کد خبر: ۱۰۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۵
قصه پر پیچ و خم مرد جنجالی کابینه؛

وزیر راه، تا کی به راهش ادامه خواهد داد؟ /حاشیه سازی های تمام نشدنی آخوندی

از همان ابتدا، یعنی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای دولت دوازدهم، نام آخوندی مترادف با حاشیه و جنجال شد و معلوم شد وزیر راه و شهرسازی، دوران پرحاشیه ای را سپری خواهد کرد.
به گزارش شیرازه، بدون شک عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را می توان نه تنها جزو جنجالی ترین وزرا؛ بلکه در زمره حاشیه سازترین چهره های دولت تدبیر و امید دانست.

از همان ابتدا، یعنی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای دولت دوازدهم، نام آخوندی مترادف با حاشیه و جنجال شد و معلوم شد وزیر راه و شهرسازی، دوران پرحاشیه ای را سپری خواهد کرد.

آخوندی بیشتر از آنکه به واسطه سابقه سیاسی خود شناخته شده باشد، معرف فردی است که در مهمترین جلسه پس از انتخابات 88 حضور داشت و در دیدار با رهبری، صراحتا بر عدم وجود تقلب در این انتخابات صحه گذاشت.

در جلسه رای اعتماد نیز هنگامی که نمایندگان مجلس نطق های متعدد و شدیدالحنی علیه آخوندی ایراد کرده و وی را دخیل در فتنه دانستند، دکتر روحانی در حمایت از وزیر پیشنهادی خود با اعلام اینکه افتخار می‌کند آخوندی در دیدار با رهبری اعلام کرده که تقلب نشده است گفت: «من از ایشان (آخوندی) تشکر می‌کنم که این شهامت را داشت که در آن سال‌های حساس در حضور رهبری بگوید که نه تنها تقلب نشده بلکه در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد»

آخوندی با 159 رای موافق، 107 مخالف و 18 رای ممتنع، وزیر شد و آغاز دوران وزارت وی نیز مساوی با آغاز یکی از جنجالی ترین دوره های وزارت راه و شهرسازی در جمهوری اسلامی شد.

تنها دوسال از دوره وزارت وی گذشته بود که باز هم پای وی به صحن علنی مجلس برای دفاع از عملکرد خود باز شد و جلسه استیضاح وزیر راه که به درخواست 13 نفر از نمایندگان انجام شده بود، برگزار شد.

635797407417721403

اما این پایان کار عباس آخوندی نبود و وی توانست این بار با  نظر موافق 175 نماینده را کسب کند و وزیر راه و شهرسازی باقی بماند و این در حالی بود که مجموعا 77 نفر موافق استیضاح وی بودند و عباس آخوندی پس از دو سال توانست جمع بیشتری از نمایندگان را بر ماندن در مسند وزارت راه، قانع کند.

حملات همیشگی آقای وزیر به مسکن مهر

آخوندی هر از گاهی حملاتی از چپ و راست به مهمترین طرح ساختمانی سلف خود؛ یعنی علی نیکزاد روانه می ساخت و بی محابا مسکن مهر را با بیان عباراتی عجیب و غریب، مورد عنایت و نوازش قرار می داد.

گاهی این طرح را پوپولیستی دانست و زمانی هم مزخرف. گاهی مسکن مهر بی متقاضی را مسجد ضرار نامید و گاهی هم بزرگترین طرح مسکن‌سازی کشور را خبط عجیب توصیف کرد.

pic-24533-1443342198

جالب ترین قسمت ماجرا اینجاست که آخوندی در جلسه‌ی رأی اعتماد ، خود را مبدع طرح مسکن مهر اعلام نموده و به حمایت از آن برخاسته بود و گفته بود: «شخص من هرگز با مسکن مهر مخالف نبوده و نیستم و من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم که بعد از آن، این مسئله ردیف پیدا کرد و مباحث دیگری چون بهسازی مسکن روستایی و مسکن اجتماعی تا قبل از دوره‌ی مسئولیت من در تاریخ ایران سابقه ندارد».

این مرد همیشه جنجالی، پس از سه سال و اندی از که از جلسه رای اعتماد گذشت، با چرخشی 180 درجه ای اعلام کرد که من از ابتدا مخالف مسکن مهر بودم و گفت: «من می‌توانستم به جای مخالفت با مسکن مهر هر روز هزاران واحد آن را با قیچی افتتاح کنم؛ اما چون می‌دانستم این برخلاف منافع ملی و زیان کشور است از روز اول با آن مخالفت کردم و هنوز هم مخالفم.»

 

حادثه تلخ برخورد دو قطار و جنجالی ترین ماجرای آخوندی

5 آذر ماه سال جاری بود که دو قطار در ایستگاه هفت خوان دامغان-سمنان با هم برخورد کردند که متاسفانه جمعی از هموطنان عزیزمان در طی این سانحه دلخراش جان خود را از دست دادند و جمع دیگری نیز مصدوم شدند.

بلافاصله پس از این اتفاق تلخ بود که زمزمه هایی مبنی بر لزوم استیضاح مجدد آخوندی سر زبان ها افتاد؛ چرا که بسیاری از منتقدین، علت حادثه را سوء مدیریت می دانستند.

در هیاهوی اظهار نظرهای متفاوت بود که به یکباره عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، طی اظهاری نظری عجیب، موج جدیدی از انتقادات نسبت به عملکرد سه ساله خود را به راه انداخت.

آخوندی در سخنانی گفت: همه خانواده‌ها، چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد.

این اظهارنظر نپخته و نابجای وزیر کافی بود تا داغ کشته و مجروح شدن مسافران، دو چندان گردد و این بار همگان خواستار خداحافظی آخوندی از صندلی وزارتش شوند.

انتقادات دیگر صرفا محصور به اصولگرایان نبود و این بار اصلاح طلبان و بسیاری از حامیان دولت نیز، عباس آخوندی را شایسته چنین منصبی ندانستند و همصدایی در لزوم استیضاح آخوندی، بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسید.

18616611613615914215870763781995611497173

روز استیضاح نزدیک است

درخواست استیضاح وی آماده شد و تعداد امضاهای نیز به شدت در حال افزایش بود و در نهایت طرح استیضاح عباس آخوندی با 84 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه نزدیک به چهلم کشته شدگان این حادثه، طرح استیضاح در دستور هیئت رئیسه قرار گرفت و سپس به کمیسیون عمران ارجاع داده شد، بیان کرد: «تا امروز این کمیسیون برای بررسی این طرح اقدامی انجام نداده بود، اما با پیگیری های صورت گرفته و نامه نگاری امضا کنندگان طرح و علی رغم کارشکنی های برخی افراد، قرار شد روز سه شنبه این کمیسیون برای بررسی این طرح، تشکیل جلسه دهد.»

اگر چه سعیدی دلیل تعلل های صورت گرفته در طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی، را لابی های پشت پرده دانست؛ اما به نظر می رسد، زمان زیادی به تشکیل جلسه علنی برای استیضاح دوم مرد جنجالی دولت دوازدهم باقی نمانده است.

باید منتظر ماند و دید که آیا آخوندی این بار هم می تواند نمایندگان مجلس را  بر ضرورت باقی ماندن خود در سمت وزیر راه و شهرسازی قانع کند یا این بار بایستی شاهد خداحافظی وی باشیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان