کد خبر: ۱۰۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
امام جمعه فراشبند در اولین قسمت از بی تعارف با مسئولان؛

حقوق 225 هزار تومانی امام جمعه فراشبند

امام جمعه فراشبند در اولین قسمت از گفتگوی بی تعارف گفت: پسر بزرگم هم اکنون در شهرستان شیراز مشغول به کار است و دختر بزرگم نیز ازدواج کرده و در لامرد زندگی می کند.

به گزارش شیرازه بی تعارف با مسئولان برنامه ای است از سوی این سایت خبری که قصد داریم با حضور در محل کار مسئولان بی تعارف با آنها گفت وگو کنیم.


شناخت کامل مسئولین و پاسخ به شایعات و سوالات بدون جواب مخاطبان از اهداف این بخش خبری خواهد بود و امیدواریم مخاطبان عزیز ما را در تهیه این بخش خبری راهنمایی نمایند و سولات خود را به ادمین(مدیر) کانال نخل بیدار در تلگرام ارسال نمایند.


در اولین قسمت از بی تعارف با مسئولین به سراغ حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه ی فراشبند رفته و با وی گفت وگویی به شرح زیر انجام دادیم.



لطفا خودتون را معرفی نمایید وبفرمایید اعضای خانوداه شما چند نفر می باشند والان مشغول به چه کاری هستند؟


بسم الله الرحمن الرحیم بنده هادی ابراهیمی متولد 1345 می باشم و دارای دو فرزند پسر و 3 دختر می باشم.
 


پسر بزرگم هم اکنون در شهرستان شیراز سر فلکه معلم در یک کافی نت مشغول به کار است و دختر بزرگم نیز ازدواج کرده و در لامرد زندگی می کند وبقیه فرزندانم نیز محصل می باشند واینکه برخی می گویند امام جمعه فرزند بزرگ خود را در پالایشگاه دالان  و فرزند کوچکش را در ایستگاه بعثت و داماد خود را در شهرداری به سر کار برده کذب محض است.


به نظر شما چرا چنین شایعاتی را بین مردم پخش می کنند؟

من فکر میکنم در این نظام هرکس انقلابی تر عمل کند بیشتر مورد هجمه وتهمت  و ترکش های دشمنان نظام وانقلاب و یا جاهلان و نادانان قرار می گیرد.

پیش از اینکه به شهر فراشبند بیایید در کجا مشغول به کار بودید واز چه زمانی در کسوت امام جمعه ای خدمت نمودید؟

امروز که در خدمت شما هستم حدود یک سال ونیم است که در این شهرستان می باشم و پیش از آن سه سال امام جمعه ی لپویی شیراز بودم وقبل از آن نیز به مدت 5 سال امام جمعه ی مصیری نوراباد بودم.

پیش از اینکه امام جمعه شوید به چه کاری مشغول بودید؟

از سال 1363 وارد حوزه ی علمیه شدم و به مدت 17 سال در حوزه ی شهید دستغیب و در محضر استاد بزرگوار دومانی و آیت الله سید محمد هاشم دستغیب بودم و بیشتر کار من منبر رفتن وکارهای تبلیغی بود وضمن تحصیل در حوزه ی علمیه کارشناسی حقوق دانشگاه شیراز را نیز سپری نمودم و از سال 1383 نیز سردفتر ازدواج 218 کوار را راه اندازی نمودم و پس از دوسال دفتر داری در کوار دفتر را  به دهستان اکبر آباد بردم.

چه شد که امام جمعه شدید؟
 

در دهستان اکبر آباد مردم متدین وعزیز با جمع آوری طوماری حدود 500 امضا خواستار برگزاری نماز جمعه در این دهستان شدند ومن را نیز به عنوان امام جمعه به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پیشنهاد دادند، از شیراز من را به قم جهت امتحانات کتبی این امر معرفی نمودند و در آن امتحان قبول شدم وسپس جهت امتحان شفاهی به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ی کل کشور رفتم آنجا نیز در آزمون شفاهی قبول شدم.

وقتی به شیراز برگشتم حاج آقا شیرمردی مسئول سیاستگذاری ائمه ی جمعه ی فارس با تاکید بر اینکه چنیدن بخش در فارس بدون امام جمعه هستند ودهستان از جمعیت واهمیت کمتری برخودار است چنیدن بخش را به من پیشنهاد دادند ومن نیز مصیری را که  از توابع شهرستان نورآباد ممسنی بود را انتخاب نمودم.

چه بر سر دفتر ثبت ازدواج کوارآمد؟

بعد از اینکه به عنوان امام جمعه ی مصیری معرفی شدم و به دلیل حضور کم در دفتر ازدواج واینکه قانون  ملزم نموده که سردفتر ازدواج بیشتر اوقات در دفتر باشد قانونا صلب مجوز شدم و دفتر تعطیل شد و چنانچه اجازه دهند بار دیگر این دفتر را در این شهرستان احیا خواهم نمود چراکه از نظر قانونگذار امامت جمعه و جماعات شغل محسوب نمی شود.

در آمد ماهیانه ی شما قبل وبعد از امام جمعه ای چگونه بوده است؟

همانگونه که میدانید بیشتر مردم منطقه ی دهشیخ لامرد از قدیم تا کنون در کشورهای حوزه ی خلیج فارس تردد داشته  وکسب وکار داشته اند و پدر من نیز جزء یکی از آنها بود و وضعیت مالی خوبی به هم زده بود.

وضیعت مالی ما نسبت به بسیاری از مردم منطقه وضعیت بهتری بود تا حدی که گه گاهی کدخدا از ما پول قرض می گرفت و زمانی که خیلی از مردم آرزوی داشتن یک دوچرخه را داشتند  پدرم برای من یک موتورسیکلت خرید.

پس از انقلاب درس را رها کردم وبه شغل بنایی رو آوردم پس از سه سال کارگری یک بنای کامل شدم و تنها فرزند خانواده بودم که به خارج نرفتم  با خود گفتم مگر یک انسان جز یک منزل ویک ماشین و مقداری سرمایه به چه نیاز دارد که به لطف خدا همه را داشتم و تصمیم گرفتم به فکر آخرت و تحصیل علم حوزوی شوم.

الان که به عنوان امام جمعه ی شما مشغول به خدمتم یک مقرری از سوی شورای سیاستگذاری ائمه ی جمعه میگیرم به مبلغ 225 هزار تومان که تمامی امام جمعه های کشور همین قدر میگیرند و 300 هزار تومان هم شهریه ی طلبگی از حوزه ی علمیه ی استان اخذ می کنم.

بی تعارف با مسئولین فراشبند

لطفا خودتون را معرفی نمایید وبفرمایید اعضای خانوداه شما چند نفر می باشند والان مشغول به چه کاری هستند؟


بسم الله الرحمن الرحیم بنده هادی ابراهیمی متولد 1345 می باشم و دارای دو فرزند پسر و 3 دختر می باشم.
 

پسر بزرگم هم اکنون در شهرستان شیراز سر فلکه معلم در یک کافی نت مشغول به کار است و دختر بزرگم نیز ازدواج کرده و در لامرد زندگی می کند وبقیه فرزندانم نیز محصل می باشند واینکه برخی می گویند امام جمعه فرزند بزرگ خود را در پالایشگاه دالان  و فرزند کوچکش را در ایستگاه بعثت و داماد خود را در شهرداری به سر کار برده کذب محض است.


به نظر شما چرا چنین شایعاتی را بین مردم پخش می کنند؟

من فکر میکنم در این نظام هرکس انقلابی تر عمل کند بیشتر مورد هجمه وتهمت  و ترکش های دشمنان نظام وانقلاب و یا جاهلان و نادانان قرار می گیرد.

پیش از اینکه به شهر فراشبند بیایید در کجا مشغول به کار بودید واز چه زمانی در کسوت امام جمعه ای خدمت نمودید؟

امروز که در خدمت شما هستم حدود یک سال ونیم است که در این شهرستان می باشم و پیش از آن سه سال امام جمعه ی لپویی شیراز بودم وقبل از آن نیز به مدت 5 سال امام جمعه ی مصیری نوراباد بودم.

پیش از اینکه امام جمعه شوید به چه کاری مشغول بودید؟

از سال 1363 وارد حوزه ی علمیه شدم و به مدت 17 سال در حوزه ی شهید دستغیب و در محضر استاد بزرگوار دومانی و آیت الله سید محمد هاشم دستغیب بودم و بیشتر کار من منبر رفتن وکارهای تبلیغی بود وضمن تحصیل در حوزه ی علمیه کارشناسی حقوق دانشگاه شیراز را نیز سپری نمودم و از سال 1383 نیز سردفتر ازدواج 218 کوار را راه اندازی نمودم و پس از دوسال دفتر داری در کوار دفتر را  به دهستان اکبر آباد بردم.

چه شد که امام جمعه شدید؟
 

در دهستان اکبر آباد مردم متدین وعزیز با جمع آوری طوماری حدود 500 امضا خواستار برگزاری نماز جمعه در این دهستان شدند ومن را نیز به عنوان امام جمعه به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پیشنهاد دادند، از شیراز من را به قم جهت امتحانات کتبی این امر معرفی نمودند و در آن امتحان قبول شدم وسپس جهت امتحان شفاهی به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ی کل کشور رفتم آنجا نیز در آزمون شفاهی قبول شدم.

وقتی به شیراز برگشتم حاج آقا شیرمردی مسئول سیاستگذاری ائمه ی جمعه ی فارس با تاکید بر اینکه چنیدن بخش در فارس بدون امام جمعه هستند ودهستان از جمعیت واهمیت کمتری برخودار است چنیدن بخش را به من پیشنهاد دادند ومن نیز مصیری را که  از توابع شهرستان نورآباد ممسنی بود را انتخاب نمودم.

چه بر سر دفتر ثبت ازدواج کوارآمد؟

بعد از اینکه به عنوان امام جمعه ی مصیری معرفی شدم و به دلیل حضور کم در دفتر ازدواج واینکه قانون  ملزم نموده که سردفتر ازدواج بیشتر اوقات در دفتر باشد قانونا صلب مجوز شدم و دفتر تعطیل شد و چنانچه اجازه دهند بار دیگر این دفتر را در این شهرستان احیا خواهم نمود چراکه از نظر قانونگذار امامت جمعه و جماعات شغل محسوب نمی شود.

در آمد ماهیانه ی شما قبل وبعد از امام جمعه ای چگونه بوده است؟

همانگونه که میدانید بیشتر مردم منطقه ی دهشیخ لامرد از قدیم تا کنون در کشورهای حوزه ی خلیج فارس تردد داشته  وکسب وکار داشته اند و پدر من نیز جزء یکی از آنها بود و وضعیت مالی خوبی به هم زده بود.

وضیعت مالی ما نسبت به بسیاری از مردم منطقه وضعیت بهتری بود تا حدی که گه گاهی کدخدا از ما پول قرض می گرفت و زمانی که خیلی از مردم آرزوی داشتن یک دوچرخه را داشتند  پدرم برای من یک موتورسیکلت خرید.

پس از انقلاب درس را رها کردم وبه شغل بنایی رو آوردم پس از سه سال کارگری یک بنای کامل شدم و تنها فرزند خانواده بودم که به خارج نرفتم  با خود گفتم مگر یک انسان جز یک منزل ویک ماشین و مقداری سرمایه به چه نیاز دارد که به لطف خدا همه را داشتم و تصمیم گرفتم به فکر آخرت و تحصیل علم حوزوی شوم.

الان که به عنوان امام جمعه ی شما مشغول به خدمتم یک مقرری از سوی شورای سیاستگذاری ائمه ی جمعه میگیرم به مبلغ 225 هزار تومان که تمامی امام جمعه های کشور همین قدر میگیرند و 300 هزار تومان هم شهریه ی طلبگی از حوزه ی علمیه ی استان اخذ می کنم.

