کد خبر: ۱۰۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
پیام تسلیت علما و مدیران ارشد استان فارس در پی درگذشت آیت الله هاشمی؛

صبور بر مشکلات برای رسیدن به اهداف بلند انقلاب/این شخصیت همواره منشا خدمات به انقلاب بود

علما، مسؤولان، جامعه اساتید شیراز، جامعه روحانیت شیراز، نمایندگان مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و مدیران ارشد استان فارس در پیام‌های جداگانه‌ای رحلت آیت‌الله هاشمی یار امام و انقلاب را تسلیت گفتند.
به گزارش شیرازه،علما، مسصبور بر مشکلات برای رسیدن به اهداف بلند انقلاب/این شخصیت همواره منشا خدمات به انقلاب بودؤولان، جامعه اساتید شیراز، جامعه روحانیت شیراز، نمایندگان مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و مدیران ارشد استان فارس در پیام‌های جداگانه‌ای رحلت آیت‌الله هاشمی یار امام و انقلاب را تسلیت گفتند.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز گفت: تسلیت خودم را به عموم خواهران و برادران عزیز به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی یار دیرین امام و مقام معظم رهبری، عرض می‌دارم.

معظم له از آغاز دوران طلبگی و حضور در حوزه علمیه قم در مسیر دفاع از مسلمانان مظلوم جهان تلاش وافری داشتند

نوشتن کتاب معروف فلسطین در ارتباط با کارنامه سیاه استعمار و نوشتن کتابی درباره امیرکبیر، قهرمان مبارزه با استعمار، نشانگر فکر و اندیشه انقلابی این مرد الهی بود.

حرکت آیت‌الله رفسنجانی در دفاع از انقلاب از آغاز دوران طلبگی و پس از انقلاب اسلامی با حرکت امام راحل آغاز شد و در کنار امام راحل در مبارزات حضور داشت و در دفاع از انقلاب زندان‌ها، تبعیدها و شکنجه‌ها دید و پس از پیروزی انقلاب نیز در کنار امام مسؤولیت‌های سنگینی را پذیرفتند و در کنار رهبری این حرکت را ادامه دادند.

این عزیز سفرکرده تأثیر عمده‌ای در معرفی چهره رهبر انقلاب اسلامی به مجلس خبرگان رهبری و تثبیت رهبری معظم له داشتند و در آخرین تعابیری هم که از ایشان شنیده شد، رهبر معظم انقلاب را عشق خودشان معرفی کردند.

یادشان را گرامی می‌داریم و انشا الله که نتیجه زحمات و کارهای شایسته‌ای که داشتند مورد رحمت، غفران و پاداش وسیع الهی قرار گرفته باشد.

آیت‌الله حائری شیرازی:

رحلت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که نمونه بارزی از حدیث فوق بود به ولی امر عصرمان و رفیق دیرینه‌اش رهبر عالی‌قدر و مراجع عظام و علمای اعلام و بیت مکرمشان ،همسر بزرگوار و فرزندان ایشان و جمیع مؤمنین و علاقه‌مندان حضرتش عرض تسلیت گفته خدایشان صبر جمیل و در پی آن اجر جزیل عنایت بفرماید .

عزیزان در سوگ نشسته این بزرگ‌مرد مطالبی گفتند منهم مطلبی عرض کنم:

صالح و طالح متاع خویش نمودند

تاکه قبول افتد که در نظر آید.

من همیشه در جمله‌ای که رهبر انقلاب در زمان ریاست جمهوریش در سفر به شیراز برایم نقل کرده بودند:" که امام راحل آقای هاشمی را به شدت دوست دارد هر وقت به سفر می‌رود و بازمی‌گردد به شکرانه و سلامتش  دو قربانی می‌کند و این عمل را برای احدی انجام نمی‌دهد" .!

همیشه علت و ویژگی خاص ایشان را جستجو می‌کردم، اکنون که مقام معظم رهبری در پیام خود فرمودند ایشان در هیچ شرایطی از عشق و علاقه‌اش به این حقیر کاسته نشده و فرمودند اختلاف‌ها اجتهادی بود و جز تفاوت نظر چیزی نبود معما برایم حل شد!.

