کد خبر: ۱۰۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
چشمه هایی که خشک می شوند

خطر در کمین چشمه گلابی داراب/ کاهش ۹۰ درصدی آبدهی

چشمه گلابی شهرستان داراب که از جاذبه های گردشگری و در گذشته منبع اصلی تامین آب این شهر محسوب می شد، این روزها رو به خشکی رفته است.
به گزارش شیرازه، کلاف سر در گم بحران آب سال هاست اهالی استان فارس را درگیر خود کرده و پدیده ای را رقم زده که نه تنها دغدغه ای برای مسئولان و تهدیدی برای نسل های آینده است بلکه  سایه ای سنگین بر سر کشاورزان که رزق و روزی شان وابسته به آب است گسترانیده و به معضل نخست جامعه تبدیل شده است.

در سال های اخیر استان فارس به ویژه مناطق جنوبی آن دستخوش مشکلاتی همچون فرونشست ها، مهاجرت ها، بیکاری ها، از بین رفتن باغ ها و درختان و صدها چالش دیگر که از آنها منشعب می شود، شده است که علت همه این چالش ها و معضلات چیزی جز بحران آب نبوده است.

آنچه نباید از آن غافل شد حفظ و حراست از منابع باقیمانده آب و پیشگیری از فوق بحرانی شدن وضعیت خشکسالی ها است تا از تکرار داستان پر غصه بختگان ها و ارومیه ها جلوگیری شود.

«چشمه گلابی» در ۱۷ کیلومتری غرب داراب نیز از مناطق بکر و زیبا در استان فارس است که نه تنها تامین کننده آب شرب این شهر محسوب می شود بلکه طبیعت زیبا و دلنشین آن می تواند این منطقه را به محیطی برای جذب توریسم تبدیل کند.

با تمام این ویژگی ها چنانچه توجهی به چشمه گلابی نشود باید منتظر ماند و شاهد پیوستن آن به جمع سایر چشمه ها و قنات های خشک شده این شهر شد.

این چشمه دارای سه خروجی بزرگ آب شیرین از دل کوه با خروجی ۶۲۰ لیتر در ثانیه بوده و بزرگترین چشمه آب شهرستان داراب به حساب می آید اما مدتی است از میزان آب آن کاسته و کمبود بارش ها نیز سبب شده تا جریان آب در چشمه گلابی سیر نزولی به خود بگیرد.

کاهش ۹۰ درصدی آب در چشمه گلابی

مدیرامور آب شهرستان داراب از کاهش ۹۰ درصدی آب در چشمه گلابی خبر می دهد و به خبرنگار مهر می‌گوید: این چشمه سال ۵۲ با ۷۸۰ لیتربر ثانیه آب مورد نیاز مردم منطقه داراب را تامین و به مرور در سال های پس از آن از شدت آب چشمه گلابی کاسته شده به نحوی که میزان آبدهی چشمه در سال ۸۸ به ۷۶۰ لیتر بر ثانیه، سال ۹۱ به ۶۵۰ لیتر بر ثانیه و در سال ۹۵ به ۸۰ لیتر بر ثانیه تقلیل یافته است.

ایوب ارجمند مزیدی به مهمترین عامل میزان کاهش آب چشمه گلابی اشاره می‌کند و کاهش نزولات جوی، خشکسالی های مداوم، وجود چاه های غیر مجاز و برداشت های غیر مجاز از چاه های مجاز را از علل شدت کاهش میزان آبدهی چشمه گلابی عنوان می کند.

بودجه ای که محقق نشد

فرماندار شهرستان داراب اعتقاد دارد در گذشته توجهی به چشمه گلابی نشده و چنانچه سالانه اعتباری اندک به آن اختصاص داده شده بود شاید وضعیت این چشمه بهتر از شرایط فعلی بود.

عبدالرضا قاسم پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به لایروبی و دست کاری چشمه گلابی توسط افراد سودجو اشاره می‌کند و معتقد است کم آبی سد رودبال نیز در مشکلات این چشمه بی اثر نبوده است.

آنطور که فرماندار داراب می گوید سال گذشته اعتباراتی برای احیای پنج جاذبه طبیعی شهرستان در نظر گرفته شد که چشمه گلابی نیز از جمله آن بود که متاسفانه با عدم تامین اعتبار مواجه شد.

وی ادامه می‌دهد: امسال نیز بودجه ای برای این چشمه اختصاص دادیم که در صورت تامین اعتبار می تواند گره گشای پاره ای از مشکلات آن باشد.

فرماندار داراب با اشاره به اینکه در مجموع ۱۴۰ میلیون تومان برای چشمه گلابی و همین میزان نیز برای دیگر چشمه های موجود شهرستان در نظر گرفته است بیان می‌کند: چنانچه تا پایان سال نیمی از این اعتبار نیز تخصیص پیدا کند بلافاصله اقدامات احیا و زیباسازی چشمه های شهرستان را آغاز می کنیم.

در این زمینه جلساتی با دهیاران و خیران برگزار کردیم تا به کمک آنها تصمیماتی در زمینه رفع مشکلات چشمه گلابی اتخاذ و اقداماتی انجام شود.

به باور قاسم پور، برداشت بی رویه از سد رودبال بر میزان آب چشمه گلابی تاثیرگذاشته و بحث هایی نیز در مورد حق آبه میان ساکنان منطقه وجود دارد که به مشکلات این چشمه دامن زده است.

حمایت از بخش خصوصی برای احیای چشمه ها/ ۲۷۰۰ چاه غیرمجاز در داراب

وی از آمادگی برای حمایت از افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در احیای این چشمه به عنوان یک جاذبه طبیعی و گردشگری دارند خبر می‌دهد و می‌گوید: درصورت ورود سرمایه گذاران حاضر به واگذاری طرح های گردشگری به بخش خصوصی هستیم.

فرماندار داراب معتقد است ۲ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان فعال است که سال گذشته ۲۵۰ و امسال نیز ۲۸۰ حلقه از این چاه ها مسلوب المنفعه شده و ما بقی طبق قانون مشمول برخورد نمی شوند.

وی همچنین به تجهیز تمام چاه های آب در شهرستان داراب به کنتور هوشمند خبر می دهد.

تخلیه روستاها به علت فرونشست

قاسم پور برداشت بی رویه آب را سبب فرونشست زمین در برخی از نقاط این شهرستان عنوان می‌کند و می افزاید: این امر سبب تخلیه و جا به جایی روستای کوه سفید از توابع داراب شده و خدمات دهی به این منطقه امکان پذیر نیست.

وضعیت ناگوار بحران آب در استان فارس امری غیر قابل انکار بوده که روز به روز نیز به شدت آن افزوده می شود. در شرایط فعلی که زنگ خطر فوق بحرانی شدن آب در فارس به صدا در آمده توجه بیشتر مسئولان کشور به این مقوله ضرورت داشته و در غیر این صورت باید منتظر ماند و شاهد تخلیه سایر روستاها به علت فرونشست زمین شد.

منبع: مهر

نظرات بینندگان