بی تعارف با مسئولین فراشبند


آیا واقعا این مبلغ 500 هزار تومان زندگی خود را اداره  می کنید؟

معلوم است که 500 هزار تومان زندگی اداره نمی شود و بنده عرض کردم که از نظر مالی بنیه ی ضعیفی ندارم و ماهانه مبلغ یک میلیون تومان اجاره ی یک مغازه که در دهشیخ دارم را دریافت می کنم و صد هزار تومان هم اجاره ی یک منزل مسکونی که در دهشیخ دارم را میگیرم.

از وجوهات مردمی وخمس و زکات نیز به امام جمعه چیزی می رسد؟

مصرف زکات را خداوند متعال معین فرموده، زکات خاص فقراست و امام جمعه ای درکشور نخواهید دید که پول زکات را صرف معیشت خود کند.

آیا در این شهرستان برای شما زکات می آورند؟
 

از بدو حضور من در این شهرستان تاکنون مبلغ دومیلیون وصد وهفتاد هزار تومان پول زکات آورده اند که بر اساس دفتر روزانه این مبلغ را بین فقرا به نام و تاریخ و رقم ثبت و ضبط نموده ام.

 این صحبت ها در مورد خمس هم صادق است یا وضعیت متفاوت است؟

این شهرستان به سه  شهر تقسیم شده است. بخش دهرم که معمولا خمس خود را به جاهای دیگری تحویل می دهند وارتباطی با دفتر ندارند، شهر نوجین نسبت به شهر فراشبند پرداخت بیشتری در این زمینه به دفتر دارند که در مجموع ماهانه مبلغی بین 3 الی 4 ملیون تومان خمس به دفتر تحویل می دهند.

با برداشت یک سوم از بعضی مراجع و یک دوم از برخی دیگر از مراجع بین یک الی یک میلیون ونیم خمس بابت دفتر می ماند وحق برداشت دارم.

از این مجموع یک بخش از آن به فقرا داده می شود، بخشی دیگر صرف هزینه های دفتری می شود، بخشی صرف حوزه ی علمیه و اگر چیزی هم بماند صرف خودم می شود در صورتی که مراجع این اجازه را نیز به من داده اند که کل یک سوم را در صورت نیاز خود خرج نمایم اما این کار را نکرده ام.

این کار را نکرده اید یعنی چه؟
یعنی بر اساس ثبت وضبط دفتری تا امروز حدود 8 ملیون تومان از پول خمس به فقرا کمک نموده ام ( البته کمک به فقرا از نواحی دیگری هم صورت گرفته است که اختصاص به خمس وزکات نداشته)

از تدریس در دانشگاه و حوزه ی علمیه چه میزان حقوق می گیرید؟

از سال 1368 تا امروز که بصورت مرتب در حوزه ی علمیه تدریس داشته ام یک ریال بابت تدریس دریافت نکرده ام چرا که خودم نیازی به این مبلغ نداشته ام بلکه وظیفه ی خود می دانستم که به عنوان یک طلبه و نان خور امام زمان(عج) حداقل چیزی که از دستم بر می آید برای طلاب انجام دهم .

در دانشگاه آزاد و پیام نور نیز دریافتی نداشته ام و تاکنون بصورت صلواتی تدریس نموده ام.

از میزان درآمدی که دارید خانواده رضایت دارند؟

ما در مجموع خانواده ای هستیم که کمترین هزینه ی زندگی را می پردازیم  چرا که فرزندانم آموخته اند که مثل فقرا زندگی کنند.

 آیا املاک شخصی هم دارید؟

از ناحیه ی پدری دو منزل در روستا دارم ویک منزل نیز خود خریده ام دوباب مغازه و سه قطعه زمین نیز دارم که همه را قبل از امام جمعه شدن داشته ام.

 پولی که در نماز جمعه جمع آوری می کنید صرف چه می شود؟

هفتگی بین 60 الی 70 هزار تومان و ماهانه حدود 250 هزار تومان جمع آوری می شود که همگی صرف کارهای تبلیغی و فرهنگی در دفتر میگردد.

می گویند برخی از خطبه های شما باعث به هم خوردن وحدت شهرستان  می شود نظرتان چیست؟

باید دید چه کسی این حرف را زده، امام علی (ع) فرمودند: الحق مر ((گفتن وبیان حق تلخ است)) وبستگی دارد مخاطب چه کسی باشدو چگونه برداشت کند.

بعضی ها می گویند امام جمعه تندرو است ویا اختلاف بینداز است و به نظر من حرف درستی نیست چرا که ما برای ایجاد وحدت آمده ایم.

تبیین حقیقت، روشنگری و بیان نقاط قوت وضعف و استفاده از تاریخ گذشته و تذکر به معنای افراطی گری، تند خویی و تحریک جامعه نیست وجای تاسف است که بعضی ها به بهانه ی وحدت به پیروی از رهنمودهای حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) جهت سرپوش بعضی از ناهنجاری ها وخلاف ها وفتنه ها گوینده ی حق و حقیقت را افراط گرا، تند رو و برهم زننده ی وحدت می دانند کما اینکه امروز فتنه گرها و بانیان فتنه فریادشان بلند است که بیاییم وحدت کنیم، گذشته ها را فراموش کنیم و آینده را بنگریم.

جای تعجب است که بعضی ها تذکرات بنده را در راستای وحدت جامعه به خود بنده تذکر می دهند وحرف خودم را به خودم باز می گردانند.

دلیل اینکه شما را با وجود حجت الاسلام پناهیان به عنوان امام جمعه ی فراشبند معرفی نمودند چه بود؟

همسر من دارای مشکل آسم و ریه است و پزشکان آب و هوای مناطق گرمسیری را مناسبت تر برای وی می دانستند ومن به همین دلیل که شهر لپویی از شیراز نیز هوای سردتری داشت مدتها بود بدنبال این بودم به یکی از شهرهای جنوبی و گرمتر منتقل شوم و تهران نیز با انتقال من موافقت نمود و حاج آقا پناهیان که مطلع شده بود که من قصد انتقال پیدا کرده ام مکرر با من تماس می گرفت و می گفت به دلیل بیماری و وضعیت بد جسمی قادر به ادامه ی خدمت در این کسوت نیستم مخصوصا که از ناحیه  ی پاها وزانو مشکل دارم  و  من که  خبر از هوای به نسبت گرم فراشبند داشتم قبول کردم به فراشبند بیایم.

اینکه بعضا شنیده شده امام جمعه ی سابق علاقه به ماندن در شهرستان  جهت امام جمعه ای را داشتند بنده صحیح نمی دانم چرا که ایشان به کرات به من زنگ می زدند و از من می خواستند که از این جابجایی ونقل و انتقال هیچکس متوجه نشود بنابراین امام جمعه  محترم سابق به دلیل  وضعیت جسمانی علاقه ای برای ماندن بیشتر نداشت.

نظر شما در مورد مردم این شهرستان چیست؟

مردم این شهرستان از نظر سابقه ی دینی دارای اصل و ریشه هستند اما بحث های جناحی و سیاسی در شهرستان آنها را به دو شقه ی اصول گرا واصلاح طلب  تقسیم کرده واست و همین شکاف باعث پسرفت شهرستان در ابعاد اقتصادی و فرهنگی شده است و باعث شده آن اتحاد و انسجام ویکدلی و یکرنگی تا حدودی از بین برود.

و در پایان نصیحت من به همه ی مردم این شهرستان این است که مسائل حزبی و جناحی را بیشتر در سلایق هزینه کنند چرا که رقابت ها بیشتر باید سر صندوق ها باشد و پس از آن تبدیل به رفاقت وبرادری شود واز همه ی ظرفیت های مردم برای توسعه ی همه جانبه  و عمران و پیشرفت شهرستان بکار گرفته شود و مدیران شهرستان نیز از هر دو طیف انتخاب شوند نه صرفا از یک طیف استفاده شود.

منبع: نخل بیدار


نظرات بینندگان