چقدر بزرگ می‌شود شخص نزد خداوند وقتی برای رضای خدا و خدمت به مردم مطلبی بگوید و نگران نباشد چه بازتابی برای او به ارمغان خواهد آورد.

این شخص حتماً باید گرده‌ای از اخلاص علوی بر روح و روانش نشسته باشد که این‌چنین رضای خدا را در نظر بگیرد و از برداشت‌های مخلوقین نهراسد ،علت علاقه شدید امام راحل به ایشان کشف همین اخلاص و ظرفیت کم‌نظیر وی در کارها بود.

پیام این‌همه محبت همگانی امروز به ایشان این است لمثل هذا فلیعمل العاملون ..

وصف حال ایشان را سعدی علیه‌الرحمه چه زیبا  از زبان شمع به پروانه می‌گوید:

که ای مدعی عشق کار تو نیست

که نه صبر داری و نه پای ایست

تو بگریزی از پیش یک شعله خام

من استاده‌ام تا بسوزم تمام

تو را آتش عشق گر پر بسوخت

مرا بین که از پای تا سر بسوخت.

آیت‌الله اکبر کلانتری:

در این پیام آمده است: رحلت یار دیرین انقلاب اسلامی و امام راحل، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رضوان‌الله تعالی علیه، موجب تأسف و تأثر گردید.

شخصیتی که چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن، همواره در سنگرهای گوناگون، منشأ خدماتی بزرگ به شکل‌گیری و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بود. این چهره شناخته‌شده، در مقاطعی حساس از زندگی سیاسی خود، به خاطر حمایت‌های بی‌دریغ از امام راحل و مقام معظم رهبری، مورد کینه و هجمه بدخواهان و دشمنان نظام اسلامی بود.

این‌جانب، ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران اسلامی تسلیت می‌گویم.

آیت‌الله علی شیخ موحد

آیت‌الله علی شیخ موحد مدیر حوزه علمیه خواهران فارس نیز در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور پیامی اعلام کرد:

با کمال تأسف و تألم خبر درگذشت مردی را شنیدم که از استوانه‌های انقلاب اسلامی به‌حساب می‌آمد. امام بزرگوار برای سلامتی او در حمله منافقین نذر کردند.مناسب است چند ویژگی از این مرد بزرگ را یادآوری کنم:

1-     صبور بر مشکلات برای رسیدن به اهداف بلند انقلاب

2-     صاحب سعه‌صدر و تحمل سخنان مخالفین. چه آن‌هایی که از جهل مخالفت می‌کردند و چه آن‌ها که اغراض شخصی داشتند. سعه‌صدرش بدان معنی بود که عکس‌العمل او در مقابل آن‌ها، تضعیف نظام را به دنبال نداشت.

3-     این را قبول داشت و عمل می‌نمود که روحانیت باید پدری کند و کارها را به دست آگاهان به کار، بسپارد و به عبارتی روحانیت، مانعی در مقابل نفوذ وابستگی به اجانب باشد. اما مدیریت اجرایی به دست خدمت‌گزارانی که بتوانند ایران اسلامی را در سه بعد استقلال، خودکفایی و توسعه به جایگاه بلند در دنیای کنونی برسانند.

جامعه روحانیت شیراز

روح عالم فرزانه و اندیشمند انقلابی یار دیرین امــام و همراه همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله هاشـمی رفسنجانـی (ره) رئیس مـجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت و تلاش بی‌وقفه در راه تحقق مبانی انقلاب به ملکوت اعلی پیوست.

 خلأ وجود بزرگانی همچون او که زندگـی پربار خود را در راه به ثمر رساندن درخت تناور انقلاب مصروف داشتند مصداق کلام گهربار پیامبـر گرامـی اسـلام حضـرت محمـد مصطفی (ص) است « ثلمه فی الاسلام » و به فرموده مـقام معظـم رهبـری مدظله‌العالی ایشان نمونه ی کم‌نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.

