کد خبر: ۱۰۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
اخبار ویژه روزنامه‌های 20 دی؛

رویترز: ستون انقلاب ایران درگذشت/رسانه‌های خارجی مبهوت رحلت‌آیت‌الله هاشمی

روزنامه ها با سلایق سیاسی متفاوت به بیان مسائل روز پرداختند که به آن اشاره می شود.
به گزارش شیرازه، اخبار ویژه روزنامه ها به شرح زیر است:

کیهان

 
قرار بود ارزش پول ملی با برجام 20 درصد کم شود؟!
 
عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت می‌گوید قرار نبود با برجام اتفاق مهمی در اقتصاد کشور رخ بدهد.
محسن صفایی فراهانی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان با این پرسش مواجه شد که «وقتی پای درد دل بخشی از لایه‌های اجتماعی جامعه می‌نشینیم، آنها مدام می‌گویند چیزی از برجام نصیب ما نشده است. آیا این مسئله سبب نمی‌شود که انگیزه این دسته از گروه‌های اجتماعی از دادن رای مجدد به روحانی از بین برود؟» او در پاسخ گفت: هیچ توافق اقتصادی‌ای در برجام وجود ندارد، برجام تنها بستری فراهم می‌کند که بدون تحریم بتوان برنامه‌ریزی و کار کرد. برجام برای رفع تحریم‌هایی بود که در طول سال‌های 85 تا 88 توسط سازمان ملل وضع شد و نه برای اینکه منابع مالی وارد کشور شود. بنابراین باید پرسید اگر برجام نبود، امروز در چه شرایطی قرار داشتیم؟ با برجام همین اندازه که سفره مردم خالی‌تر نشده، اتفاق مهمی است. تصور کنید اگر برجام نبود امروز امکان صادرات نفت و نقل و انتقال پول وجود نداشت. در شرایط بدون برجام کسری بودجه کشور به بالای 50 درصد افزایش می‌یافت و در این صورت سفره مردم به طور کل خالی می‌شد.
وی افزود: فراموش نکنیم در ماه ژانویه تازه برجام به نخستین سالروز تصویب خود رسید. همه افرادی که با فعالیت‌های اقتصادی آشنا بودند، می‌دانستند که با گذشت یک سال از تصویب برجام، نمی‌تواند اتفاق مهمی در اقتصاد کشور رخ دهد و قرار بر این نیست که با تصویب برجام معجزه‌ای در وضعیت معیشت مردم رخ دهد، بلکه برجام بستری فراهم می‌کند که فعالان در آن کار کنند. به همین دلیل وقتی برجام عملیاتی شده، میزان صدور نفت از روزی یک میلیون بشکه در پسا برجام به 2/5 میلیون بشکه می‌رسد.
صفایی فراهانی می‌گوید: قرار نیست یک اتفاق عظیم در اقتصاد ایران رخ دهد و زندگی مردم فوری متحول شود، بلکه طی برهه‌ای از زمان، کشور دچار تحریم‌های بسیار سنگین شده بود، اما پس از آن افرادی مسئولیت دستگاه دیپلماسی  کشور را برعهده داشتند که تلاش کردند این تحریم‌ها را از میان بردارند. مگر جامعه بیش از این چیزی می‌خواهد! این در حالی است که شرایط کنونی آماده بازگشت به سال‌های قبل از سال 89 است و این شرایط از این منظر قابل توجه است که امکان تحرک در بخش تولید، صادرات، حمل و نقل، پول و انتقال برای بانک‌های کشور به وجود آمده است.
این سخنان در حالی است که آقای روحانی گفته بود توافق باید اجرایی شود تا مشکل رکود و اشتغال و تولید و آلودگی هوا و آب خوردن مردم حل شود.
از طرف دیگر اگر دولت اکنون 2 برابر قبل نفت می‌فروشد اما هزینه‌های جاری آن به نسبت سه سال پیش 3/2 برابر شده است؛ بنابراین مشکل اقتصاد کشور درآمد نیست بلکه ریخت و پاش‌ها و هدررفت منابع درآمدی است.
در همین دوره که دولت مدعی بود خزانه خالی است حداقل یک هزار مدیر نجومی حقوق و پاداش‌های چند ده و چندصد میلیونی دریافت می‌کردند و فسادهایی نظیر اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و رانت‌های سالانه 10-15 میلیارد دلار در خوراک پتروشیمی و... برقرار بود.
یادآور می‌شود سیاستمداران و نشریات حامی دولت مدعی بودند با هر روز اجرای برجام، 100 تا 170 میلیون دلار درآمد نصیب کشور می‌شود که طبیعتا در یک سال پس از اجرای برجام باید قریب 60 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور شده باشد. اما به جای اینکه اثر این دعاوی دیده شود، دلار 700 تومان گرانتر شده و ارزش پول ملی (قدرت خرید مردم) دست‌کم 20 درصد کاسته شده است.
 

دو تحریم هسته‌ای و موشکی جدید در دستور کار کنگره آمریکا
 
در آغاز به کار یکصد و پانزدهمین کنگره آمریکا، پیش‌نویس دو قطعنامه درباره ایران تسلیم دو کمیته سنا و مجلس نمایندگان شد.

صدای آمریکا در گزارشی گفت: طبق مدارک موجود «قطعنامه مشترک درباره مجوز استفاده از نیروهای مسلح آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» از سوی السی هستینگ نماینده دموکرات کنگره و عضو کمیسیون امنیت و همکاری اروپا - کمیسیون هلیسینکی- به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه شد.
پیش‌نویس این قطعنامه می‌گوید: «صداقت ایران در صرفنظر از ساخت سلاح اتمی دلیل موجهی برای نگرانی را ایجاد کرده است».
این پیش‌نویس تأکید می‌کند که «ایالات متحده آمریکا باید هرآنچه که لازم است را انجام دهد تا اطمینان یابد که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح اتمی مسدود شده است.»
در بخش دیگری از این سند آمده است: «رئیس جمهور این اختیار را دارد تا هر زمانی که در مسیر هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی لازم و مناسب تشخیص دهد، از نیروهای مسلح ایالات متحده استفاده کند.» همچنین دین‌هلر سناتور جمهوریخواه و عضو کمیته مالی سنا پیش‌نویس «طرح تحریم ایران در رابطه با برنامه موشک‌های بالستیک» را معرفی کرد که به کمیته امور بانکی سنا تسلیم شده است. در حال حاضر هیچ یک از کمیته‌های فوق زمان مشخصی را برای بررسی بیشتر دو پیش‌نویس فوق برنامه‌ریزی نکرده‌اند.

 
نعل وارونه دبیرکل حزب منحله درباره اقتدارگرایی
 
دبیرکل حزب منحله مشارکت می‌گوید اصلی‌ترین شکاف در کشور، اقتدارگرایی- دموکراسی‌خواهی است.

محسن میردامادی در جمع اعضای حزب اتحاد ملت (بازسازی شده حزب مشارکت) گفته است: در جامعه ما نمی‌توان شکاف‌هایی همچون فرادستان و فرودستان را نفی کرد، گفت: علاوه بر آن شکاف‌هایی مانند قومیت و مذهب نیز وجود دارند، ولی هیچ‌یک از این شکاف‌ها، شکاف اصلی نیستند. به نظر می‌رسد در دهه‌های اخیر شکاف اصلی که بر دیگر شکاف‌ها غالب شده، شکاف اقتدارگرایی- دموکراسی‌خواهی است. بسیاری از شکاف‌های دیگر همچون قومیت و مذهب نیز ذیل این شکاف قرار می‌گیرند.
وی برای توجیه بی‌پایگاهی اغلب احزاب به آلمان استناد کرد و گفت: در آلمان که حدود 80 میلیون جمعیت دارد حزب سوسیالیست، حدود 800 هزار و حزب دموکرات‌مسیحی حدود 600 هزار عضو دارند. حزب سبز و حزب دموکرات آزاد و احزاب دیگر این کشور اعضای بسیار کمتری دارند. در مجموع در اینگونه کشورها مجموع اعضای احزاب نوعا از حدود 2 درصد بیشتر نیست. در کشور ما نیز بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، گفته می‌شود بین 3 الی 4 درصد مردم آمادگی همکاری با احزاب را دارند. اگر این درصد در مرحله عمل به 2 و حتی 1 درصد هم برسد، کاملا مطلوب است.
وی اظهار کرد: ما در جبهه مشارکت در بسیاری از مواقع نمی‌توانستیم پاسخگوی افرادی باشیم که می‌خواستند به عضویت حزب درآیند و این اتفاق هم مکرر رخ می‌داد، وقتی که ما چنین شرایطی داریم طبعا نمی‌توانیم بگوییم مردم به احزاب اقبال نشان نمی‌دهند بلکه نخبگانی که باید مدیریت و ظرفیت‌سازی کنند قادر به استفاده بهینه از ظرفیت‌های مردم نبوده‌اند.
میردامادی که از محکومان فتنه 88 است، همچنین خواستار تشکیل دو جبهه فراگیر اصلاح‌طلب و اصولگرا شد.
میردامادی توضیح نداده آیا ایجاد دو جبهه انحصاری، نوعی تمهید اقتدارگرایی و انحصارطلبی نیست؟ از سوی دیگر حزب مشارکت و کارنامه آن، قطعا نمونه کامل اقتدارگرایی و معارضه با دموکراسی است؛ چه زمانی که برخی اعضای مهم مرکزیت آن خاتمی را اردک لنگ و شاه سلطان حسین بی‌عرضه خواندند و تهدید کردند از قطار اصلاحات پیاده‌اش می‌کنند و شعارهایی مانند عبور از خاتمی، عبور از قانون اساسی و خروج از حاکمیت سر دادند و چه روزگار فتنه 88 که در مقابل انتخاب اکثریت 24/5 میلیونی مردم دعوت به آشوب علنی کردند و زیر میز دموکراسی و انتخابات و قانون زدند.
دست‌اندرکاران حزب مشارکت البته نوعاً توفیقی در جلب اعتماد مردم نداشته‌اند که نمونه آن انتخابات سال 84 و اعلام نامزدی مصطفی معین بود. آنها در سال 88 نیز موسوی و کروبی را قربانی مطامع خود کردند.
 

