کد خبر: ۱۰۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۵
در جلسه این هفته شورای شهر شیراز مطرح شد:

40 درصد خانوارها در شیراز مستاجر هستند/ بیش از 12 میلیون در حاشیه شهرها زندگی می کنند

شعرا گفت: براساس آمار 59.7 درصد خانوارهای شهر صدرا و 39.4 درصد خانوارها در شیراز مستأجر هستند و شهری که این میزان از خانوارهایش مستأجر هستند کاملاً می‎تواند در معرض خطر باشد.
به گزارش شیرازه، یکصد و نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز در شامگاه روز گذشته(دوشنبه) برگزار شد.

ابراهیم شعرا با اشاره به اینکه 12 و نیم میلیون نفر جمعیت در حاشیه شهرها زندگی می کنند، گفت: افزایش روزافزون مهاجرت ها به درون شهرهای برزگ فضای اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می دهد و مشکلاتی با خود به همراه می آورد.

وی با بیان اینکه استان فارس در سال های گذشته مهاجرفرست بوده ولی امروزه می بینیم که بیشترین مهاجران به سمت شیراز می آیند، افزود: وضعیت فقر در برخی شهرهای مجاور از عوامل مهمی است که شیراز را تبدیل به مرکزی برای پذیرش مهاجران کرده است.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه برهم خوردن تعادل جمعیتی از عواقب مهاجرت است، گفت: در حالی که محدوده نرمال جنسیتی 105 -103 است در شیراز این  نسبت 100 است که  در نتیجه در این شرایط تجرد قطعی دختران در شیراز قطعی و در مناطق مختلفی از  شیراز هم عدم نسبت جنسی  نرمال مشاهده می‎شود که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

شعرا بیان کرد: براساس آمار 59.7 درصد خانوارهای شهر صدرا و 39.4 درصد خانوارها در شیراز مستأجر هستند و شهری که این میزان از خانوارهایش مستأجر هستند کاملاً می‎تواند در معرض خطر باشد. معضل بیکاری در شهر شیراز 13 درصد و در کل شهرستان 18 درصد است. 

وی افزود:  12.8 در صد از خانوارها در شیراز زن سرپرست هستند که  75  درصد این خانوارها بیکار و  63 درصدشان مستأجرهستند. همه این آمارها نشانگر خطراتی برای شهر شیراز است که باید نسبت به آن با هوشیاری و دقت رفتار کرد و تصمیم گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه اگر مسئولان همچنان سکوت کنند و تدبیری نیندیشند، استان فارس و شیراز ظرف چند سال آینده به منطقه کویری با زمین های فرو نشسته خواهد شد، تصریح کرد: من به دولت خیلی امیدی ندارم.

شعرا با بیان اینکه افزایش روزافزون مهاجرت تبعات منفی برای شهر و شهروندان داشته است، خاطرنشان کرد: افزایش تراکم جمعیتی، اختلال در نظام فرهنگی اجتماعی، بر هم خوردن تعادل جمعیتی و ایجاد مشکلات اقتصادی از جمله مسائلی است که پس از مهاجرت های بی رویه به وجود آمده است.

وی توسعه حاشیه نشینی، افزایش بیکاری، بالا رفتن سن ازدواج، بی بند و باری و عدم رعایت شئونات و وجود رفتارهای مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی، اعتیاد، عدم وجود فرهنگ رانندگی مناسب را از دیگر معضلات و پس لرزه های مهاجرت دانست و گفت: بیشترین مشکلات موجود در جامعه دلیل اصلی اش مهاجرت است.

سید محسن معین عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه اگر حمله مغول و صدام ایران را تخریب کرد ولی به صورت کوتاه مدت بود و نهایتا جبران شد، گفت: امروزه دشمنانی هستند که به صورت ناخواسته صدمات جبران ناپذیری وارد می کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خشکسالی، حفر چاه های بی رویه، اجرای سیستم جمع آوری فاضلاب، اجرای سیستم زه کشی و جمع آوری آب های زیر زمینی شهر شیراز را از عواملی دانست که استان فارس را تهدید می کند و اضافه کرد: غصب آب های سد درودزن توسط کهگیلویه و بویر احمد و عدم اجرای سد تنگ سرخ را از عوامل تهدیدزای دیگری اعلام کرد.

وی افزود: اگر سد تنگ سرخ اجرا می شدامروزه حداقل از آب آن جهت آشامیدن استفاده می کردیم.

معین غفلت، جهل و بی خیالی دولت را ستون پنجم های دشمن نامید و بیان داشت: همه ما خواسته یا ناخواسته عامل دشمن شده ایم و هنوز در نیافته ایم که کفگیر به ته دیگ خورده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه اگر مسئولان همچنان سکوت کنند و تدبیری نیندیشند، استان فارس و شیراز ظرف چند سال آینده به منطقه کویری با زمین های فرو نشسته خواهد شد، تصریح کرد: من به دولت خیلی امیدی ندارم.

وی در ادامه گفت: وقتی که ما در دل این فجایع قرار داریم و مسئولان توجهی به وضعیت حاکم در جامعه ندارند امیدی برای حل مشکلات وجود ندارد.

معین عامل اصلی احیای تالاب ها را جوشش آب های زیرزمینی دانست و اظهار داشت: آب باران که ظرف چند ماه تبخیر می شود را نمی توان راه حلی برای رفع مشکل تالاب ها دانست.
نظرات بینندگان