این ضایعه اسفناک را به محضر مبارک بقیة‌الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، مردم شریف و قدرشناس ایران و بیت ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن مبارز نستوه غفران و رحمت الهی مسئلت می‌نماییم. والسلام

مدیریت حوزه‌های علمیه فارس

ارتحال عالم خستگی‌ناپذیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به مقام معظم رهبری و مراجع تقلید و علماء و طلاب حوزه‌های علمیه، تسلیت عرض می‌نماییم و از خداوند طلاب مغفرت و علو درجات برای آن مردم خواستاریم.

جامعه اساتید استان فارس

رحلت یار دیرین انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رضوان‌الله تعالی علیه، موجب تأسف و تأثر گردید.

شخصیتی که چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن، همواره در سنگرهای گوناگون، منشأ خدماتی بزرگ در مسیر شکل‌گیری و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بود. این چهره شناخته‌شده، در مقاطعی حساس از زندگی سیاسی خود، به خاطر حمایت‌های بی‌دریغ از امام راحل و مقام معظم رهبری، مورد کینه و هجمه بدخواهان و دشمنان نظام اسلامی قرار گرفت.

جامعه اساتید حوزه علمیه فارس، ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران اسلامی تسلیت می‌گوید و برای آن مرحوم، غفران و عفو و علو درجات مسئلت دارد.

آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب

ارتحال مبارز نستوه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از قدیمی‌ترین یاران امام راحل عظیم‌الشأن و هم‌رزم و همگام مقام معظّم رهبری بودند موجب تأثر و تأسّف شدید گردید.

آن فقید سعید عمر با برکت خود را چه در سال‌های مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در راه اعتلای اسلام و نظام مقدّس جمهوری اسلامی گذرانید و اکنون به امام و مقتدای خود پیوسته و اجر مجاهدات و تحمّل شداید در راه خدا را خواهد یافت.

این‌جانب فقدان این شخصیت ارزشمند را به محضر مبارک رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و حوزه‌های علمیّه سراسر کشور و مردم قدرشناس و باوفای ایران اسلامی تسلیت عرض می‌نمایم.

استاندار فارس

رحلت جان‌سوز حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سیاستمداری خیرخواه که از پیش‌گامان انقلاب اسلامی و از یاران وفادار امام و مدافع منافع ملی بوده‌اند خسارت سنگینی برای انقلاب و ایران است.

این‌جانب این مصیبت عظیم را به رهبر معظم انقلاب، ملت بزرگ ایران و دوست داران آبادانی و پیشرفت کشور به‌ویژه همسر فداکار و فرزندان گرامی و خاندان شریف تسلیت می‌گویم و از خداوند رحمان برای آن عالم مجاهد رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسئلت دارم.

شهردار شیراز

ارتحال ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بزرگ‌مردی که از پیشگامان انقلاب و همواره خیرخواه نظام و مدافع منافع ملی و همگام با رهبر معظم انقلاب بود، لطمه بزرگی برای انقلاب اسلامی ایران است.

روح یار دیرین امام و بنیان‌گذار انقلاب در حالی در شب وفات حضرت فاطمه معصومه (س) به مرادش خمینی عزیز پیوست که خدمات 60 ساله و ثمرات سال‌ها مبارزه و مجاهدت‌های گران‌قدر خود را برای مردم ایران باقی گذاشت و مردم نیز با احساسات پاک خود تسلی خاطر خانواده این بزرگ‌مرد تاریخ ایران و قدردان زحمات این مجاهد نستوه هستند.

این‌جانب با تأثر بسیار، سفر تلخ این بزرگ مدافع انقلاب اسلامی، اسوه‌ی اصیل صبر و درایت، خار چشم دشمنان قسم‌خورده انقلاب و بزرگ‌مردی که در کنار مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی ایران را از آفات و آسیب‌های بسیاری محافظت کرد و کابوس همیشگی دغل دوستان انقلاب بود را به مقام معظم رهبری، مراجع تقلید، خانواده ایشان، ملت ایران و تمامی دوستداران اصیل اسلام و انقلاب تسلیت می‌گویم.

نظرات بینندگان