کد خبر: ۱۰۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۵

باغ های تاریخی شیراز، زیبای منزوی

در شیراز باغ‌هایی هست كه بسياري از شهروندان شيرازي آن‌ها را نمی‌شناسند و حتي برخي از گردشگران خارجي، ديدن اين آثار طبيعي و تاريخي شهرمان را از دست می‌دهند.
به گزارش شیرازه، قدمت و اصالت، طبيعت بكر و منحصربه‌فرد در توریستی‌ترین شهر كشور و جای‌گیری در فهرست‌های ملي و جهاني هم نتوانسته باغ‌های تاريخي شيراز را به جاذبه گردشگري تبديل كند. باغ‌هایی كه بسياري از شهروندان شيرازي آن‌ها را نمی‌شناسند و حتي برخي از گردشگران خارجي، ديدن اين آثار طبيعي و تاريخي شهرمان را از دست می‌دهند!

باغ‌های تاريخي شيراز، معروفیتشان را مديون سفرنامه‌های سياحان خارجي طي 300 سال اخير هستند اما هم‌اینک جايگاهي در صنعت گردشگري استان و شهر شيراز ندارند.
از عدم معرفي درست اين باغ‌ها و تبليغات گسترده ملي و بین‌المللی گرفته تا متغیر بودن زمان بازديد و حتي كم بودن مبلمان شهري، تنها بخشي از مصايبي است كه باغ‌های تاريخي شيراز با آن مواجه‌اند.
در شهر شيراز انگشت‌شمارند باغ‌های تاريخي كه در وضعيت مناسبي به سر می‌برند و پذيراي گردشگران می‌باشند كه از مشهورترين اين باغ‌ها می‌توان به ارم، عفیف‌آباد، جهان‌نما و دلگشا اشاره كرد.
باغ‌هایی كه صرف‌نظر از تاريخي بودن، از ویژگی‌های منحصربه‌فردي برخوردارند كه در كمتر شهر و كشوري نمونه آن‌ها ديده می‌شود. به‌طور مثال باغ ارم 5 سالي است در فهرست جهاني به ثبت رسيده و دومين باغ گیاه‌شناسی كشور محسوب می‌شود كه در قلب شهر شيراز واقع‌شده، باغي كه اكثر گردشگران خارجي در سفرنامه‌هایشان از آن به‌عنوان بهشت ایران‌زمین نام‌برده‌اند و ديدن آن را توصيه کرده‌اند.
آن‌طور كه محسن عامري، استاد دانشگاه و فعال حوزه گردشگري فارس به خبرنگار ما می‌گوید؛ از باغ ارم و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود آن بهره كافي برده نشده و همچنان اين مجموعه به‌عنوان يك مركز علمي پژوهشي مورداستفاده قرارگرفته است.
وي بابیان اينكه متأسفانه در حال حاضر بسياري از مردم شيراز نيز اين مجموعه تاريخي- طبيعي را نمی‌شناسند، می‌افزاید: هنوز از عنوان جهاني اين باغ هم بهره كافي نبرده‌ایم و حتي اطلاع‌رسانی درستي هم در اين حوزه صورت نگرفته است.
عامري با اشاره به اينكه باغ ارم به همراه 8 باغ ديگر در سراسر كشور در فهرست جهاني به ثبت رسيده است، می‌گوید: باغ‌هایی كه در شهرهايي چون يزد، كاشان و كرمان در اين فهرست جاي گرفته، به‌صورت يك هويت مستقل از اين عنوان بهره برده‌اند و تبليغات گسترده‌ای هم به انجام رسانده‌اند و در فصول مختلف سال، گردشگران بسياري از اين باغ‌ها ديدن می‌کنند، هرچند كه باغ ارم و پاسارگاد سرآمد اين باغ‌ها محسوب می‌شوند.
اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اينكه ظاهراً دغدغه متوليان باغ ارم و يا ديگر باغ‌های شيراز، جذب گردشگر نيست، می‌گوید: با توجه به اينكه چنين باغ‌هایی در درازمدت به‌عنوان يك سرمايه در اختيار متوليان قرارگرفته، به نظر می‌رسد هيچ دغدغه‌ای براي تبديل آن‌ها به جاذبه گردشگري و يا معرفي آن به جهانيان وجود ندارد.
عامري همچنين اضافه می‌کند: باغ ارم نه‌تنها ازنظر علمي و پژوهشي بلكه به‌عنوان مكاني تاريخي و طبيعي در كشور حائز اهميت است و بايد تمامي ابعاد آن موردتوجه قرار گيرد.
وي ادامه می‌دهد: به‌طور مثال بيش از 20 گونه پرنده به‌صورت ثابت و متغير در اين باغ تاريخي زندگي می‌کنند كه اين موضوع می‌تواند به‌صورت خاص و گونه‌ای از گردشگري در استان توسعه يابد.
عامري در ادامه اين گفت‌وگو به حضور تورهاي گردشگري در باغ ارم و ديگر باغ‌های شيراز اشاره می‌کند و می‌گوید: موقعيت مكاني باغ‌های تاريخي شيراز به‌ویژه باغ ارم بسيار مناسب است، اما گاهي زمان بازديد از اين باغ‌ها مطابق شرايط حضور تورهاي گردشگري نيست كه بايد هرچه سریع‌تر اين موضوع موردبررسی قرار گيرد.
اين فعال حوزه گردشگري فارس اضافه می‌کند: نبايد فرصت حضور گردشگران در چنين اماكني را از دست داد و ضروري است شرايطي را مهيا كرد كه تمامي تورهاي ورودي بتوانند از اين جاذبه‌ها ديدن كنند.
به گزارش خبرنگار مایکی از باغ‌هایی که در شیراز شهرت ملی و فراملی یافته باغ ارم است. باغ ارم در بولوار ارم واقع‌شده واژ زیباترین باغ‌های شیراز و ایران است که درختان سروناز آن شهرت جهانی دارند.
باغ دارای عمارتی سه‌طبقه و زیبا به سبک قاجاریه است که ازنظر معماری، نقاشی، حجاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری از شاهکارهای زمان قاجاریه محسوب می‌شود. سروناز باغ ارم ازلحاظ زیبایی بی‌نظیر در میان درختان جلوه گری می‌کند.
تاریخ ساخت این باغ را به دوره سلجوقیان نسبت داده‎اند چراکه در آن زمان، باغ تخت و چند باغ دیگر توسط اتابک قراجه حکمران فارس که از سوی سنجر شاه سلجوقی به حکومت فارس منصوب‌شده بود، احداث شد و احتمال می‎رود ایجاد این باغ به درخواست وی و در آن زمان بوده است.
در اواخر سلسله زندیه، بیش از 75 سال این باغ در اختیار سران ایل قشقایی بود، بنای اولیه عمارت باغ ارم توسط جانی خان قشقایی اولین ایلخان قشقایی و پسرش محمدقلی خان و در زمان فتحعلی‌شان قاجار احداث‌شده است. معماری بنا نیز توسط شخصی به نام حاج محمدحسن که از معماران معروف بود، صورت گرفته است.
در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار، میرزا حسن علی‌خان نصیرالملک، آن باغ را خریداری و عمارت فعلی موجود در باغ را به‌جای عمارت ایلخانی بنا نمود، اما تزئینات ناتمام باغ پس از فوت حسنعلی خان در سال 1311 توسط ابوالقاسم خان نصیرالملک پایان یافت.
باغ ارم پس از فوت ابوالقاسم خان نصیرالملک به پسرش عبدا... قوامی رسید و بعد از مدتی دوباره یکی از خوانین ایل قشقایی به نام محمدناصر خان آن را خرید. سپس به مالکیت دولت درآمده و به دانشگاه شیراز واگذار شد. در سال‎های 50-1345 هـ . ش این باغ زیر نظر مسئولین دانشگاه شیراز تعمیر شد.
زمین وسیعی نیز در حاشیه بولوار ارم و بولوار آسیاب سه تایی به آن افزوده شد و در سال 1353 به شماره 1013 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. هم‌اکنون این باغ به‌عنوان باغ گیاه‌شناسی مورداستفاده قرارگرفته و در اختیار دانشگاه شیراز هست. زمین باغ به شکل مربع‌مستطیل بسیار وسیعی است که جهت شیب آن از غرب به‌سوی شرق است و مجموعه عمارت اصلی و اندرون در قسمت مغرب و در بلندی چشمگیری قرارداد. به سبب شیب زیاد زمین در قسمت‌هایی از خیابان‌های اصلی و دیگر خیابان‌های باغ، پله‌هایی ایجاد نموده‌اند و این پستی‌وبلندی زمین‌بر زیبایی فضای باغ بسی افزوده است.

منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان