کد خبر: ۱۰۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۵

سپیدان؛ سرزمینی که کوه خواران می تازند/ چرا مسیر ۵ کیلومتری تفرجگاه چله گاه مجموعه ویلایی افراد خاص شده است؟!

شهرستان سپیدان با توجه به قرار گرفتن در موقعیت بکر و در دامنه کوههای زاگرس به نگین زاگرس مشهور است. متاسفانه سودجویی برخی نورچشمی ها از حریم رودخانه و کوه خواری جاده قدیم اردکان به یاسوج ( جاده چله گاه ) این نگین زیبا را از زیبایی انداخته است.
به گزارش شیرازه کوه و آب را در فرهنگ‌های کهن جهان، و از جمله در فرهنگ پربار ایرانی، زاینده و بالنده و همچون آتش دارای گوهره‌ای پرجوش، و حتی پایداری زمین را متکی بر آن دانسته اند. شهرستان سپیدان با توجه به قرار گرفتن در موقعیت بکر ودر دامنه کوههای زاگرس به نگین زاگرس مشهور است. این نگین زیبای زاگرس باداشتن تفرجگاه ها و باغات و رودها و نهرهای جاری و وجود چشمه سارهایی متعدد درمیان دیگر شهرها و شهرستانهای استان پهناور فارس خود نمایی می کند. شهر اردکان در مرکزیت شهرستان سپیدان با موقعیت بی نظیر خود چند سالی است با پدیده شوم زمین خواری،کوه خواری، رودخانه و چشمه خواری مواجه است و در چندسال اخیر نورچشمی هایی بنای سود جویی را به خود دیده است. تعرض به منابع طبیعی در حاشیه شهر و روستا و در جلو چشم مسئولان به امری طبیعی تبدیل شده است که گویا راهکار مناسبی برای جلوگیری از این گونه سود جویی های میلیونی و خاموش، اندیشیده نمی شود.

قبل از نگارش این گزارش، پیشاپیش از اقدامات و زحمات دستگاه قضایی، منایع طبیعی و محیط زیست شهرستان و استان در مبارزه با پدیده های مزموم فوق الذکر در شهرستان سپیدان قدردانی می کنیم اما قصد داریم به این واقعیت تلخ، یعنی دست اندازی برخی نور چشی های سودجو به عرصه های طبیعی شهرستان بیشتر بپردازیم.

 

مصداقا در این گزارش به سودجویی برخی نورچشمی ها از حریم رودخانه و کوه خواری جاده قدیم اردکان به یاسوج ( جاده چله گاه ) می پردازیم! رودخانه و کوه های اطراف این جاده ۵ کیلومتری زیبا به سمت تفرجگاه چله گاه که یکی از چشم‌اندازهای ارجمند این شهر توریستی است، چونان دیگر کوه‌های سطح شهرستان در معرض ستم ناشی از کوته‌بینی و سودجویی است. این جاده باشکوه، از چند سال پیش گرفتار آفت سودجویی برخی نور چشمی ها شده است؛ پدیده‌ای که از بی‌مهری و بی‌خردی مدیرانی برمی‌آید که از یک‌سو ارزش ذاتیِ سامانه‌‌های به ‌هم ‌پیوسته‌ی طبیعی را درک نمی‌کنند، و از سوی دیگر توسعه‌ی اقتصادی را تنها در چارچوب تنگ بهره ‌مندی چند ساله‌ی خود و گروهِ یاران‌شان می‌بینند.

