کد خبر: ۱۰۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس مطرح شد

تدوین اطلس گویش‎شناسی استان فارس

شورای فرهنگ عمومی استان فارس به مسئله زبان فارسی و تقویت راهکارهای بین‌المللی شدن این زبان پرداخت که در آن چالش‌های پیش‌روی این هدف بررسی شد.
به گزارش شیرازه، شورای فرهنگ عمومی استان فارس با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در استان فارس به مسئله زبان فارسی و تقویت راهکارهای بین‌المللی شدن این زبان پرداخت که در آن چالش‌های پیش‌روی این هدف بررسی شد.

آیت‌الله رزمجو، مشاور رسانه‌ای استاندار فارس در این نشست با بیان اینکه عزم ملی برای بین‌المللی شدن زبان فارسی وجود ندارد اظهار داشت: در آموزش زبان فارسی ضعف منابع و آموزش وجود دارد و تاکنون هیچ استفاده‌ای از IT برای گسترش زبان فارسی نشده است. 

وی با اشاره به وجود 42 هزار نفر زبان‌آموز در  مراکز کانون زبان ایران و 120 مرکز آموزش زبان انگلیسی در استان فارس افزود: تاکنون اقدامات جدی برای آموزش زبان فارسی نشده و حتی دانشجویان رشته‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان اغلب بیکار هستند چراکه مرکزی برای این آموزش وجود ندارد. 

مشاور رسانه‌ای استاندار فارس خطاب به اعضای شورای فرهنگ عمومی گفت: به دانشگاه اعتماد کنید و از دانشگاهیان بخواهید که در امر اهمیت به زبان فارسی و ارائه راهکارهای بین‌المللی شدن آن تلاش کنند و نتایج را ارائه دهند. 

عبدالنبی سلامی، پژوهشگر گویش‌شناسی و مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این نشست به تهیه اطلس گویش‎شناسی استان فارس اشاره کرد که حاصل تلاش 15 ساله وی در نگارش 8 جلد گویش‎شناسی استان فارس است. 

وی با بیان اینکه استان فارس دارای 3 جزیره گویشی بزرگ لری، لارستانی و کوهمره‌ای است، گفت: در این پژوهش 2600 واژه و 100 جمله مشابه در گویش‎های استان فارس بررسی شده و 72 گویش استان فارس مورد بررسی و دقت قرار گرفته که امید دارم این پژوهش زمینه چاپ اطلس گویش‎شناسی استان فارس را فراهم آورد. 

فرج‌الله خداپرستی، عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این نشست از خلق ایده پیکره زبان فارسی سخن گفت و افزود: در این پیکره زبانی توانمندی‌های زبان فارسی با کمک 2 میلیارد و 600 میلیون واژه نشان داده شده است. 

وی با بیان اینکه زبان علاوه بر نقش ارتباطی نقش هویتی نیز دارد، خاطرنشان کرد: زبان پدیده‌ای زنده و تاثیرگذار است که همواره مورد تهدید و تخریب قرار می‌گیرد و به همان نسبت به حکم زایایی می‌تواند مورد گسترش قرار گیرد. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان