کد خبر: ۱۰۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان گفت:

از یارمهربان فاصله گرفته ایم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان به مناسبت هفته اهدا کتاب طی بازدیدی از کتابخانه عمومی شهرستان گفت : متاسفانه استقبال جوانان به سمت فضای مجازی بیش از کتاب این یار مهربان است واز کتاب بسیار بسیار فاصله گرفته ایم .

به گزارش  شیرازه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان به مناسبت هفته اهدا کتاب طی بازدیدی از کتابخانه عمومی شهرستان گفت : متاسفانه استقبال جوانان به سمت  فضای مجازی بیش از کتاب این یار مهربان است واز کتاب بسیار بسیار فاصله گرفته ایم .

مهدی شیخ موحد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان دراین بازدید درگفتگو با خبرنگار ما افزود: امروز درعصر تکنولوژی کمتر نسل جوان کشور به سمت وسوی مطالعه میروند واین خود یکی ازآفتهای بزرگ ومهم اجتماع است جوانان ما باید سرانه مطالعه خود را افزایش دهند اما این قضیه برعکس شده است وکمتر از کتابخانه ها استفاده می کنند . درحالی که برخی از کتابها در کتابخانه ها خاک می خورند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان گفت : این بی میلی وعدم استقبال از خانواده ها واز سنین کودکی شکل گرفته است در گذشته والدین برای فرزندان خود کتاب می خریدند وآنها را با کتاب سرگرم می کردند ودر حین سرگرمی ؛آنها آموزش های لازم فرا می گرفتند ولی امروزه این روند تغیرات عمده ای به خود گرفته است ووالدین برای اینکه کودکان را از سر خود باز کنند آنها را به سمت موبایل ها وتبلت ها هدایت می کنند ودر کوناهترین زمان ممکن این فرزندان هست که از والدین خود سبقت می گیرند .

مهدی شیخ موحد ادامه داد: در زمان گذشته قفسه های کتابخانه از بهترین وزیباترین مکانها در خانه بود ولی در معماری امروزاین قسمت حذف شده وبه تعداد اندکی کتاب خلاصه شده است آنهم کتابهایی که شاید در سال یکی دوبار آنهم برای مناسبتهای خاص به آنها سرمی زنیم . جای گنجه وقفسه کتاب را گوشی های هوشمند و تبلت ها گرفته است .

وی افزود: ما منکرمزیت های پیشرفت علم نیستیم اما به جای استفاده از فناوری های روز دنیا ،خانواده ها باید برای استفاده از کتاب وکتابخوانی برنامه ریزی  داشته باشند .همایش وجلسات ونشست ها برپایی آنها لازم است .اما اگر این فرهنگ سازی از خانواده ها صورت نگیرد ابتر خواهد بود وتمامی این ها وهزینه ها حیف ومیل می شود .

این استاد دانشگاه بیان کرد : در گذشته هدیه دادن کتاب به همدیگر درمراسمات خاص نوعی سنت شده بود که با گذشت ایام این سنت حسنه نیز به فراموشی سپرده شد ودر محافل وجلسات خانگی ودوستانه شاهنامه وحافظ خوانی جای خودرابه بازی ها و سرگرم شدن در فضای های مجازی داده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان عنوان کرد : کتاب را به عنوان یار مهربان ودوستی صمیمی خطاب می کردند چون این دوست ویار مهربان هیچگونه خطر وحاشیه برای کسی نداشت .اما امروزه با ظهوروبروز فضاهای مجازی مانند گردابی است که هر چه انسان تلاش می کند بیشتر در آن غرق می شود . شاید به جرات بتوان گفت اعتیاد جدید امروز به فضای مجازی  واعتیاد نسل جدید دردوران تکنولوژی است واین اعتیاد هم ازلحاظ هزینه وهم از لحاظ وقت بیشتر از اعتیاد سنتی ومخرب تر خواهد بود .

وی ادامه داد: باید راهی برای دوستی با یار مهربان پیدا کنیم ودر کنارمحافل وجلسات ودادن هدایا جای خالی کتاب را پوشش داد وبه جای فاصله گرفتن به سمت کتاب برویم واین باید از طرف خانواده واز کودکان وخردسالان آموزش داده شود چون آنها آینده سازان ما هستند ومی توان این خلا ایجا شده تا کمی جبران نمود .یکی از دلایل عدم استقبال خانواده ها به سمت کتاب قیمت بالا وعدم کیفیت ومطالب در برخی از کتب می باشد که این امر باید توسط کارشناسان مربوطه حل شود.  

منبع: مارگون

نظرات بینندگان