کد خبر: ۱۰۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۵
ظلمی که به اقشار ضعیف در پاسارگاد می شود؛

قطع یارانه کم در آمدها در پاسارگاد

اسنادی که برخی شهروندان پاسارگاد از وضع زندگی‌شان ارائه می‌کنند، نشان می‌دهد جزء اقشار ضعیف و متوسط محسوب می‌شوند، اما یارانه آنها قطع‌ شده است.

به گزارش شیرازه، اول فروردین ماه سال 93 بود که در  هیاهوی نوروز،  رئیس جمهور کشور در اولین اظهارات یارانه ای نوروزی خود تاکید کرد: اجرای فاز دوم این قانون از فروردین ماه سال 93 آغاز و در اردیبهشت امسال همه مراحل آن عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

روحانی همچنان از رسانه‌ها و همه مردم خواست  تا به دولت این زمینه کمک و یاری کنند، زیرا بی‌تردید مردم باید همه جا حضور داشته باشند و تلاش آن‌ها است که می‌تواند دولت را موفق کند.

بعد از آن هم زمزمه های حذف یارانه نقدی با فرم های خوداظهاری جدی تر شد و با فعال شدن فرم های خود اظهاری و از طریق سایت رفاهی در 20 فروردین حذف ثروتمندان از یارانه بگیری مورد توجه بسیاری از رسانه ها و مردم قرار گرفت.

 علی طیب نیا، وزیر اقتصاد 21 فروردین ماه و در روزهای آغاز ثبت نام برای یارانه نقدی،  قاطعانه در صحن علنی مجلس از شناسایی 10‌میلیون‌نفر از افراد پردرآمد خبر داد که در صورت ثبت‌نام برای دریافت یارانه، توسط دولت حذف خواهند شد.

در هر حال نتیجه این فرم های خوداظهاری نیز با تمام تلاش دولتی ها این شد که ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی به پایان رسید اما اخبار خوشی برای دولت یازدهم از خود انصرافی مردم برای دریافت یارانه نقدی به گوش نرسید، چرا که بر اساس آمار 73 میلیون و 200 هزار نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کردند و این بدان معنا بود که تنها 8 درصد از مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند هر چند دولتی ها پیش از رونمایی از فرم های خوداظهاری اعلام کرده بودند، ابزارهای مناسبی برای شناسایی پردرامد ها دارند اما این ابزارها هرگز رونمایی نشدند.

 درحالی‌ که دولت طبق قانون موظف است ثروتمندان را از فهرست یارانه بگیران حذف کند، اما شواهد نشان می‌دهد که حذف یارانه‌ها تا به امروز بیشتر به اقشار ضعیف جامعه رسیده است.

طبق قانون بودجه امسال، دولت موظف است یارانه افراد ثروتمند و پولدار را از فهرست یارانه‌بگیرانی که ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند، حذف کرده و بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت این کار را به عهده گرفت، اقداماتی انجام داده است.

ادامه اعتراض‌ها

اما از زمان شروع فاز دوم یعنی ماه های ابتدایی سال 93 افراد زیادی نسبت به حذف یارانه‌شان معترض شده و می‌گویند که ما پولدار نیستیم و روی یارانه نیز حساب باز کردیم تا بخشی از امورات زندگی خود را بگذرانیم. برخی دیگر از معترضان معتقد بودند افرادی را می‌شناسند که سرمایه‌های بسیار زیادی دارند و خودرویشان به ارزش کل زندگی آنهاست.

در طول چند ماه اخیر افراد زیادی با خبرنگار ما تماس گرفته‌اند و اطلاعاتی از وضعیت مالی خود تشریح کرده‌اند که این تماس‌ها در هفته‌های اخیر بیشتر هم شده است.

اسنادی که این افراد از وضع زندگی‌شان ارائه می‌کنند، نشان می‌دهد جزء اقشار ضعیف و متوسط محسوب می‌شوند، اما یارانه آنها قطع‌ شده است که البته تعداد زیادی از آنها پس از حدود گذشت سه سال از قطعی یارانه خود بارها به فرمانداری پاسارگاد مراجعه کرده اند.

یکی از افرادی که یک کارگر ساده در شهرستان پاسارگاد است و حدود سه سالی است که یارانه اش حذف شده است، می‌گوید: من از ابتدای سال 93 است که یارانه ام قطع شده و با داشتن همسر و چهار فرزند روزگار سختی را می گذرانم در حالی که دریافت یارانه می توانست به زندگی من کمک زیادی بکند البته بارها پیگیر این موضوع بوده ام اما هنوز و تا به امروز به نتیجه نرسیده ام و  هیچ مسولی جواب ما را نمی دهد.

وی ادامه می دهد: باور کنید این قطعی یارانه یکی از بزرگترین ظلم هایی است که به خانواده هایی مانند خانواده من شده است چرا که آنهایی که دارای ملک و املاک زیادی هستند یارانه دریافت می کنند اما ما محروم از این کمک هستیم.

این شهروند پاسارگادی می گوید: هر روز من یا همسرم از روستای دور افتاده ای که در آن زندگی می کنیم به مرکز شهرستان می آییم و پیگیر این موضوع می شویم اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و از همین جا از همه مسولان خواهش می کنم پیگیر مشکلات من و امثال من باشند تا ما هم شرمنده زن و بچه خود نشویم.

دیگر شهروند می گوید: یارانه نقدی ما حدود سه سال است که قطع شده و از آن طرف تعرفه های زیاد آب، برق و گاز امان ما را بریده است، اگر چند روز هم پرداخت این قبض ها دیر شود، سریع برای قطع آنها می آیند.

 طبق پیگیری های خبرنگار طنین پاسارگاد تا به امروز بیش از 80 خانوار با مراجعه به فرمانداری پاسارگاد از حذف یارانه خود از ابتدای شروع فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داده اند که اکثریت آنها از خانواده های ضعیف و فقیر شهرستان پاسارگاد هستند و به نظر می رسد حل کردن مشکل آنها و برگرداندن یارانه آنها از نان شب برای مسولان واجب تر است.

منبع:  طنین پاسارگاد،

نظرات بینندگان