کد خبر: ۱۰۴۳۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۵
در گفتگو با اعضا شورای شهر شیراز مطرح شد:

وجود ساختمان شورای شهر در بافت تاریخی یعنی امنیت!/برخی معتادان را در بافت تاریخی به حال خود رها کنیم!/میراث فرهنگی نه کار می کند نه اجازه می دهد شهرداری کار کند

متاسفانه بافت تاریخی شیراز در زمانی که رشد فزاینده و سریع محدوده شهری شیراز به سمت شمالغرب کشیده می شد مورد بی مهری قرار گرفت،هر چند در سال های اخیر وضعیت نسبت به سابق خیلی بهتر شده است اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد.
به گزارش شیرازه، منطقه بافت تاریخی شیراز حدودا 380 هکتار و دارای قدمت زیادی است؛بافت تاریخی شیراز را می توان به عنوان قلب این شهر یاد کرد چرا که هویت شیراز از کوچه پس کوچه های قدیمی این شهر نشات گرفته است. متاسفانه بافت تاریخی شیراز در زمانی که رشد فزاینده و سریع محدوده شهری شیراز به سمت شمالغرب کشیده می شد مورد بی مهری قرار گرفت،هر چند در سال های اخیر وضعیت نسبت به سابق خیلی بهتر شده است اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد. خبرنگار شیرازه به سراغ برخی از اعضا شورای شهر رفته تا ضمن بررسی مشکلات بافت تاریخی شیراز افق نگاه و برنامه های برخی از اعضا شورا را در مورد بافت تاریخی شیراز جویا شود.

کارشکنی برخی ادارات نسبت به ارائه خدمات به ساکنان بافت تاریخی / میراث فرهنگی در روند نگهداری از میراث تاریخی تجدید نظر کند
رضا محمدیان رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با شیرازه می گوید: علاوه بر قدمت ساختمان ها و بناهای موجود در این بافت قدیمی، مشکلاتی چون تنگ و غیرایمن بودن معابر این مکان ها و در برخی جاها غیرمسکونی بودنشان نیز به چشم میخورد.

وی با اشاره به اینکه خدمات رسانی عملا غیر ممکن و یا با معضلاتی همراه است، اظهار داشت: افرادی که تا حدودی بضاعت مالی دارند به نقاط دیگری از شهر می روند وگرنه دیگر ساکنان به دلیل فقر و یا تابعیت بیگانه شان مجبور به سکونت در جایی هستند که امروزه تبدیل به مکانی امن برای خلافکاران و معتادان شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز افزود: معتادان و خلافکارانی که به دنبال ایجاد حاشیه امن برای خودشان هستند با رفت و آمدها و ایجاد مزاحمت هایشان خدمات در این محله ها را زیر سوال برده اند.

این مسئول با بیان اینکه توجیه اقتصادی موضوعی است که میتواند برای ساکنان این محله ها ایجاد انگیزه ای باشد تابتوانند سالم زیست کنند، تصریح کرد: کارشکنی توسط اداره ها در راستای انجام امورات مردم ساکن در بافت قدیمی از دیگر عوامل ایجاد ناهنجاری در این بافت ها است.

عضو شورای اسلامی شیراز با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی سخت گیری های بسیاری دارد و همچنین حریم واقعی مکان های ثبت شده نیز مشخص نیست، خاطرنشان کرد: برای ساخت و ساز ارتفاع 8 و نیم متر تعیین شده که این موضوع از لحاظ اقتصادی به صرف مردم نیست و هیچ شخصی حاضر به ساخت و ساز نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم به دلیل این مشکل یا خانه هایشان را ترک می کنند یا به اتباع بیگانه و افراد مشکل دار اجاره می دهند، گفت: در کشورهای دیگر می بینیم که اطراف بناهای تاریخی، قبل از اجرای طرح توسعه اراضی بازسازی شده اند.

محمدیان با خطاب قرار دادن میراث فرهنگی اظهار داشت: بهتر است میراث فرهنگی در روش و طرح هایش ابتکار عملی داشته باشد و با مشاهده شهرهای تاریخی در دنیا در روند نگهداری از میراث تاریخی تجدید نظر کند چرا که این بناها در حال مخروبه و متروکه شدن هستند و میراث با دست گرفتن بودجه عمرانی 10 سال کشور هم نمی تواند بناهای تاریخی سطح کشور را مرمت کند؛ اگرچه الان هم دیر شده است چون خیلی از بناهایی که در این محله ها داشته ایم خراب شده و از دست داده ایم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه وجود مشکلات امنیتی، اخلاقی و سلامتی در بافت های قدیمی که بعضا باعث می شود افراد جانشان را از دست بدهند بواسطه مسائلی است که در زیر پوست شهر اتفاق می افتد و این نتیجه عدم مطالعه کارشناسان و تصمیم گیری به موقع برای این حوزه است لذا تا زمانی که برنامه ریزی خوب، جامع و منطبق با تجربیات شهرهای تاریخی بزرگ دنیا اتخاذ نشود این وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد.

احداث ساختمان شورای شهر در بافت قدیمی شهر، این منطقه را به صورت صد در صد ایمن کرده/شورا و شهرداری ها کارخانه دار نیستند که بخواهند کار تولید کنند
محمدرضا طالبان نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با شیرازه با اشاره به اینکه در ناهنجاری های شهری اداره های مختلف و تمامی تصمیمات کلانی که گرفته می شود نقش دارند، اظهار داشت: اینکه شما صرفا از شورای شهر بخواهید که چه کار کرده است صحیح نیست.
وی با بیان اینکه عمده ناهنجاری های اجتماعی ما بیکاری است، گفت: شوراها نقشی در کارآفرینی ندارند و این مهم از موضوعات ملی است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: نه شورا و نه شهرداری ها کارخانه دار نیستند که بخواهند کار تولید کنند چرا که وظیفه شان در قانون تعریف شده است و ابزار اشتغال زایی را ندارند، ما اثرگذاری هایمان در جهت سیاست گذاری هایمان است.

طالبان با بیان اینکه شورای شهر شیراز صرفا با حضور خود در بافت قدیمی شهر، این منطقه را به صورت صد در صد ایمن کرده است، تصریح کرد: شورای شهر مگر چقدر توان دارد ما یک ساختمانی با هدف پاکسازی سطح شهر از معتادان ساختیم و 5 میلیارد تومان نیز هزینه صرف کردیم.
وی برقراری امنیت و ایجاد آرامش در این مناطق را در حوزه وظایفی نیروی انتظامی و حوزه قضائی دانست و گفت: با خلافکار و قاچاقچی نباید مماشات بشود.
بافت تاریخی تبدیل به جایگاه حاشیه نشین ها، افاغنه و موادفروش ها شده است/امروز در بافت تاریخی خلافکارها و قلدرها رشد می کنند!
حقدل رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با شیرازه با اشاره به اینکه حاشیه نشینی همه جا خارج از شهر قرار دارد اما در شیراز در مرکز شهر است، گفت: در بافت های تاریخی با یک تصمیم غلط حریم میراث را گسترده کرده ایم و 365 هکتار جزو حریم میراث فرهنگی قرار گرفته است که این درست نیست.

وی با بیان اینکه با این تصمیم مردم اصیل این بافت ها خانه هایشان را رها و فرار کرده اند، افزود: مکانی که می شد با تدبیر اندیشی درست، ثروت و آبرو برای شهر کسب کند و مرکز انجام کارهای فرهنگی باشد اکنون تبدیل به جایگاه حاشیه نشین ها، افاغنه و موادفروش ها شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه باید گذشته فرهنگی شهر را باید به یاد داشته باشیم، یادآور شد: سعدی و حافظ، بزرگان و علما در این بافت ها رشد کرده اند اما الان خلافکاران و قلدرها در این محله ها رشد می کنند.