روحانی اگر طرفدار شفافیت است از حقوق و مزایای دولتمردان شروع کند
 
آقای رئیس‌جمهور اگر طرفدار شفافیت است، داوطلبانه از حقوق و مزایای دولتمردان شروع کند.

روزنامه صبح نو در یادداشتی نوشت: هفته گذشته آقای روحانی در پایان گفت‌وگوی رادیو تلویزیونی‌شان، وعده‌ای مطرح کردند که در هر صورت، باعث خوشحالی و افتخار است. ایشان با یادآوری تلاش‌ها و همت دولت برای برخورد با حقوق‌بگیران نجومی گفتند: «ما دو لایحه می‌خواهیم  به مجلس دهیم، یکی لایحه شفافیت است.» آقای روحانی در همین مصاحبه قبل از بیان این خبرخوش، از تصویب ماده 53 برنامه ششم توسعه در مجلس نیز با چنین عباراتی اعلام مسرت و حمایت کرده بودند: «من در آن بیانیه هم به مردم گفتم که همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند حداکثر و حداقل حقوقشان را در سایت‌ها اعلام کنند و همه مردم بدانند. اخیرا هم مجلس شورای اسلامی در این زمینه در برنامه ششم ماده‌ای را تصویب کرد که من از مجلس هم تشکر می‌کنم، این کار بسیار خوبی است. ما همه‌چیز را باید شفاف کنیم. همه دستگاه‌ها را.»  ماده 53 برنامه ششم توسعه تصریح دارد:«دولت مکلف است ظرف یکسال نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام نموده و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، روسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون را فراهم نماید. به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد مشخص بوده و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.»
جالب‌ آنکه چند روز قبل از این مصاحبه رئیس‌جمهور محترم، معاون معاونت اداری استخدامی آقای روحانی به عنوان بالاترین مسئول دولت در صحن مجلس شورای اسلامی، رسما و علنا خواستار حذف عبارت «و عموم مردم» از ماده قانونی فوق و در واقع محرمانه ماندن اطلاعات دریافتی مسئولان از دید عموم مردم شده بود. با خوش‌بینی می‌توان تلقی کرد که نماینده دولت در مجلس آن روز اشتباه کرده و از نظر دولت مطلع نبوده است و نظر دولت، واقعا شفاف‌سازی حقوق مسئولان برای عموم مردم است.
اگر واقعا چنین باشد که انشاءالله هست، می‌توان از رئیس‌جمهور محترم درخواست کرد اجرای شفافیت را به تدوین و تصویب لایحه آن در دولت و طی تشریفات تحویل آن به مجلس موکول نکنند و شفاف‌سازی حقوق و مزایا و اموال دولتمردان را تا بررسی و تصویب این لایحه در صحن به تاخیر نیندازند. به ویژه که به خاطر آوریم بررسی برخی لوایح حساس در مجلس شورای اسلامی (نظیر طرح رسیدگی به اموال مسئولان) گاه تا بیش از ده سال طول می‌کشد. بنابراین اگر آقای رئیس‌جمهور خواهان شفاف شدن حقوق و مزایا و دریافتی‌های مسئولان هستند، این خواسته را برای خود و اعضای کابینه‌شان اجرا کنند. اجرای شفافیت داوطلبانه حقوق و مزایای دولتمردان که به اجازه مجلس نیازی ندارد! آقای رئیس‌جمهور طرفدار شفافیت، بسم‌الله...
 
 ایران
 

شمخانی:مذاکرات سوری‌ها به «دمشق» منتقل شود
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با هشدار درباره برخی اقدامات مشکوک که دنبال بهانه‌جویی برای نقض آتش‌بس و به شکست کشاندن روندهای سیاسی هستند، گفت: «مذاکرات سیاسی باید بین سوری‌ها و با مدیریت آنها انجام و به دمشق منتقل شود و سازمان ملل و کشورهای مؤثر در این عرصه صرفاً باید نقش تسهیل کننده داشته باشند.» به گزارش ایرنا، علی شمخانی که به همراه هیأتی به سوریه سفر کرده است، در دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور گفت: «همکاری نزدیک تهران، دمشق و مسکو همراه با جبهه مقاومت، توانست با ایجاد موفقیت‌های ارزنده میدانی، ابتکار عمل سیاسی را نیز در اختیار جبهه متحد ضد تروریسم قرار دهد.» شمخانی با تبیین نقش بازیگران اصلی در بحران سوریه گفت: «برخی کشورها با وقوف بر ضرورت تغییر راهبردهای غیرسازنده در سوریه، مسیرهای جدیدی را برگزیده‌اند و توانستند اشتباهات گذشته را تا حدودی جبران کنند.» بشار اسد  هم در این دیدار از نقش مؤثر و مستمر جمهوری اسلامی ایران در موفقیت های دولت این کشور در مبارزه با تروریسم تقدیر و بر تداوم همکاری سه جانبه میان ایران، سوریه و روسیه در پیگیری فرآیندهای سیاسی تأکید کرد.  وی گفت: آتش بس و مذاکرات سیاسی نباید مانعی در تداوم مبارزه با گروه های تروریستی جبهه النصره و داعش تا نابودی کامل آنان ایجاد کند. شمخانی همچنین در این سفر با سرلشکر علی مملوک رییس نهاد امنیت ملی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.


 امروز نشست کارشناسی ایران و 1+5 در وین
نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در حالی فردا (سه‌شنبه) به منظور بررسی اعتراض ایران به تمدید قانون تحریم‌های آیسا توسط واشنگتن برگزار می‌شود که کارشناسان هیأت‌های فنی ایران و 1+5  و همچنین کارشناسان ایران و امریکا امروز در وین تشکیل جلسه می‌دهند. گزارش نشست‌های کارشناسی به نشست معاونان وزیران خارجه ارائه می‌شود. سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه کشورمان بامداد سه‌شنبه برای شرکت در ششمین نشست کمیسیون مشترک راهی وین می‌شوند.

عباس عبدی:شفاف شدن اختلافات  بد نیست
عباس عبدی درباره جدال‌های لفظی بین رؤسای قوای مجریه و قضائیه گفت: در اختلافات اخیر اگر دستگاه قضایی درخواست‌هایی داشته که قابل تأمین بوده و دستگاه‌های اجرایی برآورده نکرده‌اند، باید آنها را به صورت شفاف، مکتوب و دقیق منتقل کند و اگر پاسخی نگرفت در اختیار افکار عمومی قرار دهد. این تحلیلگر اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با سایت «الف» ادامه داد: به نظر بنده شفاف شدن اختلافات نه تنها بد نیست بلکه خیلی هم ضروری است. در هر حال این اختلافات وجود دارد و فصل الخطاب و داور نهایی نیز مردم هستند. به همین دلیل باید از آنها مطلع باشند. ولی مسأله نحوه شفاف شدن و طرح اختلافات است. با اظهارات شفاهی و غیر دقیق نه تنها راه به جایی نمی‌بریم که بدتر هم می‌شود.وی افزود: با این شیوه طرح اختلافات، یقیناً مشکلات بیشتر می‌شود. یک معیار مهم حل اختلاف بیان حقوقی است که دستگاه قضایی و مسئولان آن باید از طریق بیان و رفتار خود به جامعه آموزش دهند.
عبدی تصریح کرد: اختلافات همیشه بوده و هست. پوشاندن آنها هم مثل پنهان کردن زباله زیر فرش است. بهترین راه، بیان منطقی آنها است. بیان حقوقی و با ادبیات غیرجنجالی، نیاز امروز جامعه ما است. ورود دستگاه قضایی به مجادلات سیاسی آن را تضعیف می‌کند؛ اگر این دستگاه بر اساس قانون عمل کند، هیچ ابایی از شفافیت نخواهد داشت.این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا این اختلافات جنبه انتخاباتی دارد، تأکید کرد: ظاهراً طبق سنت سیاسی در ایران این موارد می‌تواند جنبه انتخاباتی داشته باشد ولی حتی اگر چنین هم باشد ایرادی ندارد زیرا در هر حال زمان انتخابات به نوعی زمان حساب کشی نیروها از یکدیگر است مشروط بر اینکه اولاً درست مطرح شود، دوم اینکه دستگاه قضایی خود را وارد این مجادلات نکند.


درخواست انتخاباتی قائم مقام وزارت کشور از وزارت فرهنگ و ارشاد
قائم مقام وزارت کشور گفت: تبلیغات زودهنگام انتخاباتی برخی از رسانه‌ها باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت شود. محمدحسین مقیمی روز گذشته به باشگاه خبرنگاران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است بر تبلیغات زودهنگام برخی از رسانه‌های جمعی از جمله روزنامه‌ها نظارت کند. 
 
 
آرمان
 
 رسانه‌های خارجی مبهوت رحلت‌آیت‌ا... هاشمی

آرمان: درگذشت آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی به سرعت مورد توجه خبرگزاری‌های مهم خارجی و شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی قرار گرفت. دقایقی بعد از تایید این خبر شوکه آور در ایران رویترز، فاکس نیوز، نیویرک تایمز، گاردین، دویچه وله و... این خبر را به عنوان خبر اول روی خروجی رسانه خود قرار داند. شبکه‌های تلویزیونی نیز برنامه‌های خود را تعطیل کرده و خبر شوکه آور درگذشت یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را با برچسب‌«خبر فوری» پوشش دادند.

رویترز: ستون انقلاب ایران درگذشت

خبرگزاری رویترز یکی از نخستین خبرگزاری‌هایی بود که خبر درگذشت آیت ا... هاشمی را پوشش داد. این خبرگزاری در مطلبی در این باره با اعلام خبر درگذشت آیت ا... هاشمی او را ستون انقلاب ایران توصیف کرد. این خبرگزاری به برخی از مهم‌ترین دست آورد‌های دولت سازندگی به ریاست آیت ا... هاشمی پرداخت و از برنامه‌هایی مانند آزادی اقتصادی، روابط بهتر با دنیا و تقویت ارگان‌های انتخاباتی ایران به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های رئیس جمهور فقید کشورمان نام برد. اشاره این خبرگزاری به سیاست‌هایی بود که به اذعان بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی دوران تازه‌ای را برای ایران پس از انقلاب رقم زد. بسیاری از کارشناسان دولت‌ اصلاحات را ادامه‌دهنده راه دولت سازندگی می‌دانند، با این تفاوت که برخی از سیاست‌های دولت سازندگی به دلیل تداوم، بهتر به بار نشست و نتایج قابل قبولی به ارمغان آورد. افزایش رونق اقتصادی از مهم‌ترین دستاورد‌های تغییر رویکرد دولت‌های پس از انقلاب بود که از زمان آیت ا... هاشمی آغاز شد. هرچند این سیاست در دولت‌های نهم و دهم ادامه نیافت و از این رهگذر ایران دچار خسارت‌هایی جدی شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر سیاست‌های اقتصادی امید بخش که بر مدار اقتصاد آزاد می‌چرخد ادامه یافت. البته در این بین لازم بود تا سیاست تنش زدایی نیز در ایران اجرا شود که این مهم با توافق برجام به سرانجام رسید. بر این اساس بسیاری از کارشناسان درگذشت آیت ا... هاشمی را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای دولت یازدهم می‌دانند و عنوان می‌کنند دولت حسن روحانی یکی از مهم‌ترین حامیان خود در مقابل تندرو‌ها از دست داده است. درگذشت آیت ا... هاشمی ضربه بزرگی به دولت حسن روحانی است که پنج ماه دیگر رئیس‌جمهور ایران خواهد بود.

نیویورک تایمز: مرد عمل ایران درگذشت

خبرگزاری نیونیورک تایمز تا ساعت‌ها پس از اعلام خبر درگذشت آیت ا... هاشمی، خبر مربوط به این اتفاق مهم در ایران را به عنوان خبر اول سایت خود حفظ کرد. این سایت مطلبی بلند بالا و طولانی درباره رئیس‌جمهور اسبق ایران نوشت و مواضع او را در مقاطع مختلف تاریخی مورد بررسی قرار داد. «پراگماتیست» صفتی بود که این خبرگزاری روی آن تاکید کرد. این خبرگزاری مانند خبرگزاری‌های دیگر سیاست‌های دولت هاشمی و تاثیر غیر قابل انکار آن بر آینده نظام سیاسی و اقتصادی کشور را مورد تاکید قرار داد.

سی‌ان‌ان: سیاستمدار باهوش درگذشت

سی‌ان‌ان نیز به درگذشت آیت ا... هاشمی واکنش نشان داده و در گزارشی بلند به بررسی تاثیرات رئیس‌جمهور اسبق ایران بر سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی پرداخته است. یکی از مواردی که از نظر این خبرگزاری اهمیت زیادی داشته هوشمندی آیت ا... هاشمی بوده است. این خبرگزاری با اشاره به موضع‌گیری‌ها و رفتار سیاسی رئیس‌جمهور اسبق ایران او را سیاستمداری باهوش توصیف کرده است که می‌دانسته هر زمان چه کار باید انجام دهد. این رسانه مهم نیز به ارتباط میان هاشمی و روحانی اشاره داشته و عنوان کرده است که دولت ایران یکی از مهم‌ترین حامیان خود را از دست داده است.

دویچه وله: سیاست‌گذار پایان جنگ درگذشت

خبرگزاری دویچه وله آلمان واکنش گسترده‌ای به درگذشت آیت ا... هاشمی داشته و در چندین مطلب آثار این اتفاق را بررسی کرده است. در یکی از این مطالب به نقش او در پایان دادن به جنگ ایران تاکید شده است. این خبرگزاری به مانند سایر خبرگزاری‌های خارجی سیاست‌های هاشمی‌رفسنجانی را در راستای آشتی با دنیا و گسترش روابط ایران با کشور‌های دیگر توصیف کرده است. این مساله به ویژه از این نظر اهمیت دارد که آیت‌ا... هاشمی زمانی مسئولیت اجرایی ایران را به عهده گرفت که ایران یک جنگ هشت ساله را به پایان برده بود. بازسازی روابط ایران با کشور‌های مختلف کارویژه دولت سازندگی بود که آیت ا... هاشمی به خوبی از عهده آن برآمد و توانست چهره‌ای تازه از ایران به جهانیان ارائه دهد.
 
 
جمهوری اسلامی
 
  افزایش سرقت مسلحانه در شهر بندر امام خمینی (ره)
* به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی متاسفانه مدتی است در شهر بندر امام خمینی (ره) پدیده سرقت مسلحانه و صدای شلیک گلوله و تیراندازی در شب و زورگیری افزایش پیدا کرده است. علیرغم اعلام رئیس قوه قضائیه مبنی بر محارب بودن و مفسدفی الارض بودن این اشخاص و با وجود تلاش شبانه روزی نیروی انتظامی منطقه با ضعف عملکرد برخی از مسئولان باعث جری شدن و تسری این موارد در سطح شهر گردیده که می‌طلبد با اقدام قاطع و به موقع به این معضل در شهر کوچکی مثل بندر امام خمینی (ره) ریشه کن گردد. نیروی انتظامی با وجود ماموریت‌های زیاد از امکانات لازم برخوردار نیست و مردم انتظار دارند دستگاه قضایی در این شهر با دستگیر شدگان این گونه حوادث با سرعت و قاطعیت بیشتری برخورد نماید.
 
موشه یعلون: ایران هنوز دشمن اصلی تل‌آویو است 
 
* موشه یعلون وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، ایران را کمان «دشمن اصلی اسرائیل» می‌داند. به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، موشه یعلون در سخنرانی در موسسه «هرتزیلیا» پیرامون سیاست آمریکا در خاورمیانه گفت ممکن است سیاست‌های آمریکا با حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب در کاخ سفید تغییر یابد. وی گفت: «همه داعش را دشمن می‌دانند اما برای ما، ایران هنوز دشمن اصلی است.
نظرات بینندگان