کد خبر: ۱۰۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۵

برگزاری همایش ملی«زبان و هویت» با حضور وزیر ارشاد در شیراز

وزیر ارشاد برای حضور در همایش ملی "زبان و هویت" پنجشنبه به شیراز سفر می‎کند.
به گزارش شیرازه، مریدی مدیر کل ارشاد فارس  از سفر صالحی امیری وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه همایش ملی زبان و هویت خبر داد و گفت: این همایش صبح روز پنجشنبه در شیراز کار خود را آغاز می کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان این که همایش ملی زبان و هویت به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می گردد، اظهار داشت: بنیاد سعدی، دانشگاه شیراز، پایگاه استنادی جهان اسلام و دانشگاه پیام نور از دیگر نهادهایی هستند که در برپایی این همایش همکاری دارند.

این مقام فرهنگی استان بابیان اینکه، زبان و فرهنگ حوزه ایست که گسست ناپذیر می باشد و همیشه جز دغدغه های سیاست گذاران حوزه فرهنگی بوده است؛ افزود: این حوزه یکی از مهمترین مواردی است که مورد بحث و بررسی در مدیریت عالیه نظام می باشد.

مریدی ابراز داشت: همایش یاد شده به واسطه اندیشه ها و دغدغه های بزرگان شکل گرفته و  از سه سال پیش این مبحث به شکل جدی مطرح است و در همین ارتباط زبان شناسان مجله ای را تحت همین عنوان در دانشگاه پیام نور به ثبت رسانده اند تا بتواند درجه پژوهشی و علمی را با خود به همراه داشته باشد و همین امر باعث شد تا برگزاری این کنفرانس را در خواست کنیم.

دبیر اجرایی همایش ملی زبان و هویت با یادآوری این مطلب که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این همایش بحث توسعه زبان فارسی را به شکل جدی مد نظر دارد، اظهارداشت: امیدواریم این رخداد ارزشمند ملی، فتح بابی به حساب آید تا فارس به عنوان رنگین کمان اقوام و شاید پرگویش ترین مناطق ایران زمین بتواند ترسیم کننده سیاست گذاری فرهنگی باشد.

به گفته مریدی، صبح پنج شنبه از ساعت ٩:٣٠ تا ١١:٣٠ آیین همایش ملی زبان و هویت در هتل هما در قالب مراسمی رسمی آغاز می شود و متعاقب آن از ساعت ١٥ تا ١٦:٣٠ بعدازظهر مراسم بزرگداشت استاد عبدالعلی دستغیب به اجرا در می آید.

برپایه این گزارش، تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز از ساعت ١٤ همان روز ٢٠ نشست علمی را با حضور اساتید دانشگاه با محورهایی چون، "همایش ملی زبان و هویت نظریه ها و دیدگاه ها در زبان و هویت"، "تحول جامعه و تأثیر آن بر زبان و هویت"، "ویژگی­ها و کارکردهای زبان و هویت در جامعه"، مختصات فرهنگی اجتماعی زبان و هویت" و "رابطۀ زبان با هویت خرد ملی و کلان جهانی"را دربخش اول برپا می دارد.

همچنین، در ادامه و بخش دوم مباحثی از قبیل؛ "چگونگی­ آموزش زبان فارسی، جهت تقویت زبان و هویت ایرانی اسلامی در جهان"، "زبان و سطوح هویت (هویت جهانی، منطقه ای، ایران فرهنگی، ملی و محلی)"، "زبان و خودبیگانگی فرهنگی هویتی"، "آسیب شناسی مباحث هویت ایرانی اسلامی در ارتباط با زبان"، "راهبردها و سیاست های تقویت هویت ایرانی اسلامی از طریق زبان"، "چگونگی کاربرد زبان ها و گویش های ایرانی در تقویت زبان و هویت ملی" و سایر موضوعات مرتبط به بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

نظرات بینندگان