 

این قصه پرغصه دامنه یکی از کوهستان ها در دل شهر اردکان است! اگر در سالهای نه چندان دور، در حاشیه این جاده زیبا مناظر طبیعی و بکر خودنمایی می کرد، در این روزها صحنه های تقسیم بندی دامنه کوه و حریم رودخانه و تلاش ها برای ویلاسازی در این مکان خوش آب و هوا به چشم می آید و البته با سر و صدا و دود ماشین آلات راهسازی و ساختمان سازی، این جاده  دیگر همانند گذشته محیطی بکر و دست نخورده نیست.
به راستی کدام آقای نور چشمی در همین نزدیکی، هوس ویلاسازی  پشت درختان به سرش زده است؟!( العاقل فی الشاره)
آیا ویلایی که این روزها در دامنه کوه و حریم رودخانه، همچون قارچ سر به آسمان بلند می کند متعلق به نهادی قانونی است و یا حاصل تصرف عدوانی اشخاص حقیقی؟
ما در این باره به قضاوت نمی نشینیم و این موضوع را طی هفته های آتی از طریق مصاحبه با مسئولان شهری پیگیری می کنیم اما فارغ از نتیجه پیگیری این موضوع، آنچه که بدیهی می نماید این است که مسیر تفرجگاه های عمومی همچون مسیر تفرجگاه چله گاه جزء سرمایه های ملی و میراث فرهنگی و طبیعی شهر اردکان محسوب می شود و ارزش این میراث نیز به بکر بودن و حفظ شاکله طبیعی آن است حال اگر این سرمایه ارزشمند، توسط افراد نورچشمی ، مورد طمع و دست اندازی قرار گیرد و با تقسیم آن به ده ها تفرجگاه کوچک و احداث ویلاهای متعدد، صدپاره شود آیا دیگر می توان اسم میراث ملی را بر آن نهاد؟!

 

مسیر ۵ کیلومتری شهر اردکان تا تفرجگاه چله گاه محیطی بکر و چشم اندازی روح نواز از زیبائیهای طبیعی هر هفته خیل عظیمی از گردشگران را برای تفرج و ورزش به سوی خود فرا می خواند اما کوه و رودخانه خواری و ویلاسازی در این مسیر به زودی آنها را تبدیل به مناطقی خاص برای طبقه ای ویژه از جامعه تبدیل کرد و هرچه که بود، در ادامه سبب شد خیل عظیمی از مردم از داشتن تفرجگاهی طبیعی و زیبا محروم شوند.
حال، این همان دورنمای تاریکی است که می توان برای تمامی دامنه کوهستان های سپیدان، تصور کرد.مکانی هایی که اگر دست نخورده باقی بمانند و بتوان دست های طماع را از آن ها کوتاه کرد، با اندکی فضاسازی می توانند به یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان تبدیل شود و در کنار دیگر جاذبه های تفریحی و گردشگری این شهرستان، نامی برای خود دست و پا کنند.
ظرفیت و پتانسیلی بالقوه که متعلق به نسل های آتی این شهرستان است و نباید عده ایی خاص آن را به طمع دستیابی به منابع مالی محدود از بابت تقسیم زمین و یا صدور مجوز برای ویلاسازی، نابود کنند.
رهبر انقلاب نیز در ارتباط با لزوم حفظ محیط زیست و تفرجگاه های طبیعی و مقابله با پدیده زمین خواری و کوه خواری، در اسفندماه سال گذشته در دیدار با مسئولان کشور تاکیدات فراوانی داشتند و مهم ترین پیام شان این بود که حقیقت محیط زیست به یک سازمان نیست و همه نهادهای دولتی، مردم و مجلس باید دست به دست هم بدهند تا قوی ترین کمربند محافظتی را به دور محیطی به وجود بیاورند که انسان ها زنده بودنشان را مدیون سبز بودن آن هستند.
ایشان در بخشی از بیانات؛ پدیده زمین‌خواری و اخیرا کوه‌خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسفبار دانستند و تاکید کردند که باید در قانون، این گونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوء استفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم به شدت برخورد شود.  به گفته رهبر انقلاب، مساله محیط زیست، مساله این دولت یا آن دولت، مساله این شخص یا آن شخص و مساله این جریان و یا آن جریان نیست، بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.
در انتها مجددا عنوان می شود سپیدان پرس در این باره به قضاوت نمی نشیند و این مسئله را تنها از جهت صیانت از منافع عمومی، از طریق مسئولان مربوطه طی هفته های آتی پیگیری خواهد نمود.

منبع: سپیدان پرس

نظرات بینندگان