ردپای دخـتر ۲۵۰ سـاله شیرازی در ارگ کـریمخان
وي در گفت
وگو با خبرنگار ما، اضافه مي كند: اين معجر چوبي داراي منبت كاري هاي
منحصربه فردي است كه مي توان به مزين شدن خطوط ثلث قرآني و خطوط نستعليق
اشعاري در قسمت هاي عمده معجر اشاره كرد.
نجفي ادامه مي دهد: متاسفانه
بخش هايي از اين معجر در طول دهه هاي گذشته، آسيب هاي جدي ديده است به طوري
كه سال فوت اين متوفي تقريبا از بين رفته و قابل خواندن نيست.
سرپرست
امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس اضافه مي
كند: اين اثر ارزشمند به زودي تحت نظر كارشناسان مرمت اين اداره كل، مرمت و
به سالن نمايش موزه پارس منتقل خواهد شد.
نجفي با بيان اينكه خوشبختانه
در حال حاضر نمونه هايي از دربهاي چوبي منبت كاري شده كه بعضا تاريخ آن به
قرون 7 و 8 هجري مي رسد در مخزن موزه پارس نگهداري مي شود، ادامه مي دهد:
در قسمت هايي از اين معجر چوبي، اشعار و آيات قرآني حكاكي شده كه مي توان
به مزين شدن به اين بيت «حيف از آن سرو بوستان اميد/ كه ز تيغ اجل ز پا
افتاد» اشاره كرد.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو درخصوص تاريخچه هنر
كنده كاري برروي چوب (منبت كاري) نيز گفت: قدمت اين هنر به بلنداي تاريخ
بشريت است زيرا بشر اوليه براي بيان احساسات دروني و باورهاي اجتماعي خود
از شيوههاي متفاوتي بهره گرفته است، اما متاسفانه اين آثار در طول تاريخ به
دو دليل قابل اشتعال و فساد بودن به وسيله ارگانيزم هاي طبيعي (حشرات و
قارچ ها) از بين رفته اند.
نجفي مي گويد: منطقي است بپذيريم به علت
سهولت دستيابي و كاركرد آثار چوبي بايد تعداد آنها هزاران برابر آثار فلزي و
سنگي باشد ولي امروزه تعداد اندكي از آنها باقي مانده است.
وي در ادامه
با بيان اينكه غير از باورهاي اجتماعي و فردي كه اساس هنر به كار رفته در
منبت كاري است، نياز اجتماعي و نوع زندگي افراد در شكل كاربردي اين هنر
تاثيرگذار بوده است، ميافزايد: كاربرد هنر كنده كاري در لوازم زندگي و
اماكن تاريخي بوده كه اين هنر با توجه به سطح زندگي فردي و اجتماعي افراد
متغير بوده است.
نجفي اضافه مي كند: در دوران اسلامي به دليل ممنوعيت
پيكرتراشي، طرح هاي گياهي و نيز خطوط، جاي خود را بر كندهكاري روي چوب باز
ميكند و مسير اين هنر متاثر از باورهاي ديني تغيير مي يابد به طوري كه از
اين دوران به بعد طرح هاي شبيه انسان و حيوان به طرحهاي گياهي و خطوط
كشانده
مي شود.
نجفي مي گويد: هنر منبت كاري كه قبلا بيشتر در كاخ
هاي اشراف و يا ميادين به چشم مي خورد كم كم به سراغ بناهاي تاريخي، مذهبي و
مساجد مي رود و آثار منبت كاري بر منبرها، درب هاي مساجد و رحل هاي قرآن و
نيز معجرهاي امامزادگان و بزرگان تا قبل از دوره قاجار ديده مي شود.
سرپرست
امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي فارس درخصوص ساخت معجرهاي چوبي نيز
ميگويد: معجرها به دو منظور حفاظت از سنگ قبر و زيباسازي فضاي زيارتي مورد
استفاده قرار مي گرفت كه در اين آثار، طرحهايي از آيات قرآني، اسامي خداوند
و بزرگان مذهبي با انواع خطوط اسلامي كنده كاري ميشده است.
وي اضافه مي كند: متاسفانه بسياري از اين آثار با گذشت زمان از بين رفته و موجوديت خارجي ندارند.
منبع: خبرجنوب