کد خبر: ۱۰۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۵

بددهنی؛ تلخ تر از زهر مار در خانواده ها

به‌کار بردن کلمات مستهجن در خانواده‌ها از طرف اعضای خانواده به‌ویژه پدر یا مادر منجر به آثار و عوارض اجتماعی و بدآموزی برای فرزندان و سایر اعضای خانواده و در نتیجه از بین رفتن حرمت‌ها می‌شود حرمت هایی که با ازبین رفتن آنها بازگرداندن آنها سخت و حتی غیر ممکن است.
به گزارش شیرازه خشم، هیجانی طبیعی است که همه ما آن را در زندگی تجربه می کنیم اما زمانی که به دفعات اتفاق بیفتد و نحوه ابراز آن مناسب نباشد، می تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگواری را برای فرد و اطرافیانش رقم بزند.

به‌کار بردن کلمات مستهجن در خانواده‌ها از طرف اعضای خانواده به‌ویژه پدر یا مادر منجر به آثار و عوارض اجتماعی و بدآموزی برای فرزندان و سایر اعضای خانواده و در نتیجه از بین رفتن حرمت‌ها می‌شود.

پدری که در حضور فرزند خردسالش به همسرش فحش و ناسزا می‌گوید اعتبار و منزلت پدری خود را از بین می‌برد و جایگاه واقعی خود را نمی‌تواند حفظ کند. باید یاد بگیریم در هنگام عصبانیت سعی کنیم کلمات مناسب‌تری پیدا کنیم تا تربیت خانوادگی ما خدشه‌دار نشود.

گسترش فرهنگ دشنام در جامعه افزون بر نشانه جهل، کم سوادی و نافرهیختگی جامعه، نشانه انحطاط فرهنگی در جامعه نیز می باشد؛ زیرا دشنام گویی نشانه افراد بی تمدن، ناپخته و بی نزاکت است که آثار آن در فروپاشی اجتماعی و ایجاد تضاد و درگیری ها خود را نشان می دهد و موجب بروز خشونت در جامعه می گردد و گسترش و تداوم آن شرایط اجتماعی جامعه را بحرانی تر می سازد.

اسلام در مقابل فحاشی و بددهانی محکم ایستاده است . ما روایات عجیبی در این زمینه داریم . اولیاء الهی تعبیرات عجیبی بکار برده اند. پیامبر فرمود : از فحش بپرهیزید زیرا خدای بزرگ انسان فحش دهنده را دوست ندارد . در تعبیر دیگری فرمودند که خدا فحش دهنده ی هرزه گوی را دشمن می دارد . پیامبر به عایشه گفت که اگر فحش مجسم بشود چهره ی خیلی زشتی پیدا می کند . فحش دادن هم آثار دنیایی و هم آثار آخرتی دارد . ما در روایات داریم که یکی از آثار دنیایی فحش این است که برکت روزی را از بین می برد . رسول اکرم فرمودند : کسی که به برادر مسلمانش فحش بدهد خداوند برکت رزقش را از و می گیرد و او را به خودش واگذار می کند و معیشت او را از بین می برد .

حمیدی مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار سپیدان پرس در رابطه با راهکارهای مقابله با بددهنی و فحش و ناسزاگویی گفت: ابتدا لازم است مهارت‌های زندگی را یاد بگیریم از جمله مهارت‌های زندگی این است که بدانیم چگونه با ناکامی‌ها و خشم مقابله کنیم، مهارت ارتباطی و ابراز وجود آدم‌ها در حین کنترل و خویشتنداری با گفت‌وگو می‌تواند تا حدودی مشکلات را حل کند.

این مشاور خانواده با تأکید بر اینکه نباید برای به‌دست آوردن آرامش خود از کلمات توهین‌آمیز و رکیک استفاده کرد، ادامه داد: وقتی یک زن و شوهر با هم تعارض و اختلاف پیدا کردند اگر احساس کردند درجه خشم آن‌ها زیاد شده لازم است یکی از آن‌ها کوتاه بیاید و توقف کند در چنین مواردی لازم است ظرفیت طرف مقابل را در نظر گرفت یکی از آن‌ها از اتاق خارج شود و آب بخورد تا فضا عوض شود.

وی افزود: بد دهنی برای برخی از افراد نمادی از خود نمایی و ابزار قدرت بوده و معمولا در میان مرد‌ها شایع تر است که از آن برای ابراز هویت مردانه‌ی خود استفاده می‌کنند.
صنعتی با اشاره به اینکه بد دهنی در خانم‌ها می‌تواند موجب آسیب رساندن به پیکر خانواده و تربیت فرزندان شود، اظهار داشت: اغلب خانم‌ها بعد از بد دهنی دچار احساس گناه و پشیمانی می‌شوند و این امر می‌تواند رسالت مادری آن‌ها را به خطر بیاندازد.

وی خاطرنشان کرد: عدم پاداش به افراد بد دهن و فرهنگ سازی در این زمینه می‌تواند در کاهش بد دهنی افراد نقش مهمی را ایفا نماید.

منبع: سپیدان پرس

نظرات بینندگان