وی با بیان اینکه شورای شهر در ابتدای این دوره متوجه شد که باید معتادان را جمع آوری و در یک مرکز واحدی نگهداری کند، خاطرنشان کرد: یک مجموعه چند میلیارد تومانی با گنجایش هزار نفر ساختیم که الان منتظر راه اندازی آن از طرف استانداری، علوم پزشکی و بهزیستی هستیم.

حقدل با گلایه از استاندار فارس گفت: از آقای استاندار خواهش می کنیم مداخله بکنند به دستگاه های مربوطه دستور راه اندازی این مرکز را بدهند چرا که این اتفاق ناگواری است که ما یک ساختمان با هزینه هنگفتی ساخته ایم ولی معتادان هنوز در سطح شهر رها هستند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین اظهار داشت: تعداد عمده ای از این معتادان را می توانیم آموزش و ترک دهیم تا به جامعه برگردند و برخی دیگر را که قابل ترک نیستند در همان محله ها رها کنیم چرا باید این ها با حضورشان شهر را آلوده کنند؟!

حقدل با تاکید بر زنده سازی بافت های قدیمی کلان شهر شیراز یادآور شد: با افزایش قیمت ملک و ایجاد امنیت بافت های تاریخی و قدیمی زنده می شوند.

وی با بیان اینکه شورای شهر عمران و آبادانی کرده است، ادامه داد: امیدواریم حضور ما مقدمه ای برای آمدن دیگران باشد و همچنین دیگر اداره ها به تعصی از شورای شهر در راستای زنده سازی بافت های قدیمی بکوشند.

میراث فرهنگی در بافت تاریخی نه کاری می کند نه اجازه می دهد شهرداری کار کند
شهردار شیراز در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه خودم در دل بافت های قدیمی بزرگ شده ام، گفت: به عمق بافت که نگاه کنیم می بینیم که به دلیل شرایط موجود در بافت، مردم خانه هایشان را رها کرده و رفته اند.

علیرضا پاک فطرت با انتقاد از میراث فرهنگی اظهار داشت: میراث نه خودش کاری می کند و نه اجازه می دهد ما کار کنیم؛ همه کارها در بافت تاریخی را قفل کرده اند و می گویند طبق ضابطه است در حالی که ضابطه را معمولا باید به گونه ای نوشت که با ذائقه مردم ما جور در بیاید و همچنین برای مالک هم نفع داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه دستورالعمل و ضابطه را یکطرفه نوشته اند، افزود: توسط شورای شهر و شهرداری مقرر شده که امتیازی مبنی بر اینکه عوارض ساختمانی از افرادی که در این بافت ها می خواهند ساخت و ساز کنند گرفته نمی شود و حتی برای پارکینگ نیز سخت گیری نمی کنیم؛ لیکن به دلیل ارتفاع کمی که مشخص شده است هیچ شخصی حاضر به تعمیر و ساخت و ساز نیست.

به گزارش شیرازه، ساکنان بافت تاریخی شیراز امروز نیازمند توجه بیشتر دستگاه ها و سازمان ها هستند، امنیت و بستر سازی فرهنگی و اجتماعی می تواند محرومیت این بافت را تا حدودی جبران کند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵
0
از میراث تقاضا داریم قوانین را تغییردهد تامردم بتوانند شروع به ساخت و ساز نمایند وشهرداری برای منطقه طرح جامع تهیه نماید .مالکان این منطقه اغلب از محل رفته اند نه به علت متمول بودن و آنچه درگزارش آمده است زیرا بیشتر آنها مستاجر شده اند.وبه سختی زندگی میکنند احیا دوباره منطقه باعث بازگشت آنها خواهد شد. خرید منازل توسط میراث فرهنگی نیز پیشنها د مناسبی است . بازسازی باارتفاع تراکم M5نیز موجب رونق بافت خواهد شد.با تشکر