کد خبر: ۱۰۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۵

ردپای دخـتر ۲۵۰ سـاله شیرازی در ارگ کـریمخان

قسمت هایی از یک معجر چوبی 250 ساله در ارگ کریم خانی شیراز پیدا شد.
به گزارش شیرازه، در فضاي سقف كاذب بناي تاريخي ارگ كريم خاني شيراز، قسمتهايي از يك معجر چوبي متعلق به دوره زنديه شناسايي و پيدا شد كه به گفته مهدي نجفي، سرپرست امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس، اين معجر چوبي مربوط به دختري از خاندان بزرگ و مورد احترام شيراز بوده كه به احتمال زياد در دوره زنديه ميزيسته است.

وي در گفت وگو با خبرنگار ما، اضافه مي كند: اين معجر چوبي داراي منبت كاري هاي منحصربه فردي است كه مي توان به مزين شدن خطوط ثلث قرآني و خطوط نستعليق اشعاري در قسمت هاي عمده معجر اشاره كرد.
نجفي ادامه مي دهد: متاسفانه بخش هايي از اين معجر در طول دهه هاي گذشته، آسيب هاي جدي ديده است به طوري كه سال فوت اين متوفي تقريبا از بين رفته و قابل خواندن نيست.
سرپرست امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس اضافه مي كند: اين اثر ارزشمند به زودي تحت نظر كارشناسان مرمت اين اداره كل، مرمت و به سالن نمايش موزه پارس منتقل خواهد شد.
نجفي با بيان اينكه خوشبختانه در حال حاضر نمونه هايي از دربهاي چوبي منبت كاري شده كه بعضا تاريخ آن به قرون 7 و 8 هجري مي رسد در مخزن موزه پارس نگهداري مي شود، ادامه مي دهد: در قسمت هايي از اين معجر چوبي، اشعار و آيات قرآني حكاكي شده كه مي توان به مزين شدن به اين بيت «حيف از آن سرو بوستان اميد/ كه ز تيغ اجل ز پا افتاد» اشاره كرد.
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو درخصوص تاريخچه هنر كنده كاري برروي چوب (منبت كاري) نيز گفت: قدمت اين هنر به بلنداي تاريخ بشريت است زيرا بشر اوليه براي بيان احساسات دروني و باورهاي اجتماعي خود از شيوههاي متفاوتي بهره گرفته است، اما متاسفانه اين آثار در طول تاريخ به دو دليل قابل اشتعال و فساد بودن به وسيله ارگانيزم هاي طبيعي (حشرات و قارچ ها) از بين رفته اند.
نجفي مي گويد: منطقي است بپذيريم به علت سهولت دستيابي و كاركرد آثار چوبي بايد تعداد آنها هزاران برابر آثار فلزي و سنگي باشد ولي امروزه تعداد اندكي از آنها باقي مانده است.
وي در ادامه با بيان اينكه غير از باورهاي اجتماعي و فردي كه اساس هنر به كار رفته در منبت كاري است، نياز اجتماعي و نوع زندگي افراد در شكل كاربردي اين هنر تاثيرگذار بوده است، ميافزايد: كاربرد هنر كنده كاري در لوازم زندگي و اماكن تاريخي بوده كه اين هنر با توجه به سطح زندگي فردي و اجتماعي افراد متغير بوده است.
نجفي اضافه مي كند: در دوران اسلامي به دليل ممنوعيت پيكرتراشي، طرح هاي گياهي و نيز خطوط، جاي خود را بر كندهكاري روي چوب باز ميكند و مسير اين هنر متاثر از باورهاي ديني تغيير مي يابد به طوري كه از اين دوران به بعد طرح هاي شبيه انسان و حيوان به طرحهاي گياهي و خطوط كشانده
مي شود.
نجفي مي گويد: هنر منبت كاري كه قبلا بيشتر در كاخ هاي اشراف و يا ميادين به چشم مي خورد كم كم به سراغ بناهاي تاريخي، مذهبي و مساجد مي رود و آثار منبت كاري بر منبرها، درب هاي مساجد و رحل هاي قرآن و نيز معجرهاي امامزادگان و بزرگان تا قبل از دوره قاجار ديده مي شود.
سرپرست امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي فارس درخصوص ساخت معجرهاي چوبي نيز ميگويد: معجرها به دو منظور حفاظت از سنگ قبر و زيباسازي فضاي زيارتي مورد استفاده قرار مي گرفت كه در اين آثار، طرحهايي از آيات قرآني، اسامي خداوند و بزرگان مذهبي با انواع خطوط اسلامي كنده كاري ميشده است.
وي اضافه مي كند: متاسفانه بسياري از اين آثار با گذشت زمان از بين رفته و موجوديت خارجي ندارند.

منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان