموزه‌های دین مبین اسلام ندارد.

این در حالی است که در دین اسلام به کرات از تجمل‌گرایی نهی و امر به ساده زیستی شده است؛ با نگاهی به زندگی حضرت زهرا(س)‌ و حضرت علی(ع)‌ متوجه می‌شویم سیره اهل بیت مخالف رسوم امروز در تهیه جهیزیه و تعیین مهریه است.

حال باید گفت در هیچ جای دین و اسلام نیامده که پدر دختر باید هزینه جهیزیه را بپردازد بلکه باید مهریه معقول از طرف پسر پرداخت شود تا خانواده دختر بتوانند جهیزیه‌ای فراهم کنند.

متأسفانه برداشت‌های نادرست از مهریه و جهیزیه کار امروزه باعث اختلاف خانواده‌ها و افزایش آمار طلاق در کشور شده است به‌طوری که گفته می‌شود ۳۰ درصد از طلاق‌های کشور ناشی از تجمل‌گرایی و سخت‌گیری‌های مادی در زندگی‌ها است.

متأسفانه رواج فرهنگ‌های غلط در جامعه مانند رسم جهاز بینی خود باعث افزایش فشارهای شدید اقتصادی بر خانواده برای عقب نماندن از قافله چشم و هم‌چشمی و حرف و حدیث‌های فامیل بر سر تهیه جهیزیه شده است.

اگر دستگاه‌های متولی امر نتوانند جلوی ترویج برخی از فرهنگ‌ها را در شهرستان بگیرند و یا زمینه اصلاح آن را فراهم نکنند مطمئناً در آینده شاهد تغییر سبک زندگی و به دنبال آن افزایش ناهنجاری‌های متعدد خواهیم شد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان روانشناسی بروز پدیده چشم و هم‌چشمی و گرایش به تجمل‌گرایی را نشانه از فقر فرهنگی می‌دانند و معتقدند: تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی ناشی از عقده‌های قدیمی نهفته در دوران کودکی است که اگر کنترل نشود به یک بیماری روحی تبدیل می‌شود.

و به جای اینکه فرد تمام انرژی خود را صرف پیشرفت در دیگر ابعاد زندگی بگذارد صرف مسائل مادی می‌گذارد و این نتیجه‌ای جز عقب‌گرد از زندگی سعادتمند و نیز ساقط شدن جامعه از پیشرفت نیست.

منبع: سپیدان پرس

نظرات بینندگان