کد خبر: ۱۰۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

طرح همیاران سلامت باید در مراکز درمانی گسترش یابد

با هدف استفاده از توان داوطلبان همیار سلامت و در جهت رفع برخی خلأها موجود در اورژنس های بیمارستانی با همکاری مجمع خیرین سلامت فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با دعوت از بازنشستگان نیک اندیش علوم پزشکی، طرح "همیاران سلامت" در بیمارستان شهید چمران اجرایی شد.
به گزارش شیرازه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در دیدار با گروهی از داوطلبان همیار سلامت ضمن تقدیر از همکاری گروهی از پرسنل بازنشسته علوم پزشکی در اجرای این طرح گفت: این پروژه باید با برنامه‌ریزی و هماهنگی با مدیران مراکز درمانی، در سایر مراکز نیز گسترش  یابد.
دکتر محمدهادی ایمانیه ، کلیات این طرح را عاقلانه و خیرخواهانه دانست و اظهار داشت : قطعاً زمینه برای همیاری بیماران در مراکز درمانی به‌ویژه در شهر شیراز فراهم است.
وی ادامه داد: با استفاده از تجربه و پتانسیل پرسنل بازنشسته، می توانیم در رفع بخشی از مشکلات مراجعین که در چارچوب وظایف کادر درمانی نمی باشد اهتمام ورزیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: بخش عمده‌ای از خدمات درمانی توسط کارکنان بیمارستانها به مردم ارائه می‌شود اما باید با شناسایی کمبودها و نواقص احتمالی بخشی از خلا های موجود را توسط همیاران سلامت پوشش داد تا دغدغه های مردم در زمینه اورژانس و درمان کاهش یابد.
دکتر ایمانیه افزود: باید به میان مردم رفت و با مشکلات احتمالی موجود در ارائه خدمات در مواقع مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها از نزدیک روبرو شد تا بتوانیم کم و کاستیهای موجود را استخراج کنیم که یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به این هدف، یاری گرفتن از توان همیاران سلامت است.
وی در پایان تأکید کرد: البته برای حضور و همکاری بازنشستگانی که داوطلبانه در طرح همیاران سلامت شرکت می‌کنند، باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد تا در مواقع اوج مراجعات به اورژانس‌ بیمارستانها از توان اجرایی و حضور آن‌ها به نحو احسن بهره گرفته شود.
 
در ابتدای این نشست دکتر علی‌اکبر رامجردی مدیرعامل مجمع خیرین تأمین سلامت فارس نیز ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای طرح همیاران سلامت عنوان کرد: ایده اولیه این طرح پس از  3 ماه کارشناسی به ‌صورت آزمایشی در اورژانس بیمارستان شهید چمران به اجرا در آمد و در طول 5 ماه اجرای آن با هماهنگی مدیریت بیمارستان و همکاری بازنشستگان خیر، نقاط قوت و ضعف این طرح در حال حاضر جمع‌بندی شده است.
وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح ضمن فراخوان بازنشستگان علاقه‌مند به ارائه خدمت خیرخواهانه به بیماران و همراهان آن‌ها، جلساتی با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد و برنامه‌ریزی های اولیه به ‌گونه‌ای صورت گرفت تا تداخلی در روند ارائه خدمات بیمارستانی ایجاد نشود و حتی بخشی از خلاءهای موجود برطرف گردد.
دکتر رامجردی افزود: قطعاً ادامه اجرای این طرح از یک‌سو باعث تسریع در روند تشخیص و درمان و تعیین تکلیف بیماران می‌شود و از سوی دیگر به مدیریت بیمارستان‌ها هم کمک می‌شود تا خدمات مناسب‌تری به بیماران و مردم ارائه نمایند.
مدیرعامل مجمع خیرین تأمین سلامت فارس اضافه کرد: در مدت 5 ماه گذشته 343 نفر- ساعت خدمت از سوی همیاران سلامت در بیمارستان چمران ارائه شده و تلاش‌هایی نیز برای فراهم آوردن امکانات سخت‌ افزاری لازم برای استقرار این خیرین نیک‌اندیش در اورژانس بیمارستان مذکور صورت گرفته است.
همچنین در این نشست هم‌اندیشی گروهی از همیاران سلامت به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با نقاط قوت و ضعف این طرح پرداختند.
یادآور می‌شود در پایان این نشست، از همیاران سلامت توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اهدای لوح سپاس و هدایا تقدیر بعمل آمد.

نظرات